Quarterlöpningar?

Sv: Quarterlöpningar?

Hmm, ja. De så inte ut som de quarters jag har sett hittills. Uppenbarligen var det ett kval till amerika dagerna på Jägers. Var lite mysko, när de först hoppade av, pullade upp, gick tillbaka i boxarna och hoppade av igen för att gå över mål. Ännu mera mysko, att den som kom först inte ens gick i startbox. :confused:

Men den som kom först var väl den som startboxvägrade tidigare under dagen? QH'na såg visserligen ut som ardennerhästar men dom ska likväl inte bli klart slagna av en förvirrad galoppör som bara var med för sällskaps skull. Var inte imponerad.:cool:

Vi har ju inte direkt några racing quarters i Sverige även om många av just boskaps/ranch hästarna har en hel del racingblod uppblandat bakom sig.
Skulle som sagt vara roligt om det kom igång för då kanske vi skulle få se lite mer typiska löpquarter här! :love:

Sedan vet jag inte så mycket om dom eller om galopp öht så jag är säkert fel att uttala mig men jag vet att våra svenska quarters inte är några löphästar och jag misstänker att det är mer ranchhästar som har deltagit hitills (?)

Googla bilder för "Dash For Cash" så får ni upp den mest kände quarter galloppören jag iaf känner till och hans avkommor. (dom som är intresserade då)

Men den som kom först var väl den som startboxvägrade tidigare under dagen? QH'na såg visserligen ut som ardennerhästar men dom ska likväl inte bli klart slagna av en förvirrad galoppör som bara var med för sällskaps skull. Var inte imponerad.:cool:

Jag blev mest förvirrad.

Inte för det är ovanligt, i och för sig. :grin:

Nu var det väl Ray of Light som vann på Jägersro och det är en paint, inte en quarter. ;) Paintarna tenderar till att ha lite mer andel racingblod så det stämmer säkert med din iaktagelse. Vem kom 2-a, var det en quarter?

Jo jag vet, ni säger ju det.

Bara för att jag är nyfiken gick jag in o kollade Dash For Cash och hittade inte Nasrullah alls, det var ju lite intressant :)
Dash For Cash var ju quarter men hans mamma och farfar var rena fullblod.

Good point :D

men för att spinna vidare... vad ligger bakom Nearco, som ev återfinns mycket också? Eller började det med Nearco/Nasrullah, denna inflation? Har som sagt ingen koll på fullblodslinjerna i stort.

Good point :D

men för att spinna vidare... vad ligger bakom Nearco, som ev återfinns mycket också? Eller började det med Nearco/Nasrullah, denna inflation? Har som sagt ingen koll på fullblodslinjerna i stort.

Eftersom alla fullblod härstammar från 3 hingstar så spelar det inte så stor roll i vilken ordning dom ligger längre bak. Det är kul som en lek att sitta och leta - jag tycker själv det är väldigt kul - men det säger inte mycket om dagens individer. Kolla de tre första generationerna - det räcker gott. Sen är det så mycket annat som spelar in, uppfödning, träning, foder, vad det var för väder när dom föddes - ja det finns tusen variabler.

Det som är intressant är vad deras föräldrar har presterat i aveln och sen finns det givetvis kombinationer som kompletterar varandra bättre än andra. Men att titta tillbaka 20 generationer säger inte mycket. Även om man hittar några som varit outstanding så finns det säkert ännu fler med samma kombinationer som aldrig kunnat "outrun a fat man".:angel:

Men visst är det kul att leta!:D

Ja jag håller med!

jag visste faktiskt inte att Narullah var så vanlig och jag har ju som sagt kollat mängder av quarter/appendix hunterstammar och dom hästar jag gillat har haft Nasrullah men det har varit nära i stammen, jag har inte kollat särskilt långt bak. Därav säkert att jag inte sett att han är så överrepresenterad. Men samtidigt har han förmodligen nedärvt vissa egenskaper jag gillar eftersom han just legat nära i stammen (och det har ju inte ens varit fullblod jag kollat på, utan quarter) Och som du säger, kombinationerna är ju minst lika viktiga att kolla på!

Intressant är det absolut!

Funderar på om man är patetisk som sitter här o lusläser stammar på midsommarafton samtidigt som ens sambo med gäst sitter i trädgården o umgås :angel::o

mitt fullblod hade ej nasrullah men däremot fullt med nearco och nearctic och det är väl typ samma sak ;)

Söndagens final i quarterloppet:
http://www.youtube.com/watch?v=ykJp1S2dCKQ

Citat från svenskgalopp:
"I slutet av tävlingsdagen reds även ett rafflande quarterlopp över den rumphuggna quartern 300 meter. Precis som vid kval/träningsloppen på fredagen var det den karismatiske Paint-hästen Charlies White Iron som var först över mållinjen tillsammans Dina Danekilde. Tvåa slutade Jose Cool Magnum med Charlotta Eriksson och fjolårsvinnaren Ray of Light fick nöja sig med tredjeplatsen under Anette Svensson. Quarterloppet var tveklöst något som föll både publiken och jockeyerna i smaken."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka