Råd till ny kattägare!

G

gamlarutan

Jag har aldrig haft katt men nu har maken och jag köpt 2st långhåriga kattungar. De kommer hem om ca 2 veckor och jag vill förbereda mig så mycket som möjligt.
Vi är vana djur ägare då vi har både häst och jakthund men lite nybörjare på kissar.

Bortsett från vanligt hyfs och vett så letar vi lite goda råd!

Vi kommer att vänja kissarna vid hemmet först ett par dagar innan vovven får komma hem. Han är snäll och kattvan. (Dagmatten har katt)
Sedan tänkte vi sätta upp en grind till det rum kissarna har säng och lådan i där de kan passera genom spjälorna men inte hunden. Så de kan gå undan.
Vi skall köpa en sov/klös möbel där vovven inte når dem också.

Men vad mer skall vi tänka på? Mat, sand sort, kamma/bada, klippa klor , ut och gå i sele mm?
Alla förslag och råd är välkommna!

Sv: Råd till ny kattägare!

Ville bara tillägga att de blir innekatter.

Vad kul att ni blivit med katter!

Inte för att jag är största kattexperten här på Buke men ska i alla fall varmt rekommendera att du vänjer katterna vid så varierad kost som möjligt redan från början. Blötmat (ex Mjau) är den bästa färdigmaten du kan ge dem om du inte vill hålla på o blanda själv vilket kräver en del kunskap.

Kattsand liksom kattmat kan diskuteras i det oändliga men jag tycker att man inte behöver köpa de dyra sorterna i djuraffärerna utan Pussi Kompakt (Ica)duger alldeles utmärkt.
Rekommendationerna är att man har en kattlåda mer än antalet katter. Kan funka med färre.

Vatten ska man servera dem på flera olika ställen i hemmet och helst inte i närheten av matskålen.

Bada vet jag inte om ska vara nödvändigt, har inte gjort det på mina 2-åringar. Borsta är bra att vänja dem vid tidigt helst som du har långhåriga, man vill inte ha tovor som måste rakas bort. Klorna kan man klippa med jämna mellanrum. Bakklorna behövs sällan klippas alls. Sel-gång är oxå bra att vänja dem vid i unga år (har misslyckats med mina). De uppskattar säkert att få komma ut emellanåt.

Klösträd är en mkt bra investering. I alla fall mina älskar sina.

Tycker tonen i ditt inlägg tyder på att du är en djur-klok människa. Kommer att gå hur bra som helst.

Tack för ditt svar!

Det jag är lite orolig för är t.ex. vad katter inte tål. Jag vet vad man inte skall ge hunden men inte med katter.

Är det något de är känsliga mot?

Hur sträng kan man vara mot katten?
Jag såg ett TV program där en kattdressör sade att djur blir det man förväntar sig av dem. Att ville man lära dem sitt, kom, apport så var det inge problem. Hur tycker ni det stämmer in på katter?

Inte för att jag planerar att göra allt sådant (det har jag vovve till) men det vore intressant ut stimulans synpunkt för katten. Eller räcker det med bara lek?

Katter är inte obildbara. Det går alldeles utmärkt att lära dem vart de får vara och inte vara, vad de får göra och inte får göra. Om en katt tex. klöser på fel ställe brukar det funka bra att säga "nej" och istället visa katten klösträdet. Ibland kan katten komma igång och klösa där efter man visar hur man gör.

Att leka in "trick" kan gå. Det beror ju en del på katten, men kattungar är ju i regel alltid nyfikna och lekfulla och det brukar räcka långt. Apportering är något katterna ofta lär sig själva. Det finns kattböcker att köpa som enbart handlar om hur man stimulerar sin innekatt och därifrån kan man få bra idéer.

Katter är känsliga mot i princip samma saker som hundar tex. choklad och alla lök.

Det jag skulle råda dig är att gå igenom ditt blomsterutbud hemma och kolla om det kan finnas något giftigt där. Min herre gillar att sitta i fönstret och gnaga på min gröna växt, även om han har tillgång till kattgräs, det är inte alls lika spännande ;)

Jag tror helt klart att det går att dressera katt, fast man får göra det på katters vis. Det blir väl aldrig samma sak som med en hund, men det går helt klart. Kissen här hemma kan både sitta och komma på komando.

Många vattenskålar utplacerade i hemmet, ett klösträd att klättra och klösa på och leksaker är bra att ha.

Min kisse är även han innekatt och jag började tidigt att vänja vid sele. Första gångerna var det hemskt tyckte han, han kunde inte gå normalt alls och svankade som en tok :) Men efter några gånger insåg han att det var ju bra det här med sele för då får man faktiskt lämna lägenheten och ge sig ut på äventyr! Så nu funkar det kanon.

Om du planerar att resa med katterna kan det ju vara bra att vänja vid transportbur också. Vi hade lite pip första gångerna vi åkte men nu ligger katten så snällt och tyst i sin bur.

Lycka till med dina kissar!

/Madde

Tack för svaret!

Vi har bara orkidér hemma. Är de farliga?

Vi kommer att åka ganska långt med dem första resan. Uppfödaren bor 2,5 timmar ifrån oss. Vi har köpt en stor transportbur. Vi har även bett uppfödaren om att få en handduk eller filt som luktar "hemma" .
Skall vi lägga den buren eller ha tidningspapper i buren och vänta med "snuttefilten" tills de kommer hem? Många djur är ju åksjuka.

Jag hoppas resan går bra för de kommer nog att få åka med oss ibland om de samtycker. Då vill jag inte att de skall ha några bestående men. De är ju två så de borde ha lite stöd av varandra tycker jag.

Jag känner till katter som spenderat timmar på flygplan sin första resa. Jag tror inte de så lätt får "men" så att säga. ;)

Min första katt reste 4 timmar i bil innan vi kom hem, resterande katter har också rest mer eller mindre långt.
Med den senaste katten blev jag sittandes 2.5 timmar på sthlm station. ^^

Se till att de har lugnt och skönt så tror jag 2.5 timmar inte ska vara någon fara.

Det kommer nog gå jättebra med dina nya skyddslingar, jag beundrar din inställning till att skaffa katt!

Ett råd som kommit upp lite halv i tråden är att katter gärna vill ha något att tugga på. Alltså någon grön växt.

Min katt är (tyvärr) utekatt men när han är hos min svärmor när vi åker bort, och han inte får gå ut försöker han äta upp hennes plastblommor. Det ser lite roligt ut, är ju väldigt hårdtuggat.

Man kan odla kattgräs eller skaffa en ampellilja (visst heter det så? Blev jätteosäker bara sådär just nu), de ska tydligen vara helt ok för katter. Men det finns ju de här på Buke som har större erfarenhet än mig.
Min katt går ju ute och bryr sig varken om kattgräs eller ampellilja här.
Vilket har fått min ampelliljan att vräka sig över hela köksbordet snart.

(nu googlade jag och de bilder jag fick upp när jag sökte "ampellilja" ser iaf ut som den blomma jag menar)

Så det är ampellilja den heter, det har jag funderat länge på. I vilket fall är den min favorit bland växterna hemma. Det tycker katten också så nu har den hamnat högt upp på en hylla dit katten inte har hittat än! ;)

Åter till ämnet.

Jag hade lagt in filten i buren redan från början just för att katterna ska känna sig lite hemma iaf. Tror inte den långa resan ska ge några större men, jag reser näst intill varje helg 1 timme i bil med min misse och han har lärt sig att när buren kommer fram ska vi ut och åka. Han protesterar inte alls längre, men i början var han lite skeptiskt. Så låt inte det avskräcka dig för fler resor om dom piper en del i början. Med lite träning brukar det gå bra. Åksjuka har jag inte märkt av än. *peppar peppar*

Vet inte vilka växter som faktiskt är giftiga, gör en sökning på google, där kollade jag innan jag fick hem min katt.

Så det är ampellilja den heter, det har jag funderat länge på. I vilket fall är den min favorit bland växterna hemma. Det tycker katten också så nu har den hamnat högt upp på en hylla dit katten inte har hittat än! ;)

Ampelliljor har ju en förmåga att kunna föröka sig något hemskt.
Så du kanske kan göra en deal med din(a) katt(er). Att du delar den ampellilja du har, de får den ena att äta på o den andra är din fins blomma som står så att de inte når den.
Min erfarenhet av ampelliljor (som jag till vardags kallar för ungkarlsblomma) är att ju mer man misshandlar dem för att sedan låta dem vila, desto gladare blir de.

Knapplån

Giftiga växter:

* Euphorbia-arter (med vit växtsaft, t ex High Chaparal, Kristi törnekrona, Sprätt iväg)
* Hyacint
* Julstjärna
* Korallbär
* Mistel
* Murgröna
* Prickblad
* med flera

Källa: Katter.ifocus.se

Katter brukar undvika giftiga växter, ingen av mina katter har tex tuggat på min "sprätt iväg" (som jag ägt i 19 år). Men mamma fick vakta sin julstjärna ett år så man ska inte vara för säker. (Och min katt försöker ju som sagt äta svärsmors plastblommor:p)

Jo. Jag läste också (som jag hittade när jag googlade) att gemensamt för många giftiga växter är att de utsöndrar som en vit vätska om de går av/blir tuggade på. (Kan nog vara sant men jag vet inte)
Och sån vit vätska kommer det från min "sprätt iväg". Det klibbar överallt. Värre än klister nästan.

En sak till är att katter till skillnad från hundar inte tål paracetamol (alvedon, panodil etc) eller andra fästingmedel än Frontline. Nu är det inte aktuellt med fästingmedel på innekatter men apoteket är inte alltid så duktiga på att avråda detta (egen bitter erfarenhet). Paracetamol ger man ju normalt inte till djur men jag har varit med om katter som fått i sig av misstag.

Tack för alla svaren!

Jag har idag införskaffat en ampellilja till kissarna.

Har dessutom pratat med uppfödaren idag och hon sade att pojkarna börjar bli nyfikna små tuffingar och att de är "bästisar" trots två kullar med sammanlagt 9 syskon/kusiner att leka med.

Det skall bli så spännande att få hit dem. Det är norska skogskatter, lurviga och fina.

Vad har ni för erfarenhet av allergiker och långhåriga katter? Vi har några goda vänner som brukar komma och sova över lite då och då och där är frun kattallergiker. Jag har hört att norska skogskatter skall vara alleregivänligare än andra, förutom sibiriska katten. Är det någon sanning i det?

Ampelliljor har ju en förmåga att kunna föröka sig något hemskt.
Så du kanske kan göra en deal med din(a) katt(er). Att du delar den ampellilja du har, de får den ena att äta på o den andra är din fins blomma som står så att de inte når den.

Men vad smart! Att jag inte tänkt på det tidigare :) I kväll blir det till planetera om här hemma!

KL

Jag har en syster som är alergisk mot pälsdjur, särskilt katt. Hon var nyligen på besök hos en familj med just skogskatt och det gick tydligen över förväntan. Jag hoppas nu på att Birma även ska gå bra att umgås med för hennes del ;)

Min erfarenhet gällande allergi att det överlag är städningen som är det viktiga. Idag tror jag att mer eller mindre alla raskatter kallas allergivänliga av någon och för mig säger det bara att allergi är väldigt individuellt. Det går inte att peka ut någon ras som mer eller mindre allergivänlig, man får prova sig fram.

Om man inte har ett dammsugare med HEPA-filter är det bättre att bara sopa bort det värsta och våttorka golvet. Är själv allergisk och hur bra jag än tål mina katter normalt så blir jag sjuk om jag dammsuger med en vanlig dammsugare. Då går ju damm och hår bara rakt igenom och virvlar upp i luften och gör allting värre. Med en dammsugare med dubbla HEPA-filter går det hur bra som helst att dammsuga.

Vädra ordentligt innan besök och om ni ska sitta i soffan och damma av kuddarna (tvätta om möjligt) så att det blir så rent och "kattfritt" som möjligt i textilierna.

Och... be besökaren ta en allergitablett för trots ihärdigt fejande kan man inte räkna med att allergikern ska klara av ett besök helt lätt.

En av de viktigaste sakerna i kattens liv är bra mat. Ett torrfoder med hög kvalitet & med mycket animaliska proteiner är optimalt då en katt nästan inte alls kan ta upp energi från vegetabiliska proteiner.

Du kan pm:a mig om du undrar lite över foder och även kattsand :)

Ett torrfoder med hög kvalitet & med mycket animaliska proteiner är optimalt då en katt nästan inte alls kan ta upp energi från vegetabiliska proteiner.

Varför rekommenderar du då torrfoder? ;)
Håller absolut med ovanstående men vill ta bort torrfoder ur meningen.

Ett foder med hög andel animalier är absolut att rekommendera.

Därför att jag rekomenderar att katter äter torrfoder som basfoder. Blötmat innehåller så jäklans mycket vatten, och blir dyrt i längden. Det går inte heller att få med tandstenskontroll i blötmat. Det är jättebra till en katt som dricker dåligt eller behöver det av andra skäl. Det finns torrfoder som innehåller 96/4, det finns det ingen blötmat som gör.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 477
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 305
Senast: Holly92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama