Räcker ut tungan när jag rider

sanviella

Trådstartare
Hej!

Nu behöver jag lite hjälp här. Det är så att min häst räcker ut tungan när jag rider, har inte tänkt på att hon gjort det förut, men har märkt det nu sista månaderna. Jag är väldigt mjuk i handen så jag tror inte det beror på det. Det känns som att hon gör det varje gång jag "kommer åt henne" och hon slappnar av och verkligen trampar under sig, så ser man tungan fara ut, hon liksom spänner den och trycker upp den mot mungipan.. ( kan påpeka att jag bara märkt av det i traven)..

Vad kan det bero på? Tacksam för snabba svar. :D

Sv: Räcker ut tungan när jag rider

Kan bero på tand-/munproblem. Har du bytt bett nyligen? Bettet kanske inte passar henne. Hon kan ha fått sår i munnen. Är det en unghäst så kan det vara vargtänder som stör.. mm mm
Om jag var du skulle jag ta ut en veterinär som kontrollerar hästens munstatus.

Bytte bett för ca 4 mån sen, bettet passar och hon har inga sår i munnen. Kanske dags att raspa tänder då. Tack för snabbt svar!

PanAm-hästen i stallet gör samma sak när han går på tränsbett (ej kandar av någon anledning). Han har en ganska dålig medfödd form på munnen (parrot mouth - är det saxbett på svenska?) och ibland ser man honom i hagen, glad i hågen, med tungspetsen ute. Tandläkarveterinären håller efter hans mun efter alla konstens regler. Ta ut någon för att kolla munnen på din häst - om inget annat så får du svar på hur det ser ut inne i munnen och om allt är bra, kan utesluta att det är munnen det är fel på.

Min häst slängde sin tunga in och ut ur mun, över och under bettet, det var slime ÖVERALLT :grin: Kollade tänder och ett bett som passade, han grejja så med hacken också så det var bara en ticks han hade. En del har sånna. :)

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 819
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat