T

Tiwi

Min rottweilertik på snart 4 ½ år har löptid nu igen, 3:e gången sedan i Augusti. Innan dess har hon haft regelbundet löp ca. 2 veckors tid 2 gg/år.
Nu har hon de senaste gångerna löpt en vecka eller mindre (i augusti, november och så nu igen i januari)
Jag kontaktade veterinär som sa att jag ska följa med om det stabiliserar sig och blir regelbunden igen, annars ska jag ta kontakt igen. Då kan det nämligen vara Pyometra det rör sig om..

Hon har nu löpt ca. 1½ vecka, så jag hoppas det ska ordna upp sig. Men det kommer mera blod än vad det brukar göra och lite mörkare tycker vi att det är ibland..Kan det vara normalt, borde jag kontakta veterinären igen för en koll eller borde jag vänta ännu?
En annan sak är att hon också blev magrare innan hon började löpa, jag avmaskade alla djuren här hemma, ökade på maten åt rottweiler, hon började se lite bättre ut. Men nu igen tycker jag att hon är så mager fastän matmängden varit den samma sedan jag ökade på...
Nu funderar jag om maskmedlet inte bet på ifall hon hade maskar...eller om det kan ha något med ev. pyometra att göra..
Någon som har nån idé?

Sv: Pyometra?

Låter som om det kan vara cystor. Min tik gjorde så,löpte tätt och till sist så öppnade de henne och det visade sig att hon var "fullsmetad" :crazy: med cystor! Det bästa är att är det så tar man bort livmodern och sen är det bra :)

Hoppas det blir bra snart!

ok, hur tätt efter varann kom löpen och under hur lång tid pågick det innan hon öppnades?
ska nog ta och kontakta veterinären i morgon i alla fall för att kolla hur vi ska göra..

Har för mig att vi gjorde det när hon var 2 1/2 - 3 år,då hade hon "löpt" 8-10 ggr sen ett års ålder.....
Hade ju även hennes storasyster så jag kunde ju jämföra,hon löpte som en klocka 2 ggr /år under hela sitt liv.

De dog båda två år -00 så jag ber om ursäkt om minnet sviker något!

Grannens golden fick iofs likadant,hon var då året och och började löpa nästan direkt efter sitt första- de kollade henne och även hon hade cystor.

Tycker du ska prata med vet om det kan vara det, pyon har ju lite andra symptom!

Lycka till :)

(mina hundar var också av den större sorten- Grosser,vet inte om de är mer utsatta än andra)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
781
Senast: Acto
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025