Räcker det med saltsten?

B

Borka2008

Hästen, rids 6ggr i veckan varav de flesta gångerna blir han svettig.
Han använder inte sin saltsten och har inte gjort det så länge jag haft han. (1 år och 2 mån.) Är det sant att hästar tillgodo ser sig själva med sina behov eller borde man tillsäta salt i maten? Han har saltsten i boxen och har även provat haft tillgång till det i hagen. Men han total dissar dem.
Har provat olika varianter av saltstenar.

Sv: Räcker det med saltsten?

Nu har jag inte siffrorna i huvudet hur mycket en häst ska ha men jag har tillsatt salt i maten när hästarna har varit dåliga på att slicka på saltstenen.

Prova att räkna ut din foderstat på tex hippocampus så ser du hur mycket du behöver tillsätta.

Det är lika sant att hästar själva känner när de behöver salt som att de aldrig äter något giftigt, alltså det är fel, vissa hästar äter upp en saltsten på några dagar, då får man ta bort den medans vissa inte äter alls och då får man tillsätta salt.

jo...men mitt stora problem är att jag inte kan göra en foderstat, en korrekt sådan pga att stallägarna vägrar beställa hö/silage från samma försäljare och att det även kan vara från olika åkrar även fast vi har en och samma producent under några månader :(

Genom grovfodret kan du räkna med att det inte kommer någon NaCl.
Räkna enbart på det ev kraftfodret o mineralfodret du ger.
// Linda

Har man ingen saltsten/hästen inte slickar från saltstenen behöver man tillsätta extra salt i maten. Det kan behövas extra mycket om hästen svettas mycket, då förlorar de nämligen en del salt i svetten. Vad jag förstått behöver man (nästan) alltid tillsätta natrium i form av salt i foderstaten oavsett övriga fodermedel. Man kan köpa salt på säck i foderbutiken. 15 ml (1 msk) per dag är en bra giva, ev. mer vid stora svettförluster.

Jag ser alltid till att kunna kontrollera saltintaget..

Mycket salt= dricker mycket vatten.
Har sedan flera år gett hästarna 1 näve salt/dag. De dricker mycket bra.. ;)

FT-ryttare.

Tack för svaren.
Är det någon som vet om vanligt grovsalt från matbutiken fungerar lika bra som tex K**ffts? Hörde av en att hon ger det ti sina hästar, att det är billigare och att det är mindre påsar. Någon som vet?

Jag köper kraffts salt. Det blir billigast och man slipper köpa så många små förpackningar.

ja köper det "vanliga" saltet som finns på odal/lantmännan/ granngården vad de nu vill heta. ;) 80 kr för 20 kg.. :banana:

KL
Jag vill ge extra salt för att vara säker på att de får i sig tillräckligt, men våra ponnier totalt dissar maten om det är salt i. 1/2 tsk är ungefär vad jag kan lura i dem, men det är på gränsen!

Om jag absolut vill få i dem mer måste jag blanda i rivet(!) äpple. Och ja, jag har provat med allt jag kan komma på.
På tävling eller om de blivit mycket svettiga kan jag salta lite på några äppelklyftor och ge, och sen ge betforvatten efter.
Är nyfiken på vad (och hur mycket!) mat era hästar får, ni som ger mycket salt?

Och dom äter inte även om du ger det blandat med uppblött betfor?

KL.
Jag ger alltid min häst extra salt vid svettig ridning. Läste en artikel skriven av en veterinär och räknade ut att min islandshäst på 400kg bör få i sig 9 g salt vid hårt arbete. Har mätt upp och det är = drygt ½ msk.

Vägrar de äta större mängder så kanske elektrolyter skulle kunna vara ngt? Det är sötare, min häst som är kräsen så fort ngt främmat hamnar i maten åt till slut elektrolyter ut handen på mig. Jag ger elektrolyter under sommaren och sedan har jag en himalayasaltsten hängaden i ett rep i krubban, som kommer i kontakt med fodret och utsöndrar salt ihop med betfor och när hon måste flytta p åden för att få i sig sista maten.

Hon slickar aldrig på saltstenen, den ser fortfarande ny ut efter 1 år

Men tänk på att andra ämnen också följer med urinen ut! Det är mer än natrium som utsöndras via njurarna, så ger man mycket salt finns en risk att det blir brist på exempelvis kalium i kroppen.
Samma sak gäller egentligen för alla ämnen som "är ofarliga, bara man dricker och kissar tillräckligt mycket". Kroppen är inte så jäkla bra på att reglera exakt vad som ska ut, så det är mycket som kan gå fel om man tillsätter för mycket eller för lite av något!

Personligen tycker jag en hel näve salt låter tokigt mycket, säkerligen mår hästarna bra, men det innebär trots allt en belastning på utsöndringssystemet och en risk för mineralbalansen.. Har ett minne av att 30 g/dag är behovet för en stor, svettig häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka