Rädd för min egen häst

G

ganto

Den sista tiden känner jag mej osäker och lite rädd för min häst. Jag tycker hon är så stor. Har även en shettis men den är jag inte rädd för. Den stora har aldrig gjort mej nåt utan det är bara jag som är löjlig. Jag älskar min häst och skulle aldrig vilja göra mej av med henne.
Undrar om denna känslan går över det är det jag väntar på.

Sv: Rädd för min egen häst

Bara att se rädslan i vitögat INNAN rädslan växer sig stor.

Tycker du ska umgås så mycket som möjligt med hästen så ni lär er lita på varann.
Är du alltför osäker så ta hjälp av någon.

Vad är det för poa? och på vilket sätt är du rädd för den? Är det i vissa situatioer eller är det hela tiden?

Jag känner mej osäker när jag rider och har henne i grimskaftet och leder för rätt som det är kan hon få ett ryck och rusa men det händer sällan nåt mer.
Har umgåtts mycket med denna häst då hon är min bästa kompis. Det är en gammal travare som var rädd för allt och alla men nu är hon en riktig kelegris utan dessa ryck hon får.
Hon bockade när jag galopperade också så jag ramlade ordentligt av men när jag visslade på henne galopperade hon tillbaka och ställde sej bredvid mej. Efter vurpan har jag varit mer osäker

Men oj, det låter ju som om ni har ett jättebra förhållande, och en perfekt utgångspunkt! :) Men hur förklarar man för någon att man inte behöver vara rädd, "det kommer inte att hända något"? Det är ju ändå djur, så några garantier kan man aldrig få. Jag tror att det enda man kan göra är att resonera med sig själv, förmå sig att förstå att vad som helst kan hända, och med otur kan det gå illa. Men att ändå lita på sin häst och på sin egen förmåga. Ju mer du ignorerar henne när hon får sina "ryck", och låtsas som om det hör till vardagen, visar att du litar på att hon litar på dig, desto större förtroende kommer ni att få för varandra.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Red_Chili
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar