Hästen kom in i går och såg ut ungefär som en häst med hovbensfraktur , dvs vill ej belasta hoven och stod på tå. ganska snabbt kunde vi tack och lov utesluta detta då hon hade en pinne inkilad mellan trakt och tå, efter att jag fick ut den var hon mer eller mindre ohalt men linkade ngt. Fick vara ute inatt och nu när jag kom och hon stått inne några timmar var hon halt första 2-3 stegen och gick därefter rent. Samma sak när hon stått i gången 10 minuter och ska börja gå.
Tjejen som tog in henne tidigare idag upplevde samma sak- hon haltar inte men går lite försiktigt första stegen.
Ingen värme el puls i hoven, lite lätt svullnad i benet (är den typen av häst som blir som en stock av ex en hovböld).
Det blev en liten lite grop i sulan efter pinnen men inga andra synliga skador.
Jag tänkte ringa hovslagaren imorgon och höra vad han tänker, men blir ju nojig för ex ligamentskador eller nåt, men då bör hon väl inte röra sig bättre och bättre ju mer hon går?
Jag vet att jag övernojar nu, men nu har vi haft otur så det räcker för i år både hästen och jag!
Tjejen som tog in henne tidigare idag upplevde samma sak- hon haltar inte men går lite försiktigt första stegen.
Ingen värme el puls i hoven, lite lätt svullnad i benet (är den typen av häst som blir som en stock av ex en hovböld).
Det blev en liten lite grop i sulan efter pinnen men inga andra synliga skador.
Jag tänkte ringa hovslagaren imorgon och höra vad han tänker, men blir ju nojig för ex ligamentskador eller nåt, men då bör hon väl inte röra sig bättre och bättre ju mer hon går?
Jag vet att jag övernojar nu, men nu har vi haft otur så det räcker för i år både hästen och jag!