Råd och tips

Aliil

Trådstartare
Vill bara säga att om det inte har blivit bättre på måndag blir det vet.

Tar det från börja, har en MYCKET matglad hund som äter allt. Tvekar inte övar att äta eller något sådant.

Så när hon först inte ville äta i Torsdags kväll var jag fundersam. Hon bara körde runt nosen. Efter en liten stund åt hon, men det var utan glädje och mera för att hon vara tvungen till. Samma igår morse, ville inte riktigt äta. Igår kväll åt hon som vanlig , så jag tänkte: jaja, vad det än var är det över nu. Men vad jag misstog mig. Samma nu på morgonen:(

Någon som kan ha någon aning om varför hon kan tänka sig inte vilja äta? Och tips på som gör att hon vill äta igen.

Sv: Råd och tips

Har ingen aning om vad du har för hund eller hur gammal hon är, men att hunden matvägrar/äter dåligt i perioder hade jag inte oroat mig speciellt mycket över.

Min hund har torrfoder framme jämt och äter knappt aldrig av det. Hon kan väl då räknas som icke matglad? Hon är i fint hull och välmusklad trots sin ålder på bara 1 år.

Varje morgon efter första promenaden, får hon färskfoder och vräker i sig allt i skålen( även torrfodret som det blandas i). Hon vet exakt rutinen. När jag hängt av mig jackan, tagit av skorna och koppel så rusar hon ut i köket och väntar på sin mat. Matglad, ja visst, nu ja:D.

Har du bytt foder? Har rutinerna på något sätt ändrats kring maten?

Visst kan hon vara sjuk, men en sjuk hund äter oftast inte alls, och det gör ju ändå din. Jag hade avvaktat veterinär också, om det nu inte är så att hunden är supersmal, matvägrar och går ner mycket i vikt på kort tid.

Jag hade först och främst erbjudit något annat att äta. Äter hon det, så är det maten det är fel på. Annars hade jag absolut tagit en tur till veterinären, för det kan vara allt möjligt.

Maten har inte ändras. Haft den i drygt 2 år. Inte rutinerna heller i någon större utsträckning. Hon för mat när jag går upp och när jag kommer hem från jobbet, eller runt den tiden som jag brukar komma hem (om jag är ledig).

Hon är sex år dobbis som aldrig tidigare gjort så här tidigare och där känslan att något är fel.

Jag tycker absolut att du ska ifrågasätta hundens beteende om hon inte brukar vara sådan här ( jättebra att du är uppmärksam), men ändå, ett par dagar att hunden inte är matglad tycker jag ändå inte är så farligt, så var inte allt för orolig. Hon äter ju ändå, vilket är ett gott tecken. man ska ju aldrig jämföra djur och människor, men ändå, jag vill se mig själv som matglad i de flesta fall, men visst händer det att jag inte är så sugen på mat ibland också utan att vara sjuk.

Kanske är din hund lite dålig/sjuk. Jag menar nu att hon kanske har en lättare "förkylning" eller annat som inte är så allvarligt, och helt enkelt inte är lika matglad som vanligt. Märker du någon skillnad på avföring eller allmäntillstånd i övrigt?

Avföringen och så är som vanlig och hon är lika pigg som vanligt. Men det är och andra sidan inger att gå efter, då hon var lika pigg som vanligt även när hon hade kannelhosta för ett par år sen.

Det är oxå så att jag tidigare har haft en känsla att det är något som är fel. Den gången åkte jag till vet och mycket riktigt något var fel. Som tur var inget mer allvarligt än hård i magen pga för mycket fibrer (hö och ensilage).

Men samtidigt går det inte att undra om det bara är jag som är nojig:crazy:

Kan hon ha tandont? Spricka i en tand, eller något som har fastnat mellan tänderna. Känns kanske bara när hon äter. Halsinfektion?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 259
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 770
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 288
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka