Råd från veterinär vi vet. besiktning

Zenith

Trådstartare
Hypotetisk fråga jag satt och funderade på nyss.
Vad ska och ska inte en veterinär anmärka på vid veterinärbesiktiing?
Det är ju trots allt ingen djupgående undersökning, vet.bes.

Säg att en häst är helt UA kliniskt sett, men veterinären har andra anmärkningar på hästen som inte är sådana att de skulle ge anmärkning på besiktningspapprena.
Tycker ni veterinären ska tala om det för köparen då? Och hur långt får det gå?
Ska en veterinär lägga sig i om det är en bra modell på häst för syftet nya ägaren vill använda den till?
Hur mycket tycker ni en vet ska säga egentligen?

Sv: Råd från veterinär vi vet. besiktning

jag tycker de ska upplysa/anteckna/anmärka på allt de lägger märke till.

Dock inte om det är en bra modell utav häst eller liknande för köparens ändamål. Det tycker jag inte hör till.

På mina 2 senaste så hittade min vet en liten galla på vänster bak knä och även om han personligen ansåg att det inte var något att bry sig om så gjorde han ändå ett provokationstest(liknande hältundersökning) för att se dubbelkolla.
Jag som köpare vill ha med allt. Även om jag skulle sälja hästen skulle jag vilja att vet tog med smågrejjer.

Om nu vetten skulle ha anmärkningar så ska det visas direkt på pappret inte enbart genom tal.

På min förra häst står det om hovarna att de var ngt höga trakter bak, Ingen kliniks betydelse, Ink utan klinisk betydelse mm mm

kort sagt har vetten något att säga ska han kunna pränta ner det på pappret.

Personliga spekuleringar tycker jag enbart vetten ska uttrycka om han får frågan från köparen/säljaren. Dvs fråga vad tror du som person om den här hästen är det något du personligen skulle vilja köpa/sälja/satsa på.

Jag åker till just min veterinär för att hon berättar ALLT hon ser. Hon har avrått mig från en hel del hästar p g a att hon anser att hästens kroppsbyggnad inte är idealisk för det jag vill pyssla med.

Och det är därför jag varit nöjd kund hos henne i så många, många år. Hon berättar ALLT hon ser och funderar över, hon förklarar, hon plockar fram skelettben, bilder, böcker - you name it! - för att visa och säkerställa att man verkligen förstår.

Att ta dit hästen är lika mycket en lärotimme för en själv.

Jag blev avrådd en gång av en mycket välrenommerad veterinär i södra delarna av landet ifrån att köpa en häst som jag bad henne besiktiga. Hon menade att den hade alldeles för raka haser för att hålla för ridning på den nivå som jag tänkte mig. Jag är superglad att hon sa det för jag var för orutinerad för att märka det och mina två tränare som borde ha sett det sa inget (jag rådfrågade dem förstås inför köpet också). Intressant nog hade säljaren uppgivit att jag bara ville skogsrida fast de mycket väl visste vad jag tänkte mig - jag var inte där när hästen besiktigades men hade ju pratat med veterinären innan - hmm...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 392
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar