RÄdd FÖr HÄstar???

L

luvan

jag har en kanske konstig fråga....
jag vet inte vad som hänt med mig men jag har blivit så himla rädd för hästar.
när jag hanterar så blir jag rädd att hästen ska bli rädd för något och komma på mig el. sparka, när jag rider så är jag jätterädd att hästen ska skena el. skygga för något så jag faller av....
det är jättejobbigt och jag blir snart galen av det.....
hästar är ju det bästa jag vet ändå och har hållt på med dom hela livet, vill inte sluta rida heller?
VAD SKA JAG GÖRA???????

Sv: RÄdd FÖr HÄstar???

Jag har samma problem efter att ha blivit misshandlad av min arab :angel: som nu är utlånad :devil:

min nya häst ÄR Snäll och lugn men jag va jätterädd i början, men har nu märkt hur trevlig han är, då blir det bättre.

hantera och rid lugna snälla hästar, så kommer det gå över!

du kan ju genom din rädsla skapa många av de situationer du är rädd för ska hända..

svårt att ge några råd dock.. det handlar ju om självförtroendet skulle jag tro. Ditt självförtroende bland hästar och att lita till dig själv att du vet vad du gör osv.

tror du helt enkelt får tänka tillbaka lite..om det finns någon särskild händelse som triggat denna rädsla och försöka bearbeta det och bygga upp ditt självförtroende igen så att du kan handskas med hästar utan att vara rädd.

finns ingen som kan få din rädsla att försvinna utom du själv.. du kan ju börja med att bara handskas mycket med hästarna från marken, pyssla, borsta greja..leda... börja från början lite o bygga upp självförtroendet där...:) sen rida ut med sällskap o ta det väldigt lugnt.. inte galoppera förräns du känner att du inte är rädd längre.. osv osv...

Varför är man rädd för något?
Svaret är väl oftast att man 1/ är okunnig om det man är rädd för eller att 2/ detta verkligen är farligt och att man inte kan behärska det.

Vilket som gäller för dig vet bara du. Kanske är det både och. I vilket fall skulle jag vlija ge dig rådet att vända dig till en duktig NH-instruktör som kan bidra med både kunskap i hur hästar är, gör och varför, samt hur du själv kan lära dig att samspela med hästen.

LIA

Hej!
När jag hade ridit i ungefär 15år på ridskolan blev jag plötsligt rädd för att rida. Det kom helt utan förvarning, inget hade hänt men ändå var jag så rädd så jag grät innan lektionerna. Det höll i sig ungefär en termin och försvann sedan lika mystiskt som det kom. Jag har ingen aning om vad detta berodde på.

Har du råkat ut för något? Är du alltid rädd med alla hästar? Finns det någon situation som känns bättre än andra? För att komma tillrätta med det här måste du säkert hitta anledningen. Om du inte har fått samma mystiska åkomma som jag drabbades av...

Hejsan!

Vet hur du känner! Har känt så själv många gånger! De tipsen jag kan ge dig är följande:

Vid hantering
1. Anävnd hjälm och ett par rejäla handskar när du leder hästen! Då gör man allt för att minimera skaderisken OM något skule hända! Och då känner man sig automatiskt tryggare!

2. Endel känner sig säkrare om man har ett spö i ena handen det känns som en säkerhet att man kan "försvara sig" om nått skulle hända. (dock ej sagt att man ska använda spöt utan bara ha det i handen)

3. Var inte ensam när du hanterar hästen! Det brukar kännas bra att ha någon med sig som stöd!

4. Andas lugnt och försök att inte tänka på vad som kan hända! Tänk istället positivt!

Vid ridning.

1. Ordentliga handskar, en bra skön hjälm och säkerhetsväst för att även här minimera skaderisken och känna sig tryggare!

2. Ha ett stigläder runt halsen på hästen som man kan ta tag i om det händer något. Ett annat bra alternativ är att låna en Westernsadel ett tag och rida med den! Det känns tryggt och stabilt att sitta i en sådan.

3. Ha någon med dig vid ridning! En vän eller frälder som ger stöd och finns tillhands.

Det är viktigt att inte skämmas för at man är rädd/ inte vågar göra en viss övning. Rider du på ridskola så tala med din ridlärare och berätta hur du känner! Det känns som en trygghet att inte behöva ha press på sig att utföra saker som man egentligen inte vågar/vill.
Har du egen häst/rider privat så prata med en stallkompis/hästägaren och förklara hur du känner be om tips och råd! Be någon rida med dig och försök slappna av! Sjung, filosofera gör allt annat än att tänka på din rädsla!

Hoppas du kommer över din rädsla och blir mer trygg med hästarna! Kan säga att jag är en expert på detta ämne eftersom jag har haft mycket bekymmer med rädslor under mitt hästliv!

Ge inte upp tillslut ka du skratta åt din övervunna rädsla och gå vidare!:banana:

Hitta en lugn säker häst och en schyst förstående ägare.
Gör det du känner att du vill, kan och vågar och utöka eftersom.
Var rädd för att rida förut men hade en kompis med snälla trygga islänningar som jag fick rida och greja med. :love: :bow:

Då gick det mesta över men sen åkte jag av rätt rejält igen och allt kom tillbaka. Red på ridskolan ett bra tag och där kändes det ju bra.
Köpte en kbl travare som stack ideligen och allt blev bara värre.

Men red samtidigt kvar på ridskolan och fick rida ett stort halvblod som det klaffade med direkt. Kbl travaren visade sig ha ryggfel och jag slutade rida honom. Grejade bara från marken och där funkade allt super!

Nu har jag sålt honom, slutat på ridskolan och har nu ett busigt sto som hoppar, skuttar och far åt alla håll när man rider:D Men jag är inte rädd längre, hon kan bralla satan och jag bryr mig inte.

Så hitta en lugn bra häst, det är det absolut bästa!

Jag har ridit i ca:20 år och haft egen i ca:12 år.
har haft ett uppehåll när jag fick barn och har återupptagit det för ca:3 år sen.har blivit sparkad ganska rejält för länge sen (fick ligga på sjukhus i över en vecka)
och hästen jag köpte för ett tag sen skrämde mig ganska rejält....
skulle väl testa litegrann och jag fick en rejäl åktur genom luften! det resulterade i ett avslitet ledband och diverse småsår.........
funderar ibland om det är uppehållet som gjort mig fegare och jag börjat tänka på allt som man var med om förut kanske?

Förresten, TACK för alla tips jag fått!
måste verkligen försöka med något eftersom jag blir tokig att inte kunna känna den härliga känslan som en ridtur ger en!
nu är man i stället livrädd hela tiden......snyft........

Du har just gett svaret själv. Du har blivit äldre och även fått barn, det är något som får oss att förändras. Det får oss att börja tänka efter före vilket man inte så ofta gör när man är ung och utan ansvar.
Ta det lugnt och om du inte litar på den häst du har försök att hitta en som du verkligen kan lita på. Kan kanske till och med vara så att du behöver byta häst mot en som passsar dig bättre. Eller så kan det hjälpa med att du börja träna för instruktör och på det viset får hjälp att upptäcka att den här hästen inte är farlig.

Min kompis har fallit av en häst och fick hjärnskakning + att hon blev medvetslös .. nu är hon rädd för att rida igen men hon älskar ju hästar och jag vill så gärna hjälpa henne!
har någon nåt tips hur jag kan hjälpa henne? :bow:

Om du har möjlighet gå en kurs i Natural horsemanship, då får man lära sej att hantera hästarna på ett säkert sätt och man känner sej mkt bättre till mods när man känner att man behärskar sin häst i olika situationer. Om du vill ha ett tips på en bra kurs så kan jag Pm:a dej.

Jag har aldrig varit rädd för hästar på marken, men varit livrädd för att rida. Det enda som hjälpte var att TRÄNA TRÄNA TRÄNA och aldrig ge upp hur motigt det än var!! VILL man verkligen så klarar man det mesta, mer än vad man tror i alla fall.
Det tog.. räknar.. mer än 10 år att komma över den rädslan. Jag rider fortfarande inte vilka hästar som helst men jag är äntligen inte rädd längre.

Hej Luvan!

Kan det vara så att du lever i en mer pressa situation nu än tidigare?

Jag känner mig också rädd ibland och har försökt analysera vid vilka tillfällen rädslan uppstår.

Ibland kommer rädsla som resultat av en pressad situation, tex man ska hoppa på ridskolan o en massa folk tittar på. Ibland kommer den då man känner att hästen lyssnar på andra man rider med och inte till mig.

Försök att släppa på kraven, ta det väldigt lugnt och sätt upp små delmål. Ngn skrev att det enda som hjälper är att träna maximalt o inte ge upp men om man är trött/stressad kan det vara bättre att "vila sig i form" med en genomtänkt planering för sin ridning.

Jag har gjort så när jag känt mig rädd eller nervös att jag ridit ut korta turer och verkligen bara koncentrerat mig på att slappna av eller få en bra sits... Sedan kanske man blir sugen att köra lite hårdare igen!

Om du har möjlighet gå en kurs i Natural horsemanship, då får man lära sej att hantera hästarna på ett säkert sätt och man känner sej mkt bättre till mods när man känner att man behärskar sin häst i olika situationer. Om du vill ha ett tips på en bra kurs så kan jag Pm:a dej.

Du har inte lust att Pm;a mig också?

Kan det vara så enkelt att du är mer stressad i övriga livet oxå?
Jag har tyvärr fått inse att efter 1,5 års sjukskrivning för utbrändhet/stress är jag skiträdd i vissa situationer med hästar. Hamnar ibland i rent katastroftänkande när jag är ute och rider t.ex om jag ser en lastbil komma så ser jag hela scenariot inne i huvudet med en häst som kastar sej framför bilen, påkörd aj, aj ,aj osv. Det är jättejobbigt. Min beteendevetare säger att det är en "normal" reaktion när stressystemet i kroppen går i 180 redan i vila...
Nu har det dock blivit bättre när stressnivån börjat sjunka men min stackars häst har nog idiotförklarat mej både en och två gånger:cry:

Att få barn gör att man inser att man har någon annan att ansvara för vilket innebär att man måste se till att finnas där för dem. Man kan alltså inte utsätta sig för vad som helst längre när man blivit förälder, jag tror det är en naturlig instinkt man har. Men naturligtvis går det att bearbeta rädalsn. Flera här har givit dig bra råd. Att försöka se till att rida och hantera väluppfostrade, orädda och trygga hästar tror jag hjälper i längden.

TACK så jätte mycket för alla tips!
har nu börjat gå bättre med hanteringen och så men är ännu på min vakt:(
ridningen ligger på hyllan nu tyvärr pga. den trygga lugna pållen jag har "tillgång" till har fått fång......:cry:
det går åt rätt håll i af!
de där med stress och att må dåligt:
Jättebra att du skrev om det, har själv mått dåligt i flera år och varit sjukskriven pga. det.
har aldrig fått veta varför jag bygger upp mina "mardrömscenarier"
precis som du beskriver det om lastbilen t.ex
TACK.....

Efter jag fick barn är jag väldigt mycket fegare och är rädd om mig. Det är inte värt att riskera skador.

Man får annat perspektiv helt enkelt. i alla fall blev det så för mig. jag blev översprungen av min häst när jag hade haft honom ngn vecka och bröt 2 revben, sen var jag väääldigt mån om säkerheten.. nu tänker jag inte så mycket på det längre, men vill gärna ha lite säkerhetsavstånd..

Jag tycker det är bra att det finns människor som inser att det är deras rädsla som är grundproblemet. I de flesta fall så har folk inte vett och förstå att det är dom själva som är problemet och därför skyller på hästen, utrustningen mm. Dom går in till hästen och börjar själva skrika och hota för att förkomma hästen, allt blir en ond cirkel. Det är bra om man vet att man är rädd för då vet man vad man behöver jobba med och chansen att man kommer över sina problem ökar lavinartat. Det är som sagt värre med dom individer som gastar och gormar åt hästen för att den ska "sköta sig".

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
836
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar