Håller delvis med,
@Migo, men det här visar ju också på att R+ är verkligen ett annat träningssätt och att "ha provat på" och det föll sådär ut är ju inte ett tecken på att träningssättet nödvändigtvis är fel utan att man inte kan någonting!
Och det är fullt rimligt och naturligt.
@Badger, hur många års hästerfarenhet har du? Det är mer en retorisk fråga, jag gissar på många. Tänk all erfarenhet du har, all kunskap du tagit till dig antingen via tränare, böcker, kurser, videos, eller via bara "general osmosis" när du befunnit dig i hästsammanhang. Fatta vad mycket kunskap det är? I alla de år du har hållit på med hästar har du antagligen använt R- kombinerat med en viss del P+ (positive punishment) för det är så de flesta fått lära sig att hantera hästar.
Ryck undan en av grundvalarna i allt du kan om hästar och försök ändra på den. Det är inte så himla lätt. Att prova på R+ litegrann och få ett halvkass resultat är väl ungefär som att en nybörjare inte lyckas få på en grimma på rätt sätt och därmed förkastar hela hästeriet för att det är svårt.
När jag tränar med R- och får ett halvkasst resultat tänker jag ju inte direkt "jaha, träning med tryck och eftergift är helt klart värdelöst och funkar inte för mig/min häst/hästar i allmänhet", utan jag tänker ju "oj, jag måste ändra på något". Med typ 35+ års erfarenhet av hästar är jag
hyfsat bra på att fatta vad som blev fel, i många situationer kan jag ju inse att den där skänkelvikningen blev dålig för att jag förberedde kasst och hästen kom in i rörelsen felställd/för dålig bjudning/whatever. Och i andra situationer behöver jag en tränare som hjälper mig med hur jag ska förbättra en rörelse.
När jag började testa R+ med mina hästar fick jag inte bara ett halvkasst resultat, med en av mina fick jag ett USELT resultat. Fick en galen duracellkanin som var supertaggad och på 0,001 sekund visade tusen frustrationsbeteenden på en gång. Jag insåg då att jag behövde hjälp, för som absolut nybörjare redde jag inte ut det här själv. Tog tre lektioner, fick massa tips och förklaringar, och vips försvann nästan alltihop och jag hade istället en lugn(...are) häst där jag hade några verktyg att ta till när det inte blev så bra.
Men jag är ju en nybörjare inom R+. Jag tränar fortfarande överväldigande mest med R-
för det är det jag kan bäst.
Och tänk på vad R+ har exploderat de senaste åren, de allra flesta på insta har tränat med R+ i några år, tops. De gör säkert fortfarande en del knasigheter och de har inte kommit så långt. De är nog på nivån "tar sig igenom en Lätt C1 - ibland godkänt". Klart det ser ut som f-n. Det är ingen ursäkt, jag själv följer ganska få R+-konton för jag tycker det det hemskt ut hos många, men kanske en förklaring.