Råd om Koppar/Järn tack

B

BJÖRKIS

Har en häst hemma som det via blodprov konstaterats infektion på,
veterinären berättade även att han hade lite brist på järn, om detta kommer från infektionen eller inte kan jag inte svara på.
Åkte in till Granngården och köpte tillskott Koppar/Järn, på doseringen står det att jag skall ge 15 gram/dag i 1-2 månader, inget konstigt med det. Men nu till frågan, istället för att riskera att hästen får brist på Järn i framtiden, är det då inte bättre att jag ger 10 gram/dag i foderstaten året runt?
Hästen i fråga har uträknad foderstat, är väldigt fin i hull och muskelmassa, i tävlingskondition.

Finns det risk för att något kan bli galet om jag tillskottsfodrar med 10 gram Koppar/Järn året runt?

Sv: Råd om Koppar/Järn tack

Ingen som har lite info att dela med sig av?

Det beror på vad som mättes. Under en infektion gömmer sig en del av kroppens järn och mätning av serum järn och blodvärde kan bli lågt utan att det egentligen finns någon brist. Så dyker det upp igen när infektionen läkt. Såvitt jag vet är järnbrist extremt sällsynt hos hästar som vistas ute.

Eftersom stor dos av vissa mikromineraler kan försämra upptaget av andra tycker jag bara man ska ge extra tillskott av enstaka mineraler bara om man vet att hästen har brist på det eller vet att marker och foder t ex är extremt fattiga på ett ämne.

I mineralpreparaten finns mikromineralerna i en hyfsad balans däremot.

Ett undantag från detta resonemang är selen. Ingen stans i Sverige finns selenöverskott i marken. På de flesta håll är jorden selenfattig. Därför bör man aktivt se till att hästen får i sig tillräckligt selen.

Det är säkert inte olämpligt att ge i ett par månader men innan du bestämmer dig för att ge året runt ska du ta ställning till om du verkligen har brister i foder eller hos hästen. HH

Får jag låna tråden?!
Det här med selen, har för mig att du nånstans skrivit att islandshästar tycktes vara adapterade till ett lägre selenintag, stämmer detta? Om så, hur mycket mindre har de i behov om man ger tokosel eller liknande eller skall man inte ge alls?

När min ena häst hade järnbrist för 2 år sedan så gav jag järntillskott under ca 2 månaders tid, tills burken var slut. Vet rekommenderade sedan att göra ett nytt prov, vilket jag gjorde och då var värdena bra.
Hon hade fortfarande bra värden i sommar då jag kollade.
Så ant hade nog någon infektion i kroppen där för 2 år sedan.

Hästen ifråga är en arab, 4 år gammal, uppfödd med massor av utevistelse (även när han tävlas, minst 12 timmar/dag).
Uträknad foderstat sedan han va föl, fri tillgång på analyserat hösilage. Utöver det äter han havre, betfor mm.
Alltså inget tillskott av vare sig koppar eller järn. Hur mycket ska man räkna med att de får i sig av det som vi människor tilldelar dem i matväg?
Han har varit i full kondition och tävlat (galopp) sedan April, nu väntar en lång och välförtjänt vila.
Jag ska ta nya blodprov om 2-3 veckor för att se åt vilket håll det går, och om han har järnbrist pga infektionen borde hans nivå av järn stabiliserat sig, eller har jag fel?
I vilket fall som helst kommer jag att ge honom 15 gram/dag i 2 månader, därefter nytt blodprov, skulle det då visa sig att han har normala värden behövs inte mer tillskott.

ang skrev:
Får jag låna tråden?!
Det här med selen, har för mig att du nånstans skrivit att islandshästar tycktes vara adapterade till ett lägre selenintag, stämmer detta? Om så, hur mycket mindre har de i behov om man ger tokosel eller liknande eller skall man inte ge alls?

Här är titel och slutsats från den studien jag grundade påståendet på. Kan nog hittas på nätet. Ska fundera på din fråga. HH

Feeding Management of Icelandic Horses in Iceland and After Importation in Germany
S. Braun, I. Vervuert and M. Coenen
Institute for Animal Nutrition, School of Veterinary Medicine, Hannover, Germany.

Conclusions
Mineral supply differed between Iceland and Germany, especially Se intake was very low in Iceland. It is concluded that Se supplementation should be limited in Icelandic horses regarding to their assumed adaptation to the specific conditions in Iceland. In contrast to several observations, liver and muscle enzyme concentrations were arranged within the valid reference values in Iceland and in Germany until the 24th week of importation.

ang skrev:
Får jag låna tråden?!

Har kollat lite. Selenvärdena i ytjorden på Island är inte lägre på Island än i Sverige, i median är de pyttepytte högre. Däremot redovisas inget jordprov från Island med höga värden av selen. Det fanns dock några prover med höga selenvärden från Sverige. De framkom inte var.

En liten studie har tittat på selenhalten i blod hos hästar på Island. Enl den tycks det bara vara några % som ligger i närheten av vad som kan anses vara för låg selenhalt.

Jag tror man ska se till att ens islandshäst får i sig selen i Sverige men att man ska hålla sig till minimibehov.
Undrar dock var i Sverige de höga selenhalterna finns? Kanske ngn på forumet vet? HH

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 209
Senast: Madick
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka