Råd om upplägg

towe

Trådstartare
Jag har en 5 åring som jag började hoppa in i april i år. Vi startade en 60 cm clearround i slutet på maj och hon hoppade lugnt och villigt och ganska balanserat. Sedan har vi under början på hösten tränat för en instruktör och det har gått frammåt hela tiden, vi har hoppat mkt lågt och tränat styrka på studsserier och sånt. Vi har hoppat ca 1 gång i veckan under hösten. Plötsligt började hon vägra och bete sig dumt och vi märkte att hon hade problem med vargtänder, tills jag fick tid för att dra ut dem så red jag på hackamoore men ingen direkt hoppning förrutom i skogen lite grand.

Nu skulle jag ta upp hoppningen igen och hon hoppar som en kråka, jämfotahopp och ingen bjudning alls. Kommer knappt över 50-60 cm :(
Kan hon ha tappat så mkt på några veckor? Pälssättning? Smärta?
Vi skulle ha startat en 80 cm clearround nu på lördag men nu känns det hopplöst. Jag vet inte om jag ska ställa av eller träna mer....
Har ni några goda råd att komma med?

Sv: Råd om upplägg

Så trist. Jag hade nog valt att kolla upp hästen hos en veterinär. Just att de hoppar "kråkhopp" och inte går fram skulle ju kunna tyda på att hon har ont i rygg eller framben (eller något annat :smirk: ). Ett annat alternativ är ju att låta henne stå några veckor och se om det blir bättre sedan, och om inte, åka till vet. då.

Bjuder hon fram ute och när du rider dressyr?

Japp, hon är väldigt pigg ute och jag märkte inget sist när jag hoppade utomhus. När jag var i ridhuset så bjöd hon inte mot hindrena och var liksom inte framme på bettet (hacket). I och för sig hade hon tappat båda framskona men så känslig bode hon väl inte vara i ett ridhus? Nu sitter skona på och jag ska se hur hon känns med vanligt bett i mun. tack för svaren.

om du har "tur" så kan det ju faktiskt vara så att hon var öm då hon tappat framskorna..vissa hästar är ju betydligt mer känsligare än andra.

Annars som andra sagt, ta ut vet. o kolla om hon inte ändrat sig nu när skorna kommit på. hoppas det löser sig ialla fall!

I dag var vi med i 70 cm clearround, hon bjöd jättebra och gjorde fina språng, pigg och glad! Det kändes jätte bra. Undrar om det var skorna eller om hon bara hade en dålig dag sist? Nu tutar vi och kör fram till en till clearround i december, kanske vi vågar oss på 80,90 då?

jamen jösses! Klart att du skall hoppa 90 i december, det är ingen nämvärd höjdskillnad 70-80-90-100 och i januari är hon 6 och till sommaren kan hon/får hon gå 135.
Snarare så att 100 blir riktiga språng, 70 är knappt att de travhoppar över, tar bara större travsteg om hästen har bhra teknik, tycker det är peace of cake.
det var säkert yttre faktorer som spelade spratt, skor, päls, tänder...

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, Jag har en nordsvensk brukshäst som är 7 år gammal. Han har klarat sig bra på hösilage plus att få bvitamin vid pälssättning o...
Svar
4
· Visningar
3 480
Hoppning Min vallack, har jag haft sedan slutet av oktober. Han är VÄRLDENS SNÄLLASTE, han älskar att arbeta och är så positiv när man rider ut...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Heulwen
·
Hoppning Jag sitter och funderar lite, har nyligen skaffat ridhuskort och det finns hindermaterial där. Min häst har inte hoppat regelbundet sen...
Svar
6
· Visningar
1 063
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama