Rabiesvaccin?

L

Lillaloppan

Tänkte åka och hälsa på min bror som bor i Norge i sommar och undrar lite angående rabiesvaccination.. Min pappa hade tydligen läst någonstans att man inte behöver rabiesvaccinera om man ska till Norge men jag läste på tullverkets sida att man ska ha vaccinerat mot rabies...vilket är det? Någon som vet? Tacksam för svar!

Sv: Rabiesvaccin?

Nej du behöver inte vaccinera mot rabies om du ska till norge.

Vad är det man behöver fixa? Behöver man pass till hunden? Nägot särskilt jag ska tänka på?

Enligt tulltjänsteman behöver du "bara" ha din hund vaccinerad vid resa tor. Norge. Det är till övriga länder passet och rabiesvaccin kommer in. Givetvis ska du ha vaccinationsintyget med dig på resan..

Du behöver inte göra något..varken, pass, nån behandling eller annat..Bara att resa. Men ska du till Svalbard (villket jag knappast tror du ska) så måste du rabiesvaccinera hunden innan du får åka till Norska fastlandet igen...Norge är det enda land som man fritt får föra över hundar/katter till/från.

Allting står på Jordbruksverkets sida annars.

Från england/Irland behövs ej rabiesvaccination om man reser direkt med flyg eller båt.

Stämmer, vi hade bara med hunden! :D

Vi åkte till Norge för ca 6 månader sedan, och det var bara att köra, ingen koll eller ngt. Vi hade inte heller med vaccinations-intyg, men det kan nog vara bra att ha :p

Tack för alla svar! Buke är bra att ha när man får skilda förklaringar på olika ställen... Egna erfarenheter väger tyngst! Tack alla! :bow: :bow:

Hej! För att ta över hunden till Norge behöver du inte göra någonting. Jag har tagit över min hund flera gånger och behövde då INTE göra ngt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 384
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 551
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar