Råd om stövelmått

Rumpnissen

Trådstartare
Jag ska beställa nya stövlar, Petrie Allure, genom ridsportbutiken här i krokarna. Jag har 36 cm mått kring vaderna utan byxor på, 37 med ridbyxor och ridstrumpor. Det finns en standardstorlek som passar med måtten på alla håll men 38 cm i vaden.

Alternativ ett är att beställa standardstorleken och skulle den absolut i fungera kan jag skicka tillbaka den.
Alternativ två är att de syr upp en 37 cm i vaden för 300 kr extra. Då kan jag inte lämna tillbaka den.

Hur skulle ni göra?

Sv: Råd om stövelmått

Rent generellt lägger många på en cm när de måttar även när kunden har strumpor på sig.

Mina var inte måttade efter mig eftersom jag köpte begagnade. Måttet på mina var 38 och jag mätte mina ben till 38 med ridbyxor och strumpor. Fick lästa ut den ena 1 cm och den andra en ½ cm. Var ju ständigt förbannad på dem innan men nu passar de helt perfekt.

Jag skulle ta standardmåtten om jag vore du.

tänker du få bredare eller smalare vadar?
jag tyckte jag hade tjockare ben än jag har (måste ha varit svullna när jag mätte...) så min stövlar är dryga 1,5 cm för vida.. får använda tjocka strumpor och ankelstöd året runt och ändå är dom rymliga. så det är ganska störande att ha för vida. dock går ju det att lösa med en tjock strumpa, en för trång stövel är verkligen inte skönt!!

så om du är osäker ta hellre det större måttet.

Jag skulle ta 38:an. Tror mina Sarm hippique är 38 och jag var nog ca 37-38 runt vaderna när jag beställde dem. De var ngt trånga i början men efter att jag slutat spela fotboll efter en knäskada har vaderna krympt typ 3 cm i omkrets, och 38:an sitter fortfarande ok med tjockare strumpor.

Dvs man ska nog lägga på nån cm som alla säger.

Jag ska beställa nya stövlar, Petrie Allure, genom ridsportbutiken här i krokarna. Jag har 36 cm mått kring vaderna utan byxor på, 37 med ridbyxor och ridstrumpor. Det finns en standardstorlek som passar med måtten på alla håll men 38 cm i vaden.

Alternativ ett är att beställa standardstorleken och skulle den absolut i fungera kan jag skicka tillbaka den.
Alternativ två är att de syr upp en 37 cm i vaden för 300 kr extra. Då kan jag inte lämna tillbaka den.

Hur skulle ni göra?

Det hemskaste som finns är stövlar som är för vida. Jag ca 32 runt vaden, 33 med strumpa, köpte ett par som var 34 första gången jag köpte stövlar,
för att jag då skulle slippa specialbeställa, de stövlarna kan jag sätta på mig som om de vore vanliga skor, de hänger runt vaden och knögglar sig ned till. :cool:

Jag skulle helt klart ta standardstöveln. Jag skulle inte vilja bli sittandes med en stövel som jag inte kan lämna tillbaka om den inte passar.

Jag har ett par ridstövlar som är i tightaste laget (som används till tävling) och ett par som är rejält vida som jag kan hoppa i och ur utan problem (kan i princip skaka dem av mig). Gissa vilka jag använder mest? ;) De vida är ju enormt sköna som vardagsstövlar och supderdupersköna på vintern när man får plats med både sula och tjocka strumpor (ja, de är även lite förstora i foten). Det absolut värsta jag vet är stövlar som man knappt får på eller av. Jag blir skogstokig... :crazy:

Har tidigare haft ett par måttbeställda italienska stövlar med dragkedja. De var extremt tighta. Men de sprack ganska snabbt i dragkedjan när jag började använda dem i och med att vaden blir lite bredare när man använder den ( + att jag nog generellt breddade mig lite). Så idag så tar jag alltid hellre en centimeter för bred än tvärtom.

Skulle du inte vara nöjd med standardstöveln kan du ju lämna tillbaka den och beställa ett par måttade.

Jag har nu beställt 38:an. Tack allihopa.

Det jag är rädd för är att det ska bli så med dessa som med mina gamla. De har blivit för vida i vaden ska de kanar ner kring ankeln när jag rider. Det är därför jag köper nya (och för att jag vill ha ett par snyggare ;) ). De gamla fungerar dock fortfarande fint som hoppstövel för de är inte extremt höga, så det är sådan tanken är.

Hoppas dessa kommer sitta fint. Nu är det bara att vänta fram till jul.

Men är det med mjuka skaft då (med tanke på att I.W skrev samma)? För mina kanar inte ett dugg ner. Tvärtom har de hållt sig rakare än de andra, men skaften är ju väldigt stabila.

Mätte för skojs skull mina vader igår och de var nästan 37 (36.5) och stövlarna (de vida) 40 i omkrets. Så det var ju lite skillnad! Och som sagt så är de mina bekvämaste stövlar...

Hur som, hoppas du blir nöjd med dina nya stövlar! Ser fram emot bilder! :banana:

Jag köper de hos Svensk återförsäljare och då kostar de ca 6500 kr. Beställer man de fron utlandet kan man få de för knappt 5000 kr. Jag är dock för feg, om den nu inte skulle passa så får jag ju lämna tillbaka dem vilker blir krångligare om man köper dem från utlandet.

okej tack.:) lika mkt som att köpa anky elegance från tyskland då med andra ord. vad är eg skillnaden mellan dom?

Jag köpte ju Allüre från Tyskland och gav då bara 390 euro, dvs. drygt 3500 kr.

Jag köpte före dem ett par Elegance (beg, men som nya) också från Tyskland, men de var för stora, så de såldes direkt.

Märkte faktiskt ingen skillnad alls mellan modellerna...;) Men då red jag ju visserligen inte så mkt i dem, eftersom jag fick sälja båda.

Tror Rumpnissen kommer bli helnöjd, för de är jättesnygga!
Jag la på en cm runt vaden på mina och det blev lagom, så jag tror att hon valde rätt storlek till slut också.

Men du köpte dem på e-bay va?

Hos holländsk återförsäljare kostar de 459 euro.

Allüre köpte jag av en tysk butik (nya alltså), som jag visserligen hittade via E-bay, men det var ju ingen auktion.
Kollade runt i flera butiker innan jag beställde och priset låg runt 4000 kr i de flesta. Här hemma hade inte ens den modellen kommit när jag beställde och vet man vilken storlek man ska ha, så är det ju lika smidigt att handla utomlands.

Du får visa bilder när du fått dem!

Ska bara uppdatera och säga att jag fick hem stövlarna i förra veckan. (Snabbt!) De passade helt otroligt bra!! Fy vilka långa ben jag får :love:.

Jag hade på mig dem i en timma när jag städade hemma och det var ren tortyr. Förstår inte hur jag ska lyckas gå in dem...

Nu har min mor lagt beslag på stövlarna fram till julafton så det blir inga kort ännu. Sedan ska också tilläggas att jag betalade ca 5900 kr för dem, ingenting annat.

Bilder, bilder, bilder :banana: :banana: :banana: Det är ju rena tortyren att vi ska behöva vänta till julafton!! :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Utrustning Med mina 149 cm ovan gjord har jag problem att hitta ridkläder sadlar och stövlar och skor. Jag har storlek 33 på fötterna och längden...
Svar
9
· Visningar
1 674
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Har haft tankar på att köpa nya stövlar ett tag då mina nuvarande har ett antal år på nacken och jag vill gärna ha nåt mer "dressyrigt"...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: Jerseyite
·
L
Utrustning Nu behöver jag er hjälp i denna stöveldjungel! :-) Jag är ute efter ett par dressyrstövlar till vettigt pris. Just nu lutar det åt...
Svar
15
· Visningar
8 054
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka