råd/tips om hur man kan få igenom vänster sidan på en nordis som är väldigt stel?

N

nissesessa

Rider en nordsvensk som är väldigt stel i vänster sidan. Vill inte fatta vänster galopp eller vänsterställd eller gå undan för vänster skänkel.
Någon som har råd/tips på vad man kan göra för att få igenom henne?

Sv: råd/tips om hur man kan få igenom vänster sidan på en nordis som är väldigt stel?

Låter som tvärtom, den är säkert stark i sin högra sida så alla muskler där drar ihop sig och är svåra att sträcka ut = böja åt andra hållet. Flexa hästens hals åt vänster så den får sträcka ut muskeln i halsen, rid volter och serpentiner, gärna mellan koner så man får hjälp med att svänga runt av dem så hästen mjuknar i sidorna.
Mycket framdelsvändingar, öppna och sådant som får hästen att både lösgöra och samla sig.

Sv: råd/tips om hur man kan få igenom vänster sidan på en nordis som är väldigt stel?

skulle nog böja henne då ni strår still först, antingen från marken eller uppsuttet.
då hon lärt sig släppa böjningen kan du fortsätta med att försöka flytta henne mellan tygel och skänkel:)

Lycka till:)

Okej, tack för tipsen! Ska börja med det nästa gång :)

Min nordis är sådan. Hon är ur funktion i sin vänstersida, inte extremt men hon är klart starkare i höger. Det är pga hon har problem med framknän och det är tyvärr ålderskrämpor. Hon tar ej vänster galopp då hon finner höger bekvämare och mer avlastande. Hon har inte ont men svårt med rörelserna där hon använder vänster sida. Numer är hon pensionär och vi kräver inte något av henne, så hon har ju själv inte ont av det.
Kolla upp så att hästen inte har ont någonstans, annars har du fått bra tips ovan. Massor av lösgörande, runt koner och alla ridvägar du kan komma på. Men glöm inte bort högersidan bara, du måste ju underhålla den också.

Det bästa är nog att ta reda på varför hästen inte kan svänga, sedan hittar man övningar som hjälper hästen mot balans. :)

Jag har själv ridit en kompis häst ett par gånger. En nordis med en bra o en dålig sida. Jag rider henne med spöt i ytter hand och jobbar mycket för att få in o med ytterbak. Vid galoppfattning är det ju viktigt m ytter bak. Det är ju lixom där det börjar. Man blir ju annars gärna "innersida" fixerad vid många ridskolor. Mer yttersida för balanserad häst. Peta lite med spöt på ytterbak vid voltridning, det är en bra förberedelse inför galoppfattningarna. Sen såklart volter, serpentiner och kliv i skog o mark.

Lycka till!

tar upp denna tråd igen då jag känner igen mig men har följdfråga

hur ska jag göra för att undvika dragkamp när jag ska försöka tänja ut högersidan? damen biter tag i bettet på vänster när jag vill leda henne inåt mot böjning och där blir det dragkamp om jag inte kommer på mig.. likadant har ni tipsat om öppnor, min dam går rätt in i ridbanan eller hamnar i sluta istället.. när jag ska försöka motverka det blir det dragkamp, det spelar ingen roll hur förberedda vi är innan så fort hon fattar att hon ska släppa yttersidan så låser hon sig.

hoppas nån kan tipsa för jag är så trött på att vara ledsen efter jag har ridit för att jag inte lyckas undvika dragkamp (vill bara poängtera att jag inte fortsätter dragkampen när jag kommer på mig, då lättar jag men då får hon ju också som hon vill men det vore så himla skönt å rida ett pass å veta att vi inte hamnat i den situationen)

Hjhälp från marken skulle jag råda till. Någon som ser till att både du och hästen gör rätt och kan gå in och visa hästen från marken.

Min gamla ponny kom från ridskola och som du nog vet så tjattas det i ur och skur om dessa skänkelvikningar på ridskoler. Min ponny kom alltid undan med det och tack vara det glömde bort hur man gör. Jag fick ta hjälp från marken med en person som helt enkelt fick gå å trycka på hästen från marken oxå för att hon skulle förstå vad det var hon skulle göra. Dock så visst hon kan skänkelvikning nu, men det är fortfarande ett hatobjekt att göra inne på ridbannor :D

Öppna, slutta, böjningar från marken (godis är bra hjälp att få hästen att böja sig åt det hållet man vill :)

Jag "mjukade upp" min ponny genom ledande tygeltag och Mycket volter. Han var helt stel i höger, nu är han supermjuk. Och han lär sig båda galopperna bättre och bättre.. men då är det ju mkt att träna galoppskänkel och berömma så fort den har fattat rätt galopp osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama