Räcker ut tungan..

L

LillaLindiiz

Hej.
Jag har en 18 årig D-ponny som räcker ut tungar när man rider ? Har prövat olika träns samt några olika bett. ( Rakt och gummi) . Tänderna är raspade och det finns inga vassa kanter. Vad kan detta bero på ? Han har inte gjort så tidigare enligt förra ägaren :S Såg det först efter jag haft han i en månad ( Lite svårt att se när man rider själv) . Finns det något speciellt bett eller något man kan pröva ? Vad kan det bero på? Är inte hård i handen och han räcker mest tunga när man lirkar på tyglarna. Vad beror detta på ? Någon som vet ?

Sv: Räcker ut tungan..

hmm finns en häst på ridskolan där jag rider som alltid springer med tungan ute.. har inte funderat på varför.. men man tycker ju att om bettet är fel så hade de bytt det ?

:idea: Hej det har blivit pyskiskt, det går nte att träna bort, på vanligt sätt. prova tungband ja har en häst som går med det i lopp, det ända är att pröva tungbandd:idea:

En häst jag kände hade ryggproblem visade det sig...den räckte ochså ut tungan, men slutade med detta då ryggondan försvann.

Vanliga förklaringen brukar vara att hästen inte tycker om bettet, eller ryttarens hand.

En annan men mindre vanlig förklaring är att tungan åker ut för att hästen blir avslappnad.
Jag vet om en enda häst vars tunga åkte ut när denna var avslappnad.

Sen är ju frågan om den förra ägaren inte såg att hästens tunga åkte ut, eftersom denna själv även satt på ryggen?
Det kan ju vara ett problem som finns sen innan.

Tungband är både onödigt och inte tillåtet på dressyrtävlingar.

Det är bättre att finna den egentliga orsaken istället för att komma på med en utrustning som hindrar hästen från att uttrycka sig.
När du sätter på utrustningen som hindrar uttrycket/beteendet, så tar du inte bort orsaken.
Dvs. inget förändras.

Att hästen ska ha blivit beroende av det på en månad är inte alls säkert.

provat bett med tungfti het?
måste du ha ett bett i munnen?
kan du prova med bettlöst?

om de är så att hästen är avslappnad som någon sa borde han ju göra så på bettlöst också..
men jag tror faktiskt inte på den..

en om du provar ett bettlöst lan du ju ta reda på om de är bettet som de är fel på eller om du ska leta någonannanstans på hästen.

lycka till.

Mitt sto gör likadant - och har iofs gjort ända sen jag köpte henne. Men rider man henne bettlöst åker den ut ändå :rofl: Hon gör det speciellt om hon koncentrerar sig hårt eller om hon blir hetsig, men jag tror att det är en ovana (i hennes fall) som hon förmodligen fått av ett dåligt bett eller en hård hand från början, men eftersom hon gör det även på bettlöst/skritt på långa tyglar så tror jag att det är en ovana. Men det börjar bli lååååångsamt bättre :bump:

Det kan ju bero på vad som helst. Spänning, olater eller bettproblem i alla fall. Vem raspade, vet eller hästtandläkare?

Om jag visste att jag gjort allt i mun/tandväg som jag kan tänka mig, då skulle jag faktiskt inte bry mig om att tungan hänger ut såvida inte du ska tävla dressyr.

Hej.
Jag har en 18 årig D-ponny som räcker ut tungar när man rider ? Har prövat olika träns samt några olika bett. ( Rakt och gummi) . Tänderna är raspade och det finns inga vassa kanter. Vad kan detta bero på ? Han har inte gjort så tidigare enligt förra ägaren :S Såg det först efter jag haft han i en månad ( Lite svårt att se när man rider själv) . Finns det något speciellt bett eller något man kan pröva ? Vad kan det bero på? Är inte hård i handen och han räcker mest tunga när man lirkar på tyglarna. Vad beror detta på ? Någon som vet ?

Hejsan!

Min 4åriga häst gör också så, fast bara då jag rider dressyr/markarbete. Inte vid uteritter. Jag ser det inte själv, eftersom jag sitter på hästen och inte har några speglar, men de som tittar på har sett och påpekat detta. Då jag rider med bettlöst allternativ räcker han inte ut tungan men oavsett om jag rider med två-, tre- delat eller rakt så gör han det.

Jag raspade tänderna och drog ut vargtänder och det blev lite bättre. Dock har jag ambitioner att så småningom börja tävla dressyr och då får man ju väldiga poängavdrag för "lipning". Därför rider jag nu dressyr med en remontnosgrimma. Vet inte om jag kan rekomendera den men det är vad jag provar nu.

Lycka till!

Själv tycker jag det som in "vise" (engelska ord för en häst måste gör "nånting". Kruba, väva, skaka huvud ect). När hästen är uttråkad, irreterad, förvirad med den på ryggen eller mest osäkert/dålig självförtroende . I annat ord det är som nån sa pyskískt (håller inte med resten av detta inlägg). Det kan de gör när de går in i sig själv typ. Som vi gör när vi är nervous och bitter naglarna, vi kan sväga framoch tillbacks, smacka på läpparna, osv.

Detta är en förklaring men att lösa det måste du först vet varför h*n gör det. Och det är väldigt svårt att veta över en forum utan att ser er. Hästarna kan vara osäkert och ser lungt ut ändå. Dessa energi måste kommer ut nån stans och din pålle gör det med tungen. Andra vill använder foterna eller att kasta huvud, svisha svansen, mm. Men vissa av ovan kan komma från en irreterad häst också så därför kan det vara svårt att läsa hästen.

Min ena häst lägger ut tungan åt ena sidan när jag kräver för mycket av henne i voltarbetet. Om jag då lättar lite på tygeln och låter henne gå framåt så drar hon in tungan igen.
Efterhand som hon har börjat muskla sig i rygg och bakparti och nu orkar bära sig mer, så har det här förbättrats, men fortfarande händer det att tungan åker ut då och då. Då får jag säga: "Förlåt!" och släppa efter!

Jag är ingen expert eller nåt sånt men jag var på en mindre föreläsning av Jan Hagström som är en jätte duktig hästtandläkare.
Han berättade om skador, bett och hur systemet funkade!
Ett tvådelat bett har varit bäst genom alla tider och smala bett är bättre än tjocka tvådelade som brukade/brukar användas till ponnier som igentligen inte har plats för ett så tjockt bett i munnen.
Hur tjockt bett har du?
Jag läste att du använt gummi!Det berättade han oxå om.
Ett gummi bett slits fort och är det torrt i hästens mun kan det "brännas".Det nyper bra, det visade han på min kompis mamma som fick en smärre shock! ;)
Själv rider jag western å använder ett tvådelat smalt bett...

100 % av de hästarna jag sett som gått med tungan ute har haft ryggproblem av något slag.

Därmed inte sagt att alla hästar som går med tungan ute behöver ha ryggont. Eller att alla hästar med ryggont går med tungan ut.

Men kanske kan det vara värt att låta en ET titta på hästen, om inte din vanliga veterinär hittar något...

Mitt fullblod gör också så..sticker ut tungan på hans högra sida...aldrig vänstra lr nåt...det hade han redan när jag köpte han och är nog en olat från att han var liten och började träna galopp..hade väl nån som var för hård i handen då han är känslig i munnen men samtidigt stark!
han lägger inte tungan över bettet eller nåt sånt så hjälper inte med några krux bett utan bara att acceptera för min del! blir ganska mycket avdrag i dressyren(rider fälttävlan) men men inget och göra åt!
så på min beror det inte på ryggen eller nåt sånt...det är helt enkelt en olat som de lägger till med...pga olika orsaker självklart

Hej tack så mkt för alla tips, han tyvärr inte prova dom eftersom att han blev avlivad för lite mer än en månad sen. Dock hade det inte med betslet att göra ;) Han var gammal och fick en kraftig infektion i förhuden (!) och gick inte att behandla pga hans kvickdrag, han skulle ha plegg varanan dag för att skafta ut men det orka han inte, han fick svårt att andas så han fick sluta sina dagar 15/2. Tack endå för tipsen, ! Mvh Linda:banana:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: xDollyx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur