råd om klippning

Kusebuse

Trådstartare
Min ponny har päls som en björn! Han började fälla i slutet av februari, och trots att jag varje dag borstar av honom päls "till en halv shettis", så märks det ingen störrre skillnad.

Förut om åren har han alltid varit klippt, men har varit utlånad en tid som sällskapshäst, och har då fått behålla sin päls.
När jag fick tillbaka honom sent i höstas var han i dålig kondition och då tyckte jag att han behövde sin päls eftersom han varken hade muskler eller fett...

Nu är han lite igång igen, och han svettas floder redan efter ca 15 min travarbete.
(Han har alltid svettats mycket även i toppkondition, och därför har jag hållt honom klippt)

Problemet är att det tar flera timmar innan han torkar, och vi har ett kallt stall.
Funderar på att klippa honom, men vet att det är för sent på året.

Hur skulle ni ha gjort? Man pajar sommarpälsen om man klipper sent på våren, det vet jag, men att stå och vara sjöblöt hela natten i ett kallt stall kan väl inte heller bara hälsosamt???

Sv: råd om klippning

ahh, du sabbar inte så mycket så att du inte kan klippa h*n .
jag hade klippt ..

Sv: råd om klippning

Jag tror inte det finns så mycket sanning i att man förstör sommarpälsen om man klipper nu. Jag har iaf aldrig märkt nåt när jag klippt så här års, hästen har sett ut som vanligt på sommaren.
Så klipp du!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 187
Senast: Osterang
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Domino_s
·
R
Hästvård hjälp jah har fundering om klippning!? Jag har en maxad D-ponny newforest som e 14år. Nu i vinter blev de inte så mkt tränat så...
Svar
6
· Visningar
1 024
Senast: My Beauty
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 903
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10