Rädd domare??

giowanna

Trådstartare
Är det ok att ha en domare som är rädd för rasen hon skall döma??

Har i efterhand förstått att anlednigen till att Arne fick en nolla
(och Rapporteringskod: A:eek:), var för att domaren (Peggy Haas, USA) var rädd för rasen (dvärgpinscher). Det som hände, var att han helt enkelt gapade när hon skulle kolla tänderna, inget bit, inget morr, inget skall, bara öppnade munnen. Han var då 9 månader gammal.

Min fråga är alltså till hundfolket: Är det verkligen OK att ha en hundrädd domare på en så pass stor utställning som HUND 2005?? Eller över huvud taget??

Senast ändrad:
Sv: Rädd domare??

Har råkat ut för en domare som inte har tittat på schäferhanes tänder. Har var 1 år och jätte snäll o tyst. Fick ändå mitt HP/ 1pris.

Tja nog finns det en del rädda domare. Många av dem ber hundägarna själva att visa tänderna också. Eller som en domare sa när vi fick in nån bruksras i ringen (minns bara inte vilken det var) att DU sitter ju bakom bordet, JAG måste stå där med de där hundarna!!

Fick han en nolla med aggresivitet? Då bör du kolla upp och överklaga om du anser att den är felaktig får man tre mentalitetsnollor får man tävlingsförbud för all framtid.

Javan

okej, domaren kanske hade blivit biten tidigare innan din hund dömdes? Kollade ni upp det? OM så var fallet så förstår jag att domaren var försiktig.

Verkar för mig väldigt ologiskt att ha en hundrädd domare på en hundutställning...
Men så tror jag ju gott om alla människor från början också... jag kanske är blåögd :smirk:

Det är inte så vanligt att domarna kollar hundarna i munnen på schäfrarna, speciellt inte i Tyskland. Jag tycker det är helt ok. Jag anser att främmande inte har i ens hunds mun att göra. Vill man se hundens tillgänglighet finns det andra sätt än att dra upp munnen på den.

Tycker ägaren ska öppna munnen på sin hund oavsett ras, då domaren vill se tänder.

Om inte annat är det smittrisk... Men för vissa sällskapsraser är det ju den enda "mentala kontroll" som ö h t existerar... :(

Nu ljög jag, det gäller inte bara sällskapsraser. Det gäller ju många raser som bara ställs ut, men iaf som har något knutet till sin ras (precis som den förklaringen gjorde att ni fattade bättre vad jag menade)

Ja, sant så sant. Smittorisk. Ja, tyvärr har ju inte alla raser att det krävs ett visst mentalitettest innan man får avla.

Nä och för alla raser så finns det ju inget tillgängligt heller. Retriever har ju t.ex. sina rasspecifika prov. Det ingår kanske inte så mycket hantering, men väl hundtolerans osv.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har ett problem med min Grand Danois, som ni förstår är han en riktigt stor hund och väger nästan dubbelt så mycket som mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 309
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 586
Senast: Shark
·
Hundavel & Ras Blev inspirerad av apocalypsze rasväljartråd så jag skapar en egen. Hoppas det är ok. Vore roligt att höra vad ni skulle tycka passar...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama