Rå linfröolja som blivit tjock i konsistensen?

Estivuz

Trådstartare
Är det normalt? Skadligt att ge? Både den öppnade jg har, (Kentucky Karron oil) gick från rinnande till gul och klumpig. Den har visserligen stått i stallet där det varit ca 0-5 +grader. Har en oöppnad flaska hemma och när jag tittar på den ser den lika grumlig och klumpig ut. Någon som vet varför det blir såhär och om det är skadligt att utfodra med?
 
Om den blir klar igen när du tar in den i rumstemp är den nog ok men jag har själv inte sett att linolja beter sig så, men det är kanske inte ren linolja utan även andra oljor i Kentucky Karron oil?
 
Tog in den öppnade i sadelkammaren men den är fortfarande trögflytande och gul Vill ej öppna den oöppnade men den såg som sagt lite likadan ut. Har skakat den och då verkar den mer lättflytande.
Linolja ska man inte ge till häst, det anväder man till att behandla trä... . Detta är rå linfröolja. Övriga ingrediencer kalciumhydroxidlösning, metulhudroxibensoat och propylhydoxibensoat.
 
Det är ungefär samma olja, bara det att pressningen sker under viss kontroll så att inte oljan riskerar att kontamineras. Men du har 100% rätt i att man aldrig skall ge linolja avsedd för måleri till djur eller människor för ibland ingår även direkt livsfarliga tillsatser.

Ring försäljaren, det är nog inget fel på oljan men bäst att vara säker!
 
Hur luktar den? Det låter som den blivit dålig (rancid, kommer inte på vad det heter på svenska :p )

Härsknat :p

@Estivuz om flaskan är obruten bör det inte ha härsknat för syre behövs för den processen.
Tror mest att konsistensen blivit så pga temperaturerna den förvarats i :)
Jag hade öppnat och luktat och smakat på den .

Den redan öppnade hade jag också luktat och smakat på .
 
Senast ändrad:
Både den öppnade jg har, (Kentucky Karron oil) gick från rinnande till gul och klumpig.

Jag begriper överhuvudtaget inte varför någon köper denna produkt. Det här är linfröolja som har blandats ut med kalciumhydroxid, Ca(OH)2. Kalciumhydroxid är ett billigt fyllnadsämne som företaget Foran blandar i för att göra produkten billigare. För kunden blir det dock inte billigare utan betydligt dyrare. Den här produkten innehåller enligt tillverkaren endast 27,5% omega-3 fettsyror. Svensk kallpressad linfröolja innehåller 60% omega-3 fettsyror, dvs. mer än dubbelt så mycket och är dessutom billigare än den här produkten.

Varför köper man detta utländska skräp när man kan köpa ren svensk kallpressad linfröolja som både är bättre för hästen och billigare? Varför importerar svenska hästaffärer denna skräpprodukt?

Varför produkten har ändrat konsistens kan du kanske förstå om du läser om kalciumhydroxid här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalciumhydroxid

Du kan läsa om fyllnadsämnen i kosttillskott här:

https://murbruk.wordpress.com/2009/09/15/fyllnadsamnen-i-kosttillskott-och-mediciner/
 
Jag begriper överhuvudtaget inte varför någon köper denna produkt. Det här är linfröolja som har blandats ut med kalciumhydroxid, Ca(OH)2. Kalciumhydroxid är ett billigt fyllnadsämne som företaget Foran blandar i för att göra produkten billigare. För kunden blir det dock inte billigare utan betydligt dyrare. Den här produkten innehåller enligt tillverkaren endast 27,5% omega-3 fettsyror. Svensk kallpressad linfröolja innehåller 60% omega-3 fettsyror, dvs. mer än dubbelt så mycket och är dessutom billigare än den här produkten.

Varför köper man detta utländska skräp när man kan köpa ren svensk kallpressad linfröolja som både är bättre för hästen och billigare? Varför importerar svenska hästaffärer denna skräpprodukt?

Varför produkten har ändrat konsistens kan du kanske förstå om du läser om kalciumhydroxid här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalciumhydroxid

Du kan läsa om fyllnadsämnen i kosttillskott här:

https://murbruk.wordpress.com/2009/09/15/fyllnadsamnen-i-kosttillskott-och-mediciner/
Precis min tanke!
 
Är det normalt? Skadligt att ge? Både den öppnade jg har, (Kentucky Karron oil) gick från rinnande till gul och klumpig. Den har visserligen stått i stallet där det varit ca 0-5 +grader. Har en oöppnad flaska hemma och när jag tittar på den ser den lika grumlig och klumpig ut. Någon som vet varför det blir såhär och om det är skadligt att utfodra med?
Den har blivit dålig, släng och vill du ge linfröolja. Köp kallpressad istället.
 
@spaderÄss Tack, precis det svaret jag var ute efter. Ska erkänna att jag var slarvig när jag köpte den, trodde den var kallpressad, först när jag noterade den ändrade konsistensen jag läste ordentligt förpackningen att den var rå. Nåja. Då ska jag använda den jag brukar ge. Den här var på extrapris så var väl därför jag var dum nog att slå till utan att läsa ordentligt.
 
@mackan Den både luktar och smakar som linfröoljar brukar. Annars hade jag slängt direkt utan att starta denna tråd. Olja härsknar väl inte på 2 veckor i kall temperatur vad jag vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp