Pulshjälpmedel i grind

Shaggy

Trådstartare
Jag hade bestämt mig för att köpa ett pulshandtag till den här säsongen eftersom det blir så knövligt att lossa ridmätaren från sadeln, men blev lite tveksam igår. När jag red så diskuterades detta och mitt ridsällskap rekomenderade att jag skulle köpa en vetcheck (en sådan där man fäster runt hästen) istället.
Vilka fördelar tycker ni andra att det finns med de olika och får hästen ha på bältet även inne hos vet?

Sv: Pulshjälpmedel i grind

+ för midjebältet. Det kan sitta på medan du har två händer att göra allt annat med. Häng fast klockan i bältet o titta till emellanåt.
// Linda

Jag satsar alltid på att få pulsa in snabbt, och känner att handtaget passar mig bäst.
Oftast rycker jag bara av sadeln, kollar pulsen och går till intiden. (om man nu inte behöver stå och vänta på att få sin ankomststidlapp:angel:).
Det brukar funka fint, och jag känner att jag bara skulle förlora tid på att stå och trassla med ett bälte.

På min häst brukar det vara okey att gå in i puls vid 68-70 slag.
Det misslyckades för första gången i helgen,för att hästen var pinknödig.

Senast ändrad:

Jag hade tänkt köpa handtaget men fick bältet i julklapp. Nu tycker jag bältet är jättesmidigt av samma anledning som Mahlmt skriver.

Jag hade bestämt mig för att köpa ett pulshandtag till den här säsongen eftersom det blir så knövligt att lossa ridmätaren från sadeln, men blev lite tveksam igår. När jag red så diskuterades detta och mitt ridsällskap rekomenderade att jag skulle köpa en vetcheck (en sådan där man fäster runt hästen) istället.
Vilka fördelar tycker ni andra att det finns med de olika och får hästen ha på bältet även inne hos vet?

Om jag vore du skulle jag kolla med Mia vad det kostar att köpa sändardel, handtag och bälte?
Klockan har du ju sen tidigare till din Polar Easy?
Man använder samma sändardel till VetCheck (handtag) och VetGate (bälte).
Praktiskt att ha bägge varianterna för valfrihet!
/Camilla

Om man inte känner att man absolut måste ha ett handtag/bälte så förespråkar faktiskt jag ett hederligt bra (!) stetoskop :) Pålitligt, säkert och enkelt.

Jag är grymt nöjd med mitt bälte (vetcheck). Jag har en häst som är lite svår i puls och därför passar den utmärkt att ha på medan man svampar. Visst kan det ta lite längre tid än vad som är nödvändigt om man kan gå rakt in men så har jag det inte. Dessutom är det busenkelt att hålla koll på att hästen varvar ner ordentligt efteråt då man bara kopplar på bältet och ser hur det ändrar sig. Jag rekommenderar det verkligen. Är du orolig för att det tar tid att koppla på ser du bara till att ha en groom som är snabb och står berädd med bältet. Man får hjälpas åt. En tar sadeln och börjar svampa, den andra fixar bältet.

:rofl:håller med dig om detta andvänder alltid stetoskop.
kanske för att vi tycker det är det pålitligaste, men sedan är det upp till var och en.
vetrinärenerna har ju ochså alltid steoskop.
anne:banana:

Det finns inget bälte man kan ha på jämt, under sadeln?
Vore ju skönt, men jag antar att det kanske skaver lite och sådär också..

Om jag vore du skulle jag kolla med Mia vad det kostar att köpa sändardel, handtag och bälte?
Klockan har du ju sen tidigare till din Polar Easy?
Man använder samma sändardel till VetCheck (handtag) och VetGate (bälte).
Praktiskt att ha bägge varianterna för valfrihet!
/Camilla

Vad smart! Det är ju jättepraktiskt! Men hmm.. vilket är sändardelen?

Nu kommer då den egentligen intressantaste frågan. Idag på Hearitten så använde endel av ekipagen vetcheck de hader dock lite olika strategi innan de gick in till vet. Endel tog av bältet medans andra lät det sitta kvar. Ingen verkade reagera på att det satt kvar men är det egentligen tilllåtet? Får man ha det på hos vet så är valet enkelt måste man dock ta av det så tror jag valet även då är enkelt men det blir nog då det motsatta.

var har ni som har stetoskop köpt era? jag har letat, trodde det fanns att köpa på apoteket, men dom hade inga..

Jodå, det finns på Apoteket. Det är bara det att man måste beställa och för att beställa måste man leta reda på en av Apotekets personal som VET OM att det går att beställa. Enklast köpa av Nordpost....

jag använder stetoskop när jag kommer in - för att det ska går fortare. Det går att höra direkt vilken takt pulsen har - och avgöra om vi kan gå in eller inte. Men jag köpte ett pulsband för att ha på i grinden under vilan- för att se att allt är OK! funkade super bra! tycker det är bra att ha koll så att man inte missar att något är på tok! Jättebra när det t ex handlar om en re-inspection...

Jag har en vetcheck (bältet) jag tycker att det är jättebra, eftersom man både kan ha det när man rider och sedan ha två händer fria i grinden. :)

Jag har en vetcheck (bältet) jag tycker att det är jättebra, eftersom man både kan ha det när man rider och sedan ha två händer fria i grinden. :)

Jag blev lite nyfiken på hur du gör när du rider med vetchecken, vart sätter du den?

Åh, så man kan ha det på under tiden man rider alltså? Vad bra! Är det bara en klocka du använder då också, eller några andra sändare?

Sätter den runt hästen precis bakom sadelgjorden, och sitter klockan i sadeln, eftersom det är lite på gränsen att den får kontakt om man har den på armen...

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 162
Senast: taccotad
·
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 806
Senast: Badger
·
R
Utrustning Behöver råd om vilket märke ni rekommenderar och det snabbt!! Har precis fått hem min nya häst. Skall nu köpa sadel till honom. Då...
Svar
6
· Visningar
2 138
Senast: Rozzita Star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka