Quarter i allbreddsklasser?

lakrits

Trådstartare
Jag satt nu och kikade igenom startlistorna inför Harvest och då ploppade en fråga upp;

Hur kommer det sig att man deltar i Allbreedsklasser även om man har quarter?
Jag förstår förstås att den är öppen för alla raser, därav namnet, men det finns ju redan klasser för just bara quarter i samma gren.

Är bedömingen annorlunda?
Är det färre "elit/riktigt bra " som deltar i dessa klasser?
Har det med poäng eller dyl. att göra?

Förklara för en oinsatt ;)

Sv: Quarter i allbreddsklasser?

Är inte själv med, men gissar att man vill gå in i fler klasser = mer tävlingserfarenhet. Är det dessutom så att allbreeds går före quarter-klassen, så kan den ju funka som uppvärmning/skolning...

Om man som ägare av en häst med en specifik ras vill tävla mot andra raser, så kan man ställa upp i en allbreedsklass. Annars är man ju tvungen att bara tävla mot sina egna.

Om jag t ex är Arab-ägare och vill tävla mot Quartrar, så skulle jag bli tvungen att åka på en Paint tävling med allbreedsklasser (och hoppas att nån Quarter ställde upp där) om det inte gick att delta i allbreedsklasserna på min egen organisations tävling. Och då skulle jag ändå inte få några Paintar att tävla mot…

om du inte tävlar på en WRAS-tävling, då...

Har på allvar hört folk säga att quarter-ägare bara vågar tävla mot andra quartrar, därför att om vi skulle ställa upp på en WRAS-tävling skulle vi förlora mot alla andra raser!lol

Ja, att 25% av alla licenshållande hästar i wras är Quartrar (122 av 460) bekräftar ju det uttalandet...

ta nu detta på väldigt rätt sätt allihopa!! ... å andra sidan vinner man ju inte över alla andra bara för att man har en quarter heller... ;)

Enkelt, Man gillar Greva och vill träffa alla från Buke....

Det kallas för ironi… Jag menar att om någon tror att Quarterägare inte vågar tävla mot andra raser, varför är då var fjärde tävlingshäst i wras en Quarter?

Nä, verkligen inte och det är förmodligen därför som allbeedsklasserna växer, eftersom alla vill tävla mot alla.

Om man som ägare av en häst med en specifik ras vill tävla mot andra raser, så kan man ställa upp i en allbreedsklass. Annars är man ju tvungen att bara tävla mot sina egna.

Om jag t ex är Arab-ägare och vill tävla mot Quartrar, så skulle jag bli tvungen att åka på en Paint tävling med allbreedsklasser (och hoppas att nån Quarter ställde upp där) om det inte gick att delta i allbreedsklasserna på min egen organisations tävling. Och då skulle jag ändå inte få några Paintar att tävla mot…

När jag tänker Allbreedsklasser så är dom på tävlingar som "arras" av tex. AQHA eller APHA just för att ryttare med andra raser också ska kunna ställa upp även på dessa tävlingar, alltså en fördel för dom som inte har quarter eller paint = fler tävlingsmöjligheter, vilket är jättebra.
Jag tänker inte att dessa klasser är för att få tävla mot just quarter eller paint (men andra kanske tänker så, jag tänker bara tävlingstillfälle, är ju inte jättetävlingsvan).

Jag tänkte bara varför det ändå är flertalet quarter och/eller paint med i dessa klasser när dom ändå har sina "rena" klasser på samma tävling.

om du inte tävlar på en WRAS-tävling, då...

Har på allvar hört folk säga att quarter-ägare bara vågar tävla mot andra quartrar, därför att om vi skulle ställa upp på en WRAS-tävling skulle vi förlora mot alla andra raser!lol

En tanke då iom ditt inlägg....

Hur skiljer det i bedömning mellan WRAS och AQHA:s regelböcker?

I WRAS regelbok så bedömer man ju efter individ, alltså efter vad hästen har för förutsättningar beroende på vad den är för ras.

Om det är en Allbreedsklass på en AQHA/APHA tävling så gäller väl deras regelböcker?

Kan det vara så att folk tänker så när dom sagt det du skrev? De olika bedömningarna, om det nu skiljer sig något vill säga?

För...nu svävar jag ut,,,hahaha......om man går efter AQHA:s regelbok i en allbreedsklass tex. pleasure....bedömer man då på ett sätt där man har quarterhästen som förebild, alltså att det ska vara efter quarterns normer?

Jag har inte AQHA:s regelbok så jag kan inte jämföra själv.

Då är det på tiden att du läser den så att du kan jämföra:
http://www.aqha.com/association/registration/pdf/showrules_08.pdf

464B. WESTERN PLEASURE
(a) A good pleasure horse has a free-flowing stride of reasonable
length in keeping with his conformation. He should cover a reasonable
amount of ground with little effort. Ideally, he should have a
balanced, flowing motion, while exhibiting correct gaits that are of
the proper cadence. The quality of the movement and the consistency
of the gaits is a major consideration. He should carry his head and
neck in a relaxed, natural position, with his poll level with or slightly
above the level of the withers. He should not carry his head behind
the vertical, giving the appearance of intimidation, or be excessively
nosed out, giving a resistant appearance. His head should be level
with his nose slightly in front of the vertical, having a bright expression
with his ears alert. He should be shown on a reasonably loose
rein, but with light contact and control. He should be responsive, yet
smooth, in transitions when called for. When asked to extend, he
should move out with the same flowing motion. Maximum credit
should be given to the flowing, balanced and willing horse that gives
the appearance of being fit and a pleasure to ride.

Då är det på tiden att du läser den så att du kan jämföra:
http://www.aqha.com/association/registration/pdf/showrules_08.pdf

464B. WESTERN PLEASURE
(a) A good pleasure horse has a free-flowing stride of reasonable
length in keeping with his conformation. Ideally, he should have a
balanced, flowing motion, while exhibiting correct gaits that are of
the proper cadence. The quality of the movement and the consistency
of the gaits is a major consideration. He should carry his head and
neck in a relaxed, natural position, with his poll level with or slightly
above the level of the withers. He should not carry his head behind
the vertical, giving the appearance of intimidation, or be excessively
nosed out, giving a resistant appearance. His head should be level
with his nose slightly in front of the vertical, having a bright expression
with his ears alert. He should be shown on a reasonably loose
rein, but with light contact and control. He should be responsive, yet
smooth, in transitions when called for. When asked to extend, he
should move out with the same flowing motion. Maximum credit
should be given to the flowing, balanced and willing horse that gives
the appearance of being fit and a pleasure to ride.

Det har inte varit aktuellt för min del för jag har varken qh eller paint ;).
Har heller inte haft häst till att tävla i allbreeds.

Ser att det är som WRAS ungefär. Det som i så fall skulle vara skillnad är denna text ; He should cover a reasonable
amount of ground with little effort......som jag tolkar som att hästen ska vara markbunden?....men det kanske det inte menar?
Det är ju i så fall riktat lite mer åt quarterhästens gångarter eftersom alla hästraser inte har markbunden gång.
Men annars var det ju snarlikt...tack för upplysningen :bow::laugh:

Trådlån...
Hästen ska bedömas efter sina förutsättningar. Om flera hästar av olika ras är inne på banan, så är det den med trevligaste rörelserna, gångarterna, och som är avslappnad och lyhörd, som vinner. Då kan det ju vara så att den enskilda domaren gillar den välbyggda hästens rörelser bättre, oavsett ras.
Så en häst, oavsett hur trevlig/välriden den är, men inte är välbyggd, och därmed inte har ett bra rörelsemönster, kan inte placera sig lika bra, som den hästen som rör sig bättre.

Det betyder att en icke-välbyggd quarter, som är kort i steget, borde komma längre ner än en haflinger (bara för att ta något trevligt) som har bra rörelser.

Senast ändrad av en moderator:

cover ground, att ha en bra steglängd. Nu vill domarna se svung i steget, och komma ifrån tidigare "plogar"

Fördel för alla: Fler tävlingar för dom uten Qh/Paint och mer pengar till arrangörerna

Är inte själv med, men gissar att man vill gå in i fler klasser = mer tävlingserfarenhet. Är det dessutom så att allbreeds går före quarter-klassen, så kan den ju funka som uppvärmning/skolning...

De tror jag med. Men sen finns de ju flera quatrar som inte är registrerade pga okänd stam el likn men ändå är quarter.

cover ground, att ha en bra steglängd. Nu vill domarna se svung i steget, och komma ifrån tidigare "plogar"

Hej på er alla bukare... HJÄLP mig nu... jag har anmält mig till harvest i all breeds plesure hmmm inte för jag fattar varför.. men jag tar det som en erfarenhet plus att jag bor så nära och att det är kul att tävla!!! Men nu kommer det svåra??? Vet inte hur jag ska värma upp eller rida fram eller vad man ska säga... han har en stor tendens att bli fööör pigg, om ni förstår?? Pinsamt att gå in där med en pigg häst??? Då dööör jag... fy vad nervig jag är ??!! Nån som har nåt bra tips till mig... p.s har ju bara tävlat på Dnivå innan!!

:banana:Hallå igen vad menar man med "plogar"???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka