Quarter Canyon Trail sadel

Liten

Trådstartare
Har precis fått veta att varken westernsadeln & den engelska längre passar hästen, så nu är det sadeljakt igen.. :(
Ska tillbaka till H**ks imorn och reklamera den engelska pga sned bom, såg nu att de har en sadel som heter Quarter Canyon (Q.C.) Trail, kostar strax under 5000kr.
Ska självklart noga titta på & undersöka den sadel jag ska köpa innan jag köper någon alls, men den ser ut att motsvara mina behov av att kunna packa ordentligt o.s.v.
Någon som har direkta erfarenheter av just denna av H**ks westernsadlar? Är den bra, eller är det rent skräp? Bättre att vänta tills ryggmusklerna byggts upp en del och sen köpa en bättre begagnad sadel?

Rider inte western "egentligen", men vill kunna packa på sadeln, rida långt m.m. Pga mitt bäcken & min rygg bör jag försöka rida i en sadel utan massa mjuk stoppning i sitsen..

Sv: Quarter Canyon Trail sadel

Jag hade satsat på en begagnad tex tan eller dyrligt. De brukar vara hårda i sitsen om du inte vill ha stoppning. Ska du lasta grejer på sadeln och rida långt är det bra om sadeln sitter ok på hästen. Du får ju mer tyngd som trycker än din egna kroppsvikt. Om den trycker när bara du sitter i sadeln, vad gör den då med packning? :angel: Så se till att det är en sadel som passar i vilket fall. Nu kanske den sadeln du nämde passar din häst, men har sett många sånna på beg. marknaden så köp en där så sparar du lite pengar. Kan vara så att de inte passar så många hästar så de snabbt hamnar på annons. Jag har inte själv provat. Men gör gärna ett försök. Men passar den inte, köp den inte. Passar den så köp den om du trivs med komforten. :idea:

Jag hade en sådan. Sålde den pga att jag fick så satans ont i ryggen av den.

självklart köper jag inget som inte passar hästen, det håller inte min ekonomi för :angel:

Har kikat lite på den sadeln och ärligt talat verkar den inte särskilt bra. Lädret är som plast och efter att jag läst lite om vad det egentligen kostar att tillverka alla delar till en westernsadel vågar jag inte ens tänka på hur bommen ser ut i en sadel som kostar 5000 kr som ny :cool: Testade den också på min häst för några år sen, och även om den inte direkt klämde kändes den verkligen instabil på något sätt, har svårt att tänka mig att den egentligen verkligen sitter BRA på någon häst :o
Om du gillar att rida på långturer och packa på hästen mycket grejer är det extra viktigt med en bra rejäl och framför allt hållbar sadel som sitter perfekt på hästen. Skulle jag vara du skulle jag spara ihop alla pengar jag kan och sen ta ut en sadelutprovare och prova ut en riktigt bra sadel, gärna en som hästen kan "växa i" en smula. Det kostar en rejäl slant men du kommer spara ihop pengarna i längden och era långturer kommer bli underbarare än nånsin :bump:

Nu har jag beställt en bomlös sadel *väntar otåligt..*
Men efter den blir det antingen en ordentlig westernsadel eller en skolsadel. Blir det en western, är ju drömen att köpa en mått beställd :love: (vet en väldigt skicklig i stockholm..).

En bra sadel = guld värd!!!

dakota hardseat roper är ett hett tips billigare men ok kvalla. Gjord för att man ka kunna sitta länge i den.

Nu har jag beställt en bomlös sadel *väntar otåligt..*
Men efter den blir det antingen en ordentlig westernsadel eller en skolsadel. Blir det en western, är ju drömen att köpa en mått beställd :love: (vet en väldigt skicklig i stockholm..).

En bra sadel = guld värd!!!

så du ska lasta på en bomlös sadel och rida länge i den???

så du ska lasta på en bomlös sadel och rida länge i den???

Ja den/de gånger under tiden jag (vi - jag och hästen) har sadeln kommer jag att göra det. Har pratat med flera som har bomlös sadel och som rider långritter (minst 3 dagar) med packväskor, funkar fint. (pratar inte om t.ex. h**ks bomlösa sadel). Och jag kommer aldrig att rida i en sadel som inte passar hästen.
Det är snarare min rygg jag oroar mig för när det kommer till denna sadel. Har problem med bäckenet som tidigare förvärrats av mjuk sits (sadel).

Motivera gärna varför du låter så "chockerad" över det?
På långritten i våras funkade inte packväskorna + den engelska sadeln som det var tänkt, utan de f********e väskorna gled när hästen bockade till. 3 dagar. Inga problem. Noga genomgådd, inga tryck eller så av det.
Tror att det är bättre med en bomlös där väskorna sitter fast och ligger still, så nej jag tror inte att det blir problem. :grin:
I sommar är det möjligt att jag har två sadlar; en manskapssadel (förutsatt att jag hittar en beg. som passar hästen; kort, bred, lååång manke) och den bomlösa. I så fall lär packningen ske på den först nämnda.
På sikt är dock planerna att spara som en galning för att kunna köpa en skolsadel/westernsadel/långrittssadel.

Nackdelen med många bomlösa sadlar (iaf de få jag har testat) är att de har så jäkla brett säte. Jag får i alla fall ont i höfter och rygg när jag rider längre sträckor pga detta. Men testa dig fram, det kanske funkar för dig :)

Jag har ingenting emot att sitta brett, bara sadeln passar hästen. Har tyckt att lika många av de westernsadlar jag ridit i, också varit himla breda.

Nåväl, vi får se vart detta bär.. :p

uppdatering från mig & Honey;
bidde ingen bomlös, köpte idag en Hector bladsadel :D

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Western Har tänkt lite och bestämt mig för att börja rida western, då jag tyckt det varit lockande länge :laugh: Men då stötte jag på några...
Svar
2
· Visningar
1 157
Western Jag rider "vanlig" engelsk ridning men ska köpa en westernsadel till min unghäst. Ska testa om han trivs bättre med den pga sadeltvång...
Svar
10
· Visningar
1 575
Senast: jinx
·
S
Western Är rätt ny på det här med western, men har haft egen häst i över 20 år och vet hur viktigt det är med bra passande sadlar... Men...
Svar
10
· Visningar
2 040
Senast: Sasse_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka