Råd och tips angående ev hästköp (Långt)

Salikon

Trådstartare
Hej!

Står inför ett svårt beslut och väger fördelar och nackdelar men tycks inte kunna bestämma mig, vill verkligen ha åsikter och råd från er!
Allas råd är varmt välkomna!

Jag har fått ett mycket generöst erbjudande som betyder att jag inom kort kan stå med en till häst som varit min dröm och min plan en längre tid nu.Jag flyttar snart till ett billigare stall enkom för att kunna skaffa en till häst men hade inte alls räknat med att det skulle ske så snabbt därför velar jag.

Saken är den att fram till december kommer jag att ha "massor" av pengar i och med att jag pluggar och jobbar, men i Januari vet jag inte vad som händer. Jag har mitt jobb där jag jobbar 2-3 dagar i veckan och kan hoppa in mer vid behov, jag har också sökt kurser nästa år men i och med dom indragningarna av pengar i skolan så kan man inte räkna med plats och även om jag kommer in så kommer jag knappt bära mig ekonomiskt och jag kan inte räkna med extra timmar.

Jag har då insett att jag behöver gå tillbaka och jobba heltid igen och söker jobb för fullt men behöver bestämma mig (om detta ska ske) absolut senast inom en månad vilket är en kort tid om man är arbetssökande.

Om det skiter sig rejält har jag sparpengar som jag kan lägga på hästen i ca ett år - och på den tiden borde man ju hitta ett hyfsat betalt jobb?! MEN då bränner jag ju mitt sparkonto, är det värt det?
Sen... jag är i den åldern då man "ska" börja plugga vidare och då måste jag isf jobba extra mycket vid sidan om heltidsstudier och två hästar, går det?

Sen till sist, mina föräldrar tar över alla kostnader för min andra häst samt hö för den nya och jag har räknat att om inget oförutsett händer (jag vet att det kan göra det men ska spara till en buffert samt att jag har mitt sparkonto) så blir inte kostnaden högre än vad jag betalat på min gamla häst som jag aldrig inte har kunnat betala, men då har framtiden varit säkrare...