Räcker ut tungan och grejjar...

M

Melgem

Hej! Jag har börjat rida en quarter som från början är riden engelskt, men jag undrar dock om de inte gjorde den hästen en "björntjänst" när de red in honom...:(
Hästen är stel, reagerar mycket lite för bettet eller skänkeln. Han tar inga förhållningar och är svår att få en tex. halt från skritt utan att köra upp huvudet eller sträcka ut tungan.:crazy:

Tungan må vara en tillflykt för att komma undan arbete för att han är så stel i kroppen. Problemet är att han "leker med sin tunga om man inte stänger igen munnen med nosgrimma. I western får vi inte ha nosgrimma så min fråga är förljande:

Om man andvänder nosgrimman och hästen fungerar med det och bygger upp sig så kan det finnas två utgångar::idea:

1: Hösten lär sig förhålla sig till bettet och kan med lätthet ridas på tränsbett med "curbstribe"
2: Problemet kommer upp igen när nosgrimman tas av.

Har ni liknande erfarenheter?:bow:

En tränare som de andvänder i det stallet har menat på att "han leker med tungan, strunt i det- låt han hålla på":devil:

Ganska lat häst men som jag tror kommer att bli riktigt trevlig med lite arbete:banana:

Sv: Räcker ut tungan och grejjar...

Kolla tänderna och rid utan bett ett tag.

Hola,
I sk engelskridning så ger man generellt sett inte eftergift i samma omfattning som inom westernridningen. Det låter som att hästen aldrig fått lära sig att vara eftergiven till bettet utan bara försöker komma undan (läs det mer eller mindre konstanta trycket, även om det är aldrig så litet...)
Så om tänderna är ok så skulle jag rida utan nosgrimma och börja från början.
Vara jättetydlig med eftergiften så hästen känner att den blir belönad när den gör rätt. Med tid och konsekvens så rättar problemet till sig ganska fort.
Dock får man räkna med att hästen kan komma att uppvisa samma beteende så fort det sitter en ryttare på som inte rider med eftergift.

mvh Eva

Kolla tänderna och rid utan bett ett tag.

...och kolla att hästen är ok i kroppen! Att hästen "leker med tungan" kan också vara ett sätt att säga "Jag har ONT". Alla hästar blir inte griniga och arga i sitt beteende. Speciellt inte om man ignorerat deras hjälpskrik ett tag.

Sen, när hästen är kollad helt igenom, gör som _Eva_ skriver; börja om från början. Lär om allt. Börja från marken, gå igenom så att hästen fattar och BERÖM. Ett litet steg i taget, lugnt och fint. Det tar kanske lite längre tid än planerat, men hästen kommer bli trevligare som arbetskamrat.

Sen finns det lika många olika sätt att rida (både engelskt och western) som det finns ryttare, så tyvärr kan det vara så att hästen "tvingats" fram till resultat, även om grundtanken med ridsättet inte var så.

Ja apropå lat skriver du,som jag förstått ,har även en egen quarter ridit travare förut.Det e ju som natt o da.Quartern får man driva på hela tiden när du slutar rida så saktar den ner .Dom fungerar nog så i det stora hela.Dom ska kunna gallopera i full fart sen gå ner i lungt tempo utan att det syns på hästen inte bli hetsig.
Jag har trott att det fattas min häst något men hon springer inte mer än hon behöver o det e himla skönt ,inget dragande i tyglar men man måste driva men har man sporrar så tar det bättre...
Prova o rida bettlöst,jag rider på bosal hon attackerade bettet spännde upp sig i nacken kunde inte få henne o slappna av (sänka sig)när man red det visade sig hon hade vassa tänder så hon hade sår på tungan men jag fortsätter med bosal vi trivs bra med det...
Så fort nåt krånglar kolla tänder först det tror jag många e dåliga på .upp till 6 år , 2 ggr /året sen 1 ggr/året.
Hoppas det ordnar sig.

Senast ändrad:

Jag har en häst som gärna gapar och leker med tungan när man rider på tränsbett, på stång visar han inga "såna fasoner". Han är helt Ok i munnen och antagligen gör han det bara för att komma undan arbete då han är lite bekväm av sig ibland...
Jag har valt att inte sätta dit en nosgrimma utan när han börjar så driver jag på med ben och säte tills han "går fram till bettet" och slutar, då får han omedelbart eftergift, klapp och beröm, och den metoden tycker jag har fungerat bra!

Min gjorde så oxå när det blev för jobbigt, fick knappt ta i tyglarna utan att hon drog i tyglarna o lade tungan över bettet.
Sen hon blev mer musklad händer det mer sällan o till dagens datum
har det inte hänt på ett år.

Hej!

Tja..det hela blev totalfel....ägaren hade tidigare kollat upp hästen välbefinnande tänder,rygg osv.
Hästen var/är stel som tusan och hade blivit bättre efter arbete sedan köpet gjordes. Hästen var ju inte riktigt musklad nån stans igentligen,lite här och var...men inte nog musklad för att böra sig och ryttaren i balans. Ägarna rider delvis för en dressyr ryttare och en erkänt bra W.tränare. De säger till mig först att jag bör börja med engelsk ridning och när hästen kan bära sig skulle vi jobba vidare med W-träningen. Jag tyckte det hela var okay och anlitade min tränare jag haft tidigare och även hon kände att han var stel, tog halvsteg m. vänster bak och tog inte en halvhalt och ej heller halt på riktigt sätt. Jag red två lektioner engelskt för att försöka hitta knapparna. Men jag lade ner det, det får göra vad de vill med hästen, jag lägger mig inte i. Tack för era svar iaf.:bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 408
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
4 022
Senast: Efwa
·
Dressyr Min häst har blivit som förbytt över natten. Han har alltid varit lugn i munnen och har alltid nosgrimman väldigt löst spänd. Han blev 6...
Svar
17
· Visningar
2 001
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka