Rädd för bommar, jag älskar att hoppa!!:( hjälp :(

K

Kallblod

Idag skulle jag och hästen ta ett liten skutt över ett liiitet litet kryss men för det första är han rädd för bommar och hinderstöd som står utan för banan på långsidorna, står någon tunna där oxo...han vägrar gå på spåret och han springer nästan sidleds för att ha kåll på bommarna å så :P och hindret stod på en långsida så det gick inte för sej att gå nära hindret i huvetaget...så jag la ut en bom på medellinjen men det var tvärstopp framför bommen, det gick inte hur jag än försökte...då kom min kompis och ledde hästen med mig på över och det var inga problem...så hur ska jag få honom över bommen och vad ska jag göra med hans rädsla för bommar och saker runt ridbanan???Jag älskar att hoppa och det gör han oxo, men bara ute i naturen över stock och sten....jag kan tilllägga att bommarna var i trä och vit/röda och hinderstöden vita....

tackar för alla svar!:bow: :)
 
Sv: Rädd för bommar, jag älskar att hoppa!!:( hjälp :(

ingen som kan hjälpa mej med det här?ingen som vet lr vart med om något liknande??
 
Sv: Rädd för bommar, jag älskar att hoppa!!:( hjälp :(

Har också en envis kille som är totalt livrädd för bommar på marken. Han tycker att det låter läskigt när det kommer grus på bommarna (plastöverdrag) och han tvärvägrar att gå över dem. Jag brukar lägga ut många bommar med infångare på ridbanan och rida runt dem i volter tills han är avspänd och inte tittar på bommarna längre. Ibland så räcker inte ridpasset till och då får vi avsluta innan vi har gått över en enda bom..

Han älskar dock att hoppa när han väl har kommit över dem och hinderna i sig är inte farliga, men ligger det en markbom framför hindret så vägrar han :crazy:

Om inte det fungerar så kan du kanske antingen testa att lägga ut de röd-vita bommarna i skogen där han är van vid att se de andra hinderna eller hämta stockarna från skogen och lägga på ridbanan. Löshoppning kan även fungera. Jag kan gå över alla bommar och hinder bara de befinner sig där löshoppningshinderna brukar stå :smirk:

Min är f.ö. även livrädd för dressyrstaket.......
 
Sv: Rädd för bommar, jag älskar att hoppa!!:( hjälp :(

Jag skulle försöka med samma sa, att lägga bommen ute i naturen. När han kan gå över där utan ngn som leder så kan du longera honom över bommar i paddocken så att han lär sig att gå över utan ledare. När du longerar kan du börja med att gå nära honom och öka avståndet allt mer mellan dig och hästen.
När han till slut lärt sig det själv kan du göra det uppsutten och lära honom att göra det utan att ngn ska gå brevid. Löshoppning är också ett alternativ.
 
Sv: Rädd för bommar, jag älskar att hoppa!!:( hjälp :(

Min varmblodstravare är också livrädd för bommar. Han blir helt hysterisk och blir livrädd så fort bommar och hinderstöd är i paddocken. Så ännu så länge så rider vi lösgörande övningar i paddocken med hinderstöd utsprida i hela paddocken. Går bättre och bättre. Han är så super så han försöker hoppa trots sin rädsla.

Har lagt ner försöken att han ska bli hopphäst så just nu klurar vi på vad vi ska göra.
 
Sv: Rädd för bommar, jag älskar att hoppa!!:( hjälp :(

Satte ihop en liten film på min envisa pålle för att visa att det tillslut går att få dem över bommarna på ett kontrollerat sätt ;) dock lite rädd om fossingarna men det är ju ingen nackdel.

Om jag inte har hoppat eller ridit över markbommar på ett tag så återkommer beteendet. Det bästa är nog att öva bommar i princip varje gång man rider men det behöver ju inte vara så mycket - åtminstone att de ligger där på ridbanan. Kan tillägga att min ska bli hopphäst! ;) :bump:

Det kan ta tid, men ge inte upp! :)

Cavaletti med "livrädd" häst..
 
Sv: Rädd för bommar, jag älskar att hoppa!!:( hjälp :(

:bow: :bow: :bow:

Imponerad! Som din häst gjorde på första bommen så gör min också. Det går iofs att få honom att hoppa 1 hinder om man rider emot i skritt och travar typ de sista 2-3 meterna bara.
 
Sv: Rädd för bommar, jag älskar att hoppa!!:( hjälp :(

Att få min att hoppa är inga problem så länge hindret är högre än 30 cm.. :banana: Hoppar gör han mer än gärna, vilket är skönt, men markbommar ska man passa sig noga för, och som sagt ligger det en markbom precis framför ett hinder så tvärvägrar han :crazy:

Han tycker heller inte om två hinder efter varandra även att det är ett par galoppsprång emellan - tror han koncentrerar sig så mycket på att komma över det första utan att nudda några bommar, att han blir helt ställd när det kommer ett hinder till efter.. :rofl: (har film på det också, hehe)

Markbommar som man inte styr rakt på och har tänkt rida är även de mkt farliga - syns kanske lite på filmen att det går som ett S när han kommer i närheten av andra bommar vid sidan :crazy:

Kan förresten meddela att på filmen är det första gången han går över mer än en bom åt gången - jag var HELT övertygad om att detta verkligen INTE skulle gå, men ibland blir man förvånad... :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för bommar, jag älskar att hoppa!!:( hjälp :(

Det är ju jätteduktigt av honom! Jag har ju tur att min häst älskar verkligen att springa över bommar.. Han fick gå i en hage där vi rider oftast för att äta upp sig lite. Då hade vi bommar på marken. När jag släppte ut honom så sprang han några vändor fram och tillbaka över dem. Såg jättekul ut!

Tycker även att din häst är jättefin, för jag har inte sett så många welsh cob, rättare sagt ingen i verklighet i alla fall. Trots att min häst har det i sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
D
Hoppning Ja som det står. Jag är dressyr ryttare men vill även ta ett skutt då och då. efter att jag föll av vid en tävling för flera år sedan...
Svar
10
· Visningar
2 429
Senast: hannanilsson
·
Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 398
Senast: Gooing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp