QE som morfarshingst?

athena

Trådstartare
Vad tror ni om det, erfarenheter? Tror ni det blir svårt att sälja föl, med tanke på att han har så många avkommor?

Sv: QE som morfarshingst?

Vad tror ni om det, erfarenheter? Tror ni det blir svårt att sälja föl, med tanke på att han har så många avkommor?

Om det nu skulle vara svårt att sälja en häst pga av att den har just QE som morfarshingst, så är det väl ändå inte den typen av kunder du vänder dig till? ;) Skulle man som kund göra en sån ratning så är det väl mer en indikation om bristen på kusnkap hos kunden ;)

Jag tror inte att du behöver oroa dig för det. :D

Ja men du vet hur jag menar - det kommer ju finnas miljoners av dem :eek:.

Ja men du vet hur jag menar - det kommer ju finnas miljoners av dem :eek:.
Jomen det är inte morfars hingsten eller fadern som är den intressantaste utan kombinationen av tex. far-morfar...

Jag har ett ettårigt sto e. Corlensky G - precis som ett par hundra andra uppfödare men jag miströsstar inte för det utan jag vet att jag har en blodskombination med Corlensky G på ett Falkland sto - villket ingen annan har.

Lite så tänker jag med QE på ett avelssto också: - Dvs släng på en hingst med en kombination som ingen annan har.

Senast ändrad av en moderator:

Det spelar väl ingen roll om det finns miljoner av dem så länge de är bra! Det är nog mera en del av de som avlar som inte vill använda sig av hingstar som använts mycket. Men de är väl inte din målgrupp?

Jomen det är inte morfars hingsten eller fadern som är den intressantaste utan kombinationen av tex. far-morfar...

Jag har ett ettårigt sto e. Corlensky G - precis som ett par hundra andra uppfödare men jag miströstar inte för det utan jag vet att jag har en blodskombination med Corlensky G på ett Falkland sto - villket ingen annan har.

Lite så tänker jag med QE på ett avelssto också: - Dvs släng på en hingst med en kombiantion som ingen annan har.
Men så många Corlenskyston lär det ju inte finnas, att han betäckte mycket de få år han var här tycker jag bara är tur (när en del här skrek i högan sky). Det där med att göra en ovanlig kombination förstår jag inte riktigt, bästa är väl att använda sig av det man tror är den bästa hingsten, vare sig han är vanlig eller ovanlig.

:)
Men så många Corlenskyston lär det ju inte finnas, att han betäckte mycket de få år han var här tycker jag bara är tur.
Det har du helt rätt i!

Det där med att göra en ovanlig kombination förstår jag inte riktigt, bästa är väl att använda sig av det man tror är den bästa hingsten, vare sig han är vanlig eller ovanlig.
Det är klart att det bästa är att betäcka med den man tror är den bästa hingsten men jag menade i det här specifika fallet då Athena var rädd att det skulle vara för många med QE. Därför rådde jag henne att göra en annorlunda blodskombinaton istället - då hon inte ville vara en bland alla andra...:)

QE i stammen kan aldrig vara fel;) Titta på hans avkommor runt om i Sverige och nu senast i Frankrike där han står. En väl beprövad hingst som gett många goda avkommor är väl många gånger en garanti att hästen är bra. Eller så är i alla fall chansen att det blir bra stor. Jag tycker tvärt om att en stam med kända hingstar (och ston) som visat sin kvalitét på tävlingsbanorna är ett försäljningsargument till det positiva inte negativa. Sedan kan det vara spännande med ovanliga kombinationer som också kan bli hur bra som helst, men om jag ska köpa häst så tittar jag på stammen för att kunna få en hint om vad jag kan tänkas få.

Har ett sto m Quite Easy som morfar (hon är e Ladoga DVH). 5 år, trevlig dubbeltalang. Ladoga kan tydligen ge lite "tröga" avkommor men min är inte det - kan vara QE + xx i tredje led som slår igenom! Kombinationen QE-Ladoga (alltså tvärtom) är erkänt bra, men hur tvärtom-kombinationen är får väl tiden visa;-)

På typiska QE ston tror jag man skall lägga hingstar som nedärver linjer,storlek samt god ridbarhet.Att fadershingsten generellt även lämnar välbenade avkommor,tror jag oxå vore ett plus.Kan man genom hingstval linjeavla på Nankin,kan det nog bli riktigt spännande!!!

Vad som ligger i 2:a + 3:e led i QE stoets härstamning bör självklart även noga beaktas.

jag tillhör de som tycker det är väldigt roligt att Q E lyckas bra utomlands och ser framemot att kolla in lite extra en son ue Stakkato...!! som är uttagen till premieringen i Verden om ngr veckor! SPÄNNANDE kombination:laugh:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka