Rädd för en bro!

L

lolouice

Jag behöver hjälp, en travare som jag rider är rädd för en bro, varända gång jag ska rida så får jag sitta av och leda över. Det funkar om jag går först helt enkelt. En tjej i stallet sa att han är smart och skickar den svagare individen före, är det verkligen så? att han ser mig som den svagare och inte litar på mig?

Var nere denna veckan och tog med mig maten ner. Släppte honom med grimskaftet runt halsen fastknutet, för att försöka vänja honom lite. Allt gick bra och jag hoppade och stampade men när jag ställde honom på ena sidan och mig själv på andra med maten så vägrade han komma.

Tilläggas kan ju att han med ägaren ramlat ner på sidan av en bro, när hon tvingat över honom. Och det känns inte som om att jag löser problemen när jag hoppar av och leder, jag snarare vattnar dem känns det som.

Vill att han ska lita på mig och det känns inte alls bra att han inte gör det, och jag vägrar att bli arg på honom..

VAD GÖRA? Tips någon?? :banana:

/lollo

Sv: Rädd för en bro!

Hej!
Att han följer med när du går före har jag fattat som att hästen litar och följer sin ledare.. Inte att den skickar över den svagare först, den tolkningen har jag aldrig hört.

Har du provat att gå över bron massa gånger på raken? Och när han går lugnt sitta upp och kanske låta någon annan leda, o sen försöka gå själv? Tror att det är viktigt att inte ömka. Bete dig som att det är helt självklart att han ska göra en sak, visst berömma och lugna om det behövs, men akta sig för att överdriva, då förstår hästen att det är ngt att vara rädd för och utnyttjar det.

Hoppas det var till ngn hjälp.

Emma

Ta med en till häst och ryttare. Ett extremt coolt par, som kan gå före. Försök att inte göra nån grej av det, sjung och prata på som vanligt och sitta av och leda över är inget nederlag. Snarare ett sätt att gå före som ledare anser jag. Beröm hästen när ni kommit över väldeliga och ge godis och fortsätt sedan utan avbrott. Gör gärna allting i farten utan att göra nåt särskilt stopp. Lycka till!
Stannar hästen, låt den i lugn och ro undersöka och ta ett steg i taget om det är det som krävs. Straffa inte!
Är den verkligen riktigt skräckslagen, får ni göra NH övningar hemma, samt "simulera" bro i hagen och göra många ledövningar o ridövningar över olika hinder som liknar bro-situationen, så att hästen litar så mycket som möjligt på dig.
Är det totalt stört omöjligt - ta hjälp av NH-tränare.

Instämmer med Nicke! Se det hela som en utmaning, och se till att träna det. Var glad att din häst följer dig när du leder, och träna hästen att gå fram och tillbaka flera gånger på raken över bron. Sitt upp, låt honom titta försiktigt på bron ett steg i taget och uppmuntra alla framsteg.

Har en häst som är lite "fånig" vid diken, så jag vet hur det är :) Men det är bara att träna!

Tack för alla bra svar.
Men jag gick över många gånger, och då utan att hålla i honom. Han följde mig även när jag vände några varv på bron. Då funkar det. Och han går även över om en annan häst går före, även om en annan leder över med ryttare...
Bara någon går före.
Okej tur att ni verkar se det som om han litar på mig, försöker tänka NH så mkt jag kan och bland annat tänka (haha) på att han går över och så.
Får väl gå ner och öva mer... det är inte min häst så jag vet inte om jag kan ta dit en NH tränare. Är också helt superduperpank och nästa inköp blir en ridhjälm.

Tack! kom gärna med mer tips!!
/lollo & p

Vet en tjej som hade problem med detta och hon backade över bron med hästen. Då var det inga problem.

Jag hålla med att hästen redan lita på dig. men när du sätter på ryggen. Du är inte "ledare" längre, du är nån som han känner ska tvinga (som fd ägare har gjort) över bron. Han har noll slälvförtroande. Skicka över en bro i ridbanan. Lära honom att du kan skicka honom över, genom, under saker så att det är han som gör det går först. Gör mycket "går upp till, sen gå ifrån" övningar. Inte går upp till och spring iväg. Varje häst har grensar. Om du till example skicka hästen mot en fusk bro i ridbana och du ser att han skyggas från det backa lite så att du är så pass långt bort från det att du ser precis var grensen är, var din häst känner sig bekväm. Det är ner han lunga sig och kan står och titta på bron utan att vill springa bort. när han är lung och du känner njöd så går bort 10-20 meter sen går till bro igen och sen göra om det, så kommer du der hans grens blir störe och störe snart vill han lukta det och då vet du att du är på rätt spår. Nu var det en example men jag tror du fatta vad jag menar (aaahh jag hoppas att du gör det allifall:) ). Själva bron i frågan är kanske för stort just nu men om du bygga up hans självförtroande så går det att lösa det mesta. Och en liten bro kommer blir ingenting i framtiden.

Har du lekt de "7 games"? Det är en bra början för att hjälpa dig hjälpa din häst. Jag vet att många kan tycker att de är tråkig och de behöver inte såna övningar men de faktis hjälper. Och sen har du stöd från oss här i NH forum. :D Lycka till

Hej!
Jag är endast medryttare och han har samma ägare kvar men iallafall så ska jag prova det du sa. Det låter bra.
Har tänkt att prova the 7 games men just nu är det så kallt att jag fryser ihjäl, måste med andra ord rida för att hålla mig varm :angel: orkar inte springa med iallafall så.

:bump:

jag skulle aldrig tro att han skickar den svagare individen före... det var nog det dummaste jag hört. han går efter dig för att han litar på dig. jag skulle inte tro att problemet kan bli värre av att du sitter av och leder honom över bron.

Det ligger någonting i det. Men jag vill heller inte sitta av helatiden och sedan upp, för mig känns det aningen onödigt så därför vill jag att han går över bron. :banana:

Till Lolouice:

Tänk inte på bron. Börja inte oroa dig för att ni inte ska klara av att gå över tillsammans när du rider utan tänk på annat, titta upp i himlen eller på träden eller vad som helst. Prata lugnt med honom om allt möjligt.

Sen kan det vara bra att ha någon annan med som kan gå före och sen att ni prövar själva :) Men börja med att inte tänka på det utan styr bara mot bron :)

Det har jag försökt.. men jag kan helt enkelt inte låta bli att tänka på bron. Jag blir liksom besatt om jag inte får tänka på något... då kan jag inte låta bli. Kanske jag som ska till psykolog? Haha =D

Det går tilbaka att HAN har igen självförtroande. Han tro att han inte klara av det själv. Därför han vill att du "ledar" honom öve. Det finns ett sätt att göra det om du vill inte ta tid att göra det på marken och bygga up det från där. Men jag måste jobba så jag kan skriva det senare ikväll om du vill.

Självklart vill jag gå den bästa vägen fram, oavsett om det är från marken eller från ryggen. Vill jättegärna veta mer från dig om hur jag ska göra då det för mig är ganska viktigt att han har ett eget självförtroende också och vågar lite mer. Han är snäll och trevlig i all hantering. Men det är från ryggen han "fjompar" och han kan tex vara rädd i ridhuset om marken är ojämn.

Just nu så är han skadad och jag har ingen möjlighet att leda då han ska vila i två veckor. Så inget hårdjobb alls..

Tack! :)
/Lollo

Ok jag vet inte hur mycket tid jag har så vi kanske måste gör detta olika delar...

Först Tänkar på att hästar har igen djup sinne (depth perseption) dvs. de kan titta på en skugga eller en bäck och kan inte ser hur djup det är. De bara ser ett stort håll i marken. Och vissa är värre än andra. Nnär det gäller att din häst kan vara rädd för ojämna mark iridhus ta och titta på om den är ojämna eller skuggat. Hur är han med vatten?

Bron: Du får gärna tänka på bron. Men nu ska du bara tänka på att "om jag kommer 15 meter i närheten av bron. så har jag lyckas." Skiter att går över det. Och har det i huvud kan det ta en timme att kommer 15 meter nära. Då blir du inte frusterad lika lätt. Och man blir inte lika besviken. Jag vet inte hur nära du kommer nu men du får gärna förklara mera om hur nära, vad han gör och när. Så vet jag lite om vad du kan göra. För just nu jag ta värsta fall och att du inte kan komma 20 meter nära till bron.

Rida rakt mot bron. Och nu söker du hans "obehaglig gräns" ( ta hästen som en punkt, sen rita en ring runt honom sen en störe, och en störe, och en störe, m.m.) Tills det ser ut som en "pil tavla") alla hästar har en sån gräns vissa hästar har en STOR och vissa har väldigt lite och sen finns där resten som har allt i mitten. Vi säger att du rider mot bron och när du kommer till första ringen. Då kanske du ser att hästens öron går rakt fram och örgonen är open och titta (men han fortsätter framåt), och du ser att han lyfter huvud lite. Lite spänd men för det flesta dem der inte detta som han är rädd än. Så fort du ser honom "ändra" så har du kommit till hans första ring.
Stanna!

Låt honom stanna och titta en stund. När du känner att han slapna av( och det kan ta en stund, Tålamod lolouice). Och detta är var många gör fel. De tro de är ok med detta så går de framåt. Men mest tid är hästarna bara ok med Avståndet. Sen måste de göra samma med nästa ringe, när första ringen är fortfarande en faktor). Hänger du med. Så när han slapna av går därifrån. Vända och tillbaks samma vägen du kom sen vända och går mot bro igen. Att göra så, så kommer du der att hans "obehaglig gräns" blir mindre och mindre. Om du stanna t ex 2 meter från bror och han är avslapnat. Går rida hem och kom till baks nästa dag. Om vi säger att yttersta ringen är number 6 och intill hästen är 1. På dag ett så du kanske kommer till ring 2-3 och sen slutar du och när du kommer tillbaks du kanske börja på ring6-5 igen. Vissa dagar kan du börjar på ring 9. Men det är väldigt sällen och händer när nån hade brottom och vill trycka hästen förbi.

Även att en häst går förbi ett stället (bro, brevlåda, soptunna) varje dag och vissa dagar är "farligare" än andra, om vi inte ta tiden att går genom de här "gränsar" så får hästen inte bearbeta genom det. Vi vet att det är inte farlig, men de tro att de har sett att soptunna har just slickat läpparna. Som din pålle, även att ägaren har tvingat hästen över bron och han levde. Till honom det är själva upplevelse som är mest skrämmande än bron. Och det kan vara båda samtidig.

Han behöver bevis från dig att du inte ska vara arg och att han ska inte ramla genom bron. Och du gör det med ett steg itaget.

Nu måste jag jobba så om jag har glömt eller att du missföstår nåt jag ta det senare.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel