QH / Snurrsele ???

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare acrazyone
  • Startdatum Startdatum
A

acrazyone

Vad föredrar ni till träning?

Jag kör mest hemma på skumpiga skogs och grusvägar. Har det någon betydelse om man har en känslig häst?

Har själv fått för mig att en qh "slår mer" i fästena än vad en snurrsele gör... Eller kanske qh fästena tar upp stötarna lite?

Sv: QH / Snurrsele ???

Remsele för guds skull, jag skulle bli tokig på skramlet. QH-fästena tar inte upp några stötar, det är bara en snabbkppling för att slippa remma ju.

rem, lätt. Mycket behagligare att åka med. Sen hemma har man ju oftast tid att remma, och passa på att prata lite med hästen! :D
Jag tycker att det känns säkrare på någe vis med, det andra är ju bara ett smäcke..

4 remmar? vad har du för sele?

jag har också 4 remmar... 2 "uppåt" och 2 "nedåt".
jag tänkte sätta på qh på min träningssele, eftersom jag inte kommer kunna stå inomhus och spänna för i vinter, men nu känner jag mig inte lika säker längre. har bara haft remselar innan och tänkte inte på att kunde va skramligare/obekvämare med qh.. hm...:confused:

Precis, två uppåt o två nedåt så att säga. Den övre är väl säkerhetsremmen som går under magen? Är du med ;-)
En del surrar bara de understa o stoppar bara in öglan av den översta som en skalm.
Det var så ja mena.

*hjäsp*

Precis, två uppåt o två nedåt så att säga. Den övre är väl säkerhetsremmen som går under magen? Är du med ;-)
En del surrar bara de understa o stoppar bara in öglan av den översta som en skalm.
Det var så ja mena.

*hjäsp*

Ah... det var bara jag som var ovanligt trögfattat..:D

F ö som svar på TS fråga. Jag använder båda typerna av sele i träning. Föredrar QH.
Med remsele så använder jag alla remmar ibland och bara två ibland :o beror lite på vad il jag är på....
Upplever inte att det skramlar mer med QH under förutsättning att det är riktiga fästen på vagnen.

Svarar alla

Själva skramlet bekymrar mig inte, beror ju på vilken sele och vad man har för fäste.

Nu har jag en snurrsele med 4 remmar, men är lite sugen på att köpa ny träningssele:d

Undrade mest vilket ni tycker/tror är skonsammast mot hästens rygg. Vilken ni tror tar upp stötarna bäst?

jag snurrar alla fyra, särskilt nu eftersom jag för nån vecka sen var ute med en som plötsligt blev väldigt lätt i baken, skenade in i skogen och över ett kalhygge. Skalmöglan och skalmremmen gick av, men inte säkerhetsremmen som höll selen kvar :bow:

föredrar att köra med remsele, tycker det känns bäst, fråga mig inte varför, mer stabilare möjligen.
Är tyvärr dålig på att använda säkerhetsremmen, men jag borde kanske hänga på den också..

i träning, föredrar jag remsele, dels för att det är säkrare (tycker jag!) och att det blir "stadigare", vagnen kommer ju närmre hästen. vilket underlättar.

jag tycker att det känns som om att vagnen trycks ner på något vis om man inte använden den övre säkerhetsremmen när man surrar. Tycker den lyfter up vagen lite eller alla falla håller den på plats. Fattar ni vad jag menar?

Ja det blir ju mycket stabilare med säkerhetsrem, men lathet you know :angel: Har aldrig varit med om någon incident där jag önskat att jag hade säkerhetsremmen på, det är väl det som är felet. Måste väl hända något innan jag börjar använda den ;)

kom på att de har faktiskt jag varit med om. Som tur var så hade jag surrat den då o hade världens snällaste häst. Snällare än min lilla Rosanna faktiskt. Plötsligt stegrar sig vagnen, jag begriper först ingen, hoppar av o då har bukjorden gått av i gummit. Som tur är så höll den andra remmen. VI fick spänna fast vagnen med den på något vis o gå sakta hemåt.

på vilket sätt underlättar det att vagnen kommer närmre hästen? vad menar du?

Jag använder remsele av den barnsliga anledningen att jag tycker det är så kul att remma... :o :D
Stallägaren (typ min mentor) tycker att jag ska göra om till QH, men njae... Remsele känns väldigt stabilt, och som ngn tidigare sa, man får lite extra-tid med hästen.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka