Quarterhälsa

Linda_77

Trådstartare
I förrgår fick jag avliva mitt andra lilla Quartersto, denna gång var det invärtes tumörer som var orsaken :cry: . Känns som det aldrig kommer att bli nåt slut på eländet och att alla mina hästar bara dör. Nu e det alldeles tomt i stallet :crazy:

Eftersom jag förmodligen kommer att börja leta ny häst inom en framtid har hemska tankar ploppat upp i min hjärna. Vågar jag verkligen köpa en "kvarting" till?! Verkar finnas många t-märkta ute på annons och flera av mina bekanta har hästar med problem eller som är utdömda.

Nä, nu ska man väl inte vara alltför negativ, men dom verkar ibland så bräckliga som små liven???

Sv: Quarterhälsa

Usch fy vad hemskt. jag lider med dig!:(

*tröstande kramar*

Hola,

ALLA hästar är bräckliga, dvs får de inte rätt vård och rids med förstånd så blir de dåliga. Hästar är ganska känsliga djur egentligen.
Sedan kan man ju ha jätteotur att hästen skadar sig eller som din häst att den får tumörer. Lägg till tarmvred eller något annat riktigt allvarligt så är listan nästan komplett.

Det jag ville säga är nog att det inte spelar så stor roll vilken ras på hästen du har.
Dock kan man hoppas att du haft din beskärda del av sjuka/skadade hästar så nästa får vara frisk.

Lycka till med att hitta en ny kompis, som du förhoppningsvis får ha länge.

mvh Eva

Beklagar verkligen... :(

Jag håller med Eva. Faktum är att de quartrar jag har och har haft har varit och är väldigt friska. Tror mycket beror på uppfödning och träning också.
De flesta raser har ju svagheter, så även quarter, men tycker inte det verkar som dom har fler åkommor eller svagheter än andra raser!
Du har nog haft otur!

Att många är triangelmärkta kan nog också förklaras med att det är dyra hästar, och ofta har man de högt försäkrade vilket gör att minsta lilla som gör att hästen inte längre kan användas till tävling så vill man gärna triangelmärka för att få ut pengar, och det tjänar man på eftersom avelsvärdet på en quarter är förhållandevis högt!

Invärtes tumörer har jag aldrig hört om någon som har haft innan!

Vill man ha en fungerande rid/tävlingshäst så kan man ju köpa en väldigt ung, då vet man för det mesta hur den är uppfödd och och att den ej är övertränad på något sätt!
Dock ska man inte glömma att alla hästar är bräckliga, som Eva sa!

Lycka till!

Ja det är väl så att många är hårt tagna som unga och kanske inte håller av den anledningen?
Det bästa vore så klart att köpa en liten plutt och börja om med, men då jag inte haft en ridbar häst på 2 år känns det lite motigt :crazy: .
Köpte ju min förra tävlingsvalack som 2-åring och red in, men sålde honom 5 år senare när jag började plugga eftersom jag ville ha ett sto istället. Efterträdaren blev ett 2-årssto som dessvärre visade sig ha ett dolt fel. Operation, lång konvalecens osv men gick ej att rädda. Alltså satsade jag på en utbildad, dräktig 6-åring för att kunna rida efter fölningen, vilket inte funkade alls. Och i onsdags fick jag svaret på vad det berodde på...*suck*

Av totalt 7 hästar som jag haft i min vård har jag blivit tvungen att avliva 5 st, varav 4 varit mina egna :(
Får väl trösta mig med att jag iallafall inte ridit sönder dem, utan att det berott på andra sjukdomar + åldersskäl. När det gäller tumörer så fick jag även avliva en foderhäst pga detta, så helt ovanligt är det kanske inte?

Tack för "lycka till-et", det känns som det kan behövas ;)

ja min har en synnedsättning på hö öga .skulle ut o tävla på hög nivå nu men fick en kalldusch.Har varit hos tränare sen i juni ifjol o nu blev hon en välskolad promenad häst......:( men d kunde vart värre om d fanns glasögon för hästar ...vilken otur..
men vi kan nog tävla på lägre nivåer kanske.:banana:

Vilken gren tävlar ni? Att hästen är blind på ett öga brukar inte vara några problem. Min kompis tävlade HOPPNING på hög nivå med en häst som bara hade ett öga... Jag tror inte du behöver deppa!

nä d ska nog gå, reining var meningen o kosse klasser .kossorna får vi nog skippa då behöver hon ha ögonen med sig, men jag vet inte .Hon vill ju gå lite snett me huvet förr o kompensera d kanske hon slutar me när hon blir säkrare??.Jag får se när hon kommer hem jag har ju inte ridit henne mycke själv så d tar nog lite tid innan hon sätter sin lit till mig kanske..
Hon ser lite i allafall på ögat tror vi ,väntar på en till utredning...hon e ju bara 4 år så hon e ju i början av sin ridning så d ska nog gå.Dom misstänker att hon kan ha sett dåligt under en länge tid..troligtvis född med d.

Senast ändrad:

jag är blind på ett öga.. min häst väger upp det åt mig.. *asg* Hon har lärt sig att matte inte ser där så hon håller lite extra kik. Enda problemet jag har eg. är att jag inte har något djupseende, annars lär man sig - och jag skulle tro att det gäller hästar med - att anpassa sig.. nya miljöer kan vara lite irriterande ibland, och jag hatar när folk går på min "dåliga" sida, men.. tja :D man vänjer sig..

skulle tro att du kanske bara helt enkelt behöver arbeta upp lite extra förtroende just på hennes dåliga sida.. så hon lär sig att matte håller koll åt det hållet.. (Du får fylla funktionen för henne som min häst fyller för mig.. hon ser till att vi inte dunsar in i staketet när matte är lite trött..

Däremot så skulle jag nog säga till dig att låta henne "tilta" lite på huvudet - iaf i början..Det är ett sätt för oss "enögda" att få lite större synvinkel...

Hej Linda
skickar dig många kramar! usch och fy vilken otur:cry:
Pa***k berätta igår, önskar dig riktigt LYCKA TILL!!
ge inte upp, det finns friska QH, säger en som haft tur hittills (håller tummarna för årets föl)

din lilla svarta???
det är min stora "la'gård" som hon har som sällskap, när du hämtar henne...

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 061
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar