Rädd för att galoppera?

Humelibumlan

Trådstartare
Läste i en annan tråd om en användare som hävdade att hon haft en häst som var rädd för att galoppera. :eek:
Detta var ju så klart en fd. travare som fått så mycket stryk att den inte vågade galoppera :smirk:
Eftersom jag aldrig sett någon slå sin häst för att den galopperat och inte ens kan förstå vad det skulle göra för nytta måste jag fråga..
Kan man ens få en häst att inte våga ta ett galopp steg genom att slå den? :confused: :confused:

För att slå en häst som galopperar när man sitter i vagn bakom, skulle väl bara resultera i att man driver den framåt o fortare? Hur ska den då kunna förstå att den gör fel när den galopperar och bli rädd för att galoppera? Skulle snarare tro att resultatet blir att hästen inte tror den galopperar tillräckligt fort? :crazy:
Eller?

Sv: Rädd för att galoppera?

escodobe skrev:
alltid måste man ha nån ursäkt....
Ja, visst är det så... :smirk:
Men är det egentligen ens möjligt och hur skulle man gå tillväga? :confused:

Antar att alla med fd. travare som inte vågar galoppera (läst om fler tidigare) funderat ut hur det är möjligt och hur tränaren gått tillväga? :angel:
Jag hoppas användanren med just den akutella hästen kommer o förklarar för oss...

Humelibumlan skrev:
Läste i en annan tråd om en användare som hävdade att hon haft en häst som var rädd för att galoppera. :eek:
Detta var ju så klart en fd. travare som fått så mycket stryk att den inte vågade galoppera :smirk:
Eftersom jag aldrig sett någon slå sin häst för att den galopperat och inte ens kan förstå vad det skulle göra för nytta måste jag fråga..
Kan man ens få en häst att inte våga ta ett galopp steg genom att slå den? :confused: :confused:

För att slå en häst som galopperar när man sitter i vagn bakom, skulle väl bara resultera i att man driver den framåt o fortare? Hur ska den då kunna förstå att den gör fel när den galopperar och bli rädd för att galoppera? Skulle snarare tro att resultatet blir att hästen inte tror den galopperar tillräckligt fort? :crazy:
Eller?

Om hästen får förtroende för människan som vill att den ska galoppera och litar på den så kanske det funkar? ingen aning faktiskt. och så ska man väl inte göra det speciellt länge och så fort hästen gör rätt berömmer man, och man får tänka på att göra det så behagligt som möjligt i galoppen. Fast jag är urkass på sånt så tyvärr har jag inte något kanonsvar, men det jag nu skrivit är vad som kom upp i mitt huvud..

har ett varmblod som tar halvhalt som galoppskänkel :o :eek:

Hur vet man ifall hästen är rädd, eller om den inte bara vet vad ryttaren menar, eller om den helt enkelt inte vill? :angel:

v_NiniZ_v skrev:
Om hästen får förtroende för människan som vill att den ska galoppera och litar på den så kanske det funkar? ingen aning faktiskt. och så ska man väl inte göra det speciellt länge och så fort hästen gör rätt berömmer man, och man får tänka på att göra det så behagligt som möjligt i galoppen. Fast jag är urkass på sånt så tyvärr har jag inte något kanonsvar, men det jag nu skrivit är vad som kom upp i mitt huvud..

har ett varmblod som tar halvhalt som galoppskänkel :o :eek:
Jag tror du missuppfattade lite :idea:
Det jag undrar är om man verkligen kan skrämma en häst att inte våga galoppera genom att slå den när man sitter i vagn bakom..

Faasiqah skrev:
Hur vet man ifall hästen är rädd, eller om den inte bara vet vad ryttaren menar, eller om den helt enkelt inte vill? :angel:
Mycket bra fråga... det undrar vi numera oxå :D

jaså :o Okej då förstår jag . det var en bra fråga.. men hästen borde väl bara öka farten.. ? om någon smäller till den med spöt så saktar han ju inte in precis... eller ? :confused:

Hmmm, jag tror att de flesta travare är mer eller mindre naturtravare, och de som är MYCKET naturtravare är ett rent elände att få att galoppera. Min ET är inne på det där med bäckenets lutning, och jag kan nog inte annat än att hålla med henne.

Jag ser ju på mitt kroniskt halta sto att hon VILL inte galoppera men sen går det för fort och är för ojämnt och då måste hon.

Och det finns ju naturtravare som helt enkelt inte kan springa tillräckligt fort för att räcka till trots att de har svårt för att galoppera.

Sen är det så klart inte nån som slår en häst som galopperar, vinnande galopp är ju lika med diskvalifikation och spöet lär man ju hästen att det är "gasen".
Jag tror inte ens att den mest ointelligenta kusk skulle komma tanken på att lägga spöet på en galopperande häst förutom i EN situation möjligtvis. Och det är i LOPP om hästen galoopperar inne i fältet och det finns en lucka att ta ut hästen framåt. Detta blir man uppmanad till många gånger men det är inte många ggr jag sett det i verkligheten. :crazy:

Nej, jag köper INTE det resonemanget.

/// ghost

v_NiniZ_v skrev:
jaså :o Okej då förstår jag . det var en bra fråga.. men hästen borde väl bara öka farten.. ? om någon smäller till den med spöt så saktar han ju inte in precis... eller ? :confused:

Jo, Men det måste vara så väl? Knappast att dom saktar in? :cool:

man kan väl ge en häst stryk på annat sätt än att slå?
kanka har blivit hårt sliten i munnen? de inger väl också skräck?
att bli sågad och sliten i.
Jag vet ju själv hur känslig i munnen min hästar är.
Om jag skulle börja såga och slita skulle dom halvt dö av försräckelse.

bara liten fundering.
men hur man sen upptäcker att en häst är rädd för att galoppera är en sak jag däremot inte riktigt kan förstå hur man ser.

Men då kan man ju dock som ryttare ha magkänsla.
Jag rider mkt på magkäsnla och kan på en gång säga om min häst inte tycker om någonting utan att han egentligen inte gör någon stor reaktion...

AlterPride skrev:
man kan väl ge en häst stryk på annat sätt än att slå?
kanka har blivit hårt sliten i munnen? de inger väl också skräck?
att bli sågad och sliten i.
Jag vet ju själv hur känslig i munnen min hästar är.
Om jag skulle börja såga och slita skulle dom halvt dö av försräckelse.
Mmmm, det är ju sant förståss... Så tolkade jag inte saken, men du har helt klart en poäng..
Fast... borde det inge skräck för just galoppen och inte för bett och handen i de flesta situationer?
Lite allmänt:
Det är väl "ganska vanligt" att ryttare tar ett regält tag och bromsar eller backar en häst som inte lyssnar... Har man märkt att dessa hästar blivit rädda för att galoppera eller trava?

bara liten fundering.
men hur man sen upptäcker att en häst är rädd för att galoppera är en sak jag däremot inte riktigt kan förstå hur man ser.
Synd, jag hade velat veta det jag ;)

Det är ju skillnad på att ta tag rejält eller att slita som jag pratar om.
För jag menar de finns ju idioter som faktiskt sliter sönder munnen.
Och jag vill inte ens tänka på vilken smärta vi pratar om här.

Och man kan ju tycka att de borde jag rädsla för bett och hand.
Men samtidigt om de bara är när den tar galopp han utsätts för denna tortyr så har hästen i fråga förknippat galopp med smärt?

Men jag håller med den borde ju bli minst lika rädd för bettet.. :confused:

AlterPride skrev:
Det är ju skillnad på att ta tag rejält eller att slita som jag pratar om.
För jag menar de finns ju idioter som faktiskt sliter sönder munnen.
Och jag vill inte ens tänka på vilken smärta vi pratar om här.
Jag visst finns det idioter... men det var just det jag undrade, dessa idioter som rycker, sliter o drar är ju inte bara travfolk, de finns på ridsidan oxå och jag undrade om någon märkt att det var någon ridhäst som t ex blivit rädd för galopp pga. av att någon ryckt den ordentligt i munnen när den galopperat?

Och man kan ju tycka att de borde jag rädsla för bett och hand.
Men samtidigt om de bara är när den tar galopp han utsätts för denna tortyr så har hästen i fråga förknippat galopp med smärt?
Men ändå? Så mycket att hästen inte vågar galoppera?
Jag kan tänka mig att reslutatet skulle bli att hästen på något sätt studsgalopperar och slår kraftigt med huvudet eller tar till sken i ren panik... Men inte på ett sånt sätt att det skulle vara omöjligt att lära hästen att det inte är någon fara?

Men jag håller med den borde ju bli minst lika rädd för bettet.. :confused:
Ja, det allmänna trycket i munnen... och bara man tar i munnen borde väl hästen få panik?

Humelibumlan skrev:
Jag visst finns det idioter... men det var just det jag undrade, dessa idioter som rycker, sliter o drar är ju inte bara travfolk, de finns på ridsidan oxå och jag undrade om någon märkt att det var någon ridhäst som t ex blivit rädd för galopp pga. av att någon ryckt den ordentligt i munnen när den galopperat?

Jag har ridit en ungponny som tyvärr hade blivit dragen i munnen när han av misstag börjat galoppera. Troligtvis tog han till galoppen som ett "försvar" när han inte förstod ryttarens hjälper eller hamnade i obalans, och blev då ryckt i munnen. Detta har tidigare ägare själv berättat ungefär som "han vill bara galoppera jämt så vi har fått slita tag i honom". Detta med ett på tok för stort bett dessutom som torde ha gått rakt upp i gommen.

Han vågade galoppera under ryttare från dag 1 hos oss, dock tog det någon månad innan han slutade slå upp med huvudet i fattningen, man kände ju att han var förberedd ifall det skulle komma ett ryck.
Att han slog över i galopp när han blev förvirrad eller obalanserad hände också någon gång, och samma sak då, huvud upp och ryggen ner.
Jag upplevde det som att det var själva fattningen som var det kritiska, efter 7-8 galoppsprång märkte han att det var rätt och då kom han också till ro. Han var inte ovanligt rädd om munnen annars, varken i ridning eller vid tex. tränsning.

Idag tävlar han dressyr med placeringar i LA, så jag förutsätter att han inte har några problem med galoppen längre (tyvärr står han långt härifrån så jag har aldrig sett honom på tävling).

På ridhästar märks det kanske främst på hoppning. Där hästarna hoppat av stort och som "tack" fått ett kraftigt ryck i munnen och duns i ryggen. De hästarna kan bli rädda för hoppning...

För oss som har ridtravare kanske det är mer att vi ryttare är rädda för den galopp som vår häst vill bjuda på :smirk: och då skyller på att hästen är rädd :p

nässla skrev:
Jag har ridit en ungponny som tyvärr hade blivit dragen i munnen när han av misstag börjat galoppera. Troligtvis tog han till galoppen som ett "försvar" när han inte förstod ryttarens hjälper eller hamnade i obalans, och blev då ryckt i munnen. Detta har tidigare ägare själv berättat ungefär som "han vill bara galoppera jämt så vi har fått slita tag i honom". Detta med ett på tok för stort bett dessutom som torde ha gått rakt upp i gommen.

Han vågade galoppera under ryttare från dag 1 hos oss, dock tog det någon månad innan han slutade slå upp med huvudet i fattningen, man kände ju att han var förberedd ifall det skulle komma ett ryck.
Att han slog över i galopp när han blev förvirrad eller obalanserad hände också någon gång, och samma sak då, huvud upp och ryggen ner.
Jag upplevde det som att det var själva fattningen som var det kritiska, efter 7-8 galoppsprång märkte han att det var rätt och då kom han också till ro. Han var inte ovanligt rädd om munnen annars, varken i ridning eller vid tex. tränsning.

Idag tävlar han dressyr med placeringar i LA, så jag förutsätter att han inte har några problem med galoppen längre (tyvärr står han långt härifrån så jag har aldrig sett honom på tävling).
Det du säger låter helt realistiskt i mina öron.. Att slå med huvudet och studsa känns mer som "resultatet" än att hästen inte skulle våga galoppera..

Ja, han studsade inte ens (nu var det en ovanligt tuff ponny också) utan det var mest att han förberedde sig genom att liksom ta bort sig själv från bettet, om någon förstår den förklaringen...
Och det var ju bara själva momentet att fatta galoppen som var läskigt, när han väl insåg att vi faktiskt ville at han skulle galoppera så var han hur trygg som helst.

har kört hästar som har blivit slagna för att dom galopperar i vagn och dom är inte rädda för att galoppera precis.. hoppar dom och faller i galopp så tar dom helt enkelt bettet och drar det fortaste dom kan.
tror inte man kan slå en häst så att den inte vågar galoppera.

Lazio skrev:
har kört hästar som har blivit slagna för att dom galopperar i vagn och dom är inte rädda för att galoppera precis.. hoppar dom och faller i galopp så tar dom helt enkelt bettet och drar det fortaste dom kan.
tror inte man kan slå en häst så att den inte vågar galoppera.
Varför slår man en häst som galopperar? vad hjälper det? :confused:

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 318
Senast: Sar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Sesca
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar