Råd och tips angående ev hästköp (Långt)

Salikon

Trådstartare
Hej!

Står inför ett svårt beslut och väger fördelar och nackdelar men tycks inte kunna bestämma mig, vill verkligen ha åsikter och råd från er!
Allas råd är varmt välkomna!

Jag har fått ett mycket generöst erbjudande som betyder att jag inom kort kan stå med en till häst som varit min dröm och min plan en längre tid nu.Jag flyttar snart till ett billigare stall enkom för att kunna skaffa en till häst men hade inte alls räknat med att det skulle ske så snabbt därför velar jag.

Saken är den att fram till december kommer jag att ha "massor" av pengar i och med att jag pluggar och jobbar, men i Januari vet jag inte vad som händer. Jag har mitt jobb där jag jobbar 2-3 dagar i veckan och kan hoppa in mer vid behov, jag har också sökt kurser nästa år men i och med dom indragningarna av pengar i skolan så kan man inte räkna med plats och även om jag kommer in så kommer jag knappt bära mig ekonomiskt och jag kan inte räkna med extra timmar.

Jag har då insett att jag behöver gå tillbaka och jobba heltid igen och söker jobb för fullt men behöver bestämma mig (om detta ska ske) absolut senast inom en månad vilket är en kort tid om man är arbetssökande.

Om det skiter sig rejält har jag sparpengar som jag kan lägga på hästen i ca ett år - och på den tiden borde man ju hitta ett hyfsat betalt jobb?! MEN då bränner jag ju mitt sparkonto, är det värt det?
Sen... jag är i den åldern då man "ska" börja plugga vidare och då måste jag isf jobba extra mycket vid sidan om heltidsstudier och två hästar, går det?

Sen till sist, mina föräldrar tar över alla kostnader för min andra häst samt hö för den nya och jag har räknat att om inget oförutsett händer (jag vet att det kan göra det men ska spara till en buffert samt att jag har mitt sparkonto) så blir inte kostnaden högre än vad jag betalat på min gamla häst som jag aldrig inte har kunnat betala, men då har framtiden varit säkrare...

HJÄLP mig att reda ut mina funderingar, jag VILL såklart kunna tacka ja, men är det rimligt?
 
Sv: Råd och tips angående ev hästköp (Långt)

Jag har två hästar, och pluggar på universitetet. Hat också lägenhet och bil. Jag har turen att jobba extra på gården där jag bor, när jag vill och hur mycket jag vill. Jag tycker att det är enormt tufft att få tid OCH pengar till två hästar som student. Då har jag ändå billiga hästar i drift, och ett perfekt extrajobb.

Men vill du bara plugga, rida och jobba kan det kanske gå. Men det är ju roligt att kunna träffa folk också!
 
Sv: Råd och tips angående ev hästköp (Långt)

När man just köpt en ny häst vill man inte dela den med någon, men en lösning är att leta upp en medryttare eller delfodervärd för din första häst. Jag är delfodervärd och hjälper min bästis behålla vår skogsponny i stallet. Jag betalar en summa för detta och rider och sköter om honom 2 ggr i veckan och hjälper till med de andra hästarna och stallskötsel om det behövs. Det är en lösning som vi båda trivs med. Bästisen har inte helt råd med en 3e häst och jag har inte råd eller tid för en egen häst.

Ibland är livet som ett lotteri, eller hur?

När man står inför två val kan man testa följande trick:
Bestäm dig för ett av alternativen och säg det högt för dig själv.
Om din "magkänsla" blir fel (du blir ledsen, känner dig osäker etc)
har du valt fel.
 
Sv: Råd och tips angående ev hästköp (Långt)

Tack för svar! Får man fråga hur mycket du tjänar och hur mycket hästarna kostar sammanlagt (du kan pma om du inte vill skriva ut det). GÅR det att kombinera eller blir dina studier lidande?
 
Sv: Råd och tips angående ev hästköp (Långt)

Hej!

Ja jag ska ha en medryttare men det kan bli tufft ändå och man måste ju räkna med att saker kan hända, hästen kan skadas eller medryttaren slutar osv. Det är ett bra tips du kommer med men just nu är min magtkänsla svår att följa, det skulle verkligen vara jättekul men tänki om det inte går ihop ekonomiskt? Så magkänslan blir liksom fel vad jag än väljer... Sen är det svårt att verkligen stänga av den ekonomiska biten och verkligen känna efter om jag VILL detta för jag vet inte om det går ocyh vågar då inte riktigt känna efter...
 
Sv: Råd och tips angående ev hästköp (Långt)

jag tycker det låter gansak tufft med två hästar & studier... jag skulle nog nöjt mig med en tills jag hade lite mer ordning på vad jag ska göra & vad jag vill. Hästar & möjligheter finns ju alltid kvar:smirk: Eftersom du tvekar känner du kanske själv innerst inne att det kan bli lite mkt:o?
 
Sv: Råd och tips angående ev hästköp (Långt)

Det kan bli väldigt tufft med 2 hästar, studier, samt att du kanske måste jobba för att ha råd med dem. Jag skulle ha funderat om jag antingen kunde ha medryttare/ fodervärd på ena eller båda hästarna (sparar lite tid plus pengar). Annars skulle jag också fundera om det verkligen fungerar med att studera (gör det själv och har knappt tid för en häst) OCH ha två hästar, samt att jobba extra. Dessutom vet du ju inte hur mkt du kan jobba varje månad, alltså inte har en fast månadskostnad förutom studiebidraget. Jag tror att det bästa för dig verkar vara att antingen skaffa fodervärd/ medryttare eller att bara ha en häst. Två hästar är ju den dubbla kostnaden och den dubbla tiden. Sen brukar man ju vilja ha lite tid för vänner, familj och även för sig själv ibland. Men somsagt, lägg upp för och nackdelar, kolla upp ordentligt vad alllt skulle kosta, och sen prata med dem i din omgivning. Det är oftast dom jag tycker man får dom bästa råden ifrån :) Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 180
Senast: Fazeem
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 736
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 735
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp