Råd ang hov.

Shudde

Trådstartare
Hästen kom in i går och såg ut ungefär som en häst med hovbensfraktur :crazy:, dvs vill ej belasta hoven och stod på tå. ganska snabbt kunde vi tack och lov utesluta detta då hon hade en pinne inkilad mellan trakt och tå, efter att jag fick ut den var hon mer eller mindre ohalt men linkade ngt. Fick vara ute inatt och nu när jag kom och hon stått inne några timmar var hon halt första 2-3 stegen och gick därefter rent. Samma sak när hon stått i gången 10 minuter och ska börja gå.

Tjejen som tog in henne tidigare idag upplevde samma sak- hon haltar inte men går lite försiktigt första stegen.

Ingen värme el puls i hoven, lite lätt svullnad i benet (är den typen av häst som blir som en stock av ex en hovböld).

Det blev en liten lite grop i sulan efter pinnen men inga andra synliga skador.

Jag tänkte ringa hovslagaren imorgon och höra vad han tänker, men blir ju nojig för ex ligamentskador eller nåt, men då bör hon väl inte röra sig bättre och bättre ju mer hon går?

Jag vet att jag övernojar nu, men nu har vi haft otur så det räcker för i år både hästen och jag!

Sv: Råd ang hov.

Pinnen hade alltså inte gjort hål i sulan alls? Mer som en stengalla då? Isf är den nog bara rejält öm, som d
ekan bli av att ha klivit på något hårt o vasst, blir som ett rejält blåmärke o de kan markera ett tag. Om hästen har snedbelastat/vrickat sig pga pinnen borde den visa tecken på det, varm, tjock etc men prata med en duktig vet och ta hellre ut en för mkt än tvärtom är mitt råd.
Har det gått hål i sulan hade jag lagt ett spritbandage med gips några dagar för att värma ur eventuella bakterier.

När min häst hade trampat in en sten i strålen så att det började blöda, dränkte vi in bomull med jodopax och "byggd" på runt såret tills hela undersidan av hoven var täkt sen bandagerade vi och lät honom stå i en sjukhage resten av dagen och natten. Dagen därpå var han frisk och man märkte inte att han hade att skadad.Dock så var min inte halt så jag skulle nog ringa och iaf rådfråga en veterinär:) hoppas att det löser sig!:)

Nej, inget hål i sulan, men en liten "grop" i tån där pinnens ena del satt. Som sagt så haltar hon inte efter några steg utan endast första stegen hon linkar lite, ser ut som hon inte riktigt vågar sätta ner ena fram.

Ska ringa hovslagaren imorgon iaf, använder mig av klinikhovis så han är kompetent och bör väl kunna ge råd iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka