Pulsen!?!?

Pernilla_

Trådstartare
Hej! Altså jag håller på att få panik!!!Jag hittar inte pulsen på min häst,kolla överallt bakom frambenet som alla säger att man ska göra!:crazy:

Jag kan passa på att ställa en till fråga nu när jag ändå är igång om puls: Hur mäter man puls?Och hur gör man med mätaren? När?

Vill GÄTTEGÄRNA starta en distans men blir rent skraj av alla saker som man måste hålla reda på!!!:eek:

Sv: Pulsen!?!?

Använder du en sån specialgjord pulsmätare? Med sånt stetoskop eller vad det heter som läkare och veterinärer använder sig av mäter man bakom frambenet på min häst, MEN hon är också död ibland. Jag brukar lyfta upp frambenet på henne framåt till om man säger och så får funktionär eller vad det nu är pulsa samtidigt som jag håller i benet, då börjar hon leva igen. Hon är ganska jobbig att pulsa.

Det kan vara bra att mäta så du har koll på hästens vilopuls åtminstone. Har du pulsklocka som man kan använda när man rider kan det vara kul att veta maxpuls och arbetspuls osv. Mätare har jag aldrig använt, så det har nog någon annan koll på.

Ang. starten kan det ju vara bra att kunna TR för distans eftersom att funktionärerna inte alltid är så hjälpsamma med reglerna på en tävling. Har också sett att det finns såna tävlingsförberedande grejer som man åker med sin häst. Allt går till som en vanlig tävling men man informeras hela tiden om hur man ska göra just för att man inte ska stå där som ett frågetecken. I grindar, start, innan och efter tävling får man dock lite råd och stöd och blir tillsagd vad man ska göra när man känner sig lite vilsen.

Lycka till!

Använder du handen eller ett stetoskop?
Oftast hörs hjärtat mer när hästen har arbetat lite. Men vissa hästar är svåra och man får leta runt på vänstersidan i armhålan. Lite neråt, uppåt, utåt, innåt osv.
Man räknar hur många slag hjärtat slår per minut.
// Linda

tack så mkt båda två! Men jag menar med handen,och jag stog och kände jättelånge precis efter att vi hade raceat!:confused:

Jag hittar inte heller alltid min häst puls, förra året så hittade inte ens veterinärerna den när jag kommit i mål efter 5 mil;)

med handen är det lättare att känna mellan ganascherna, precis vid kanten liksom...

vid frambenet tror jag knappt det går :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar