Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur är det med pulsen man kan känna i kotan, ska den vara där eller är det något fel när man känner den? Tex vid fång, hur menas det då när man ska känna på pulsen? Hur menas det med förhöjd puls, är det snabbare eller kraftigare?
När hästen är frisk så känner man knappt pulen vid kotan.
När man känner pulsen (kallas förstärkt puls (inte förhöjd) så har hästen någon form av process i hoven, kan vara fång, hovböld, sulömhet eller nåt annat.
Sen behöver det inte nödvändigtvis vara shettisar som får fång - jag har ett högdräktigt halvblodssto som står och är dålig i fång just nu
Högdräktig? Min förra vet som alltid har sagt att dräktiga ston o växande unghästar inte kan få fång, tur att man bytt veterinär säger jag bara. Har en pålla som har haft fång till o från hela vintern, jag är nog den enda som lyckas få fång i januari på bara hösilage mitt i vintern.
Tack för era svar! Min shettis har haft lite lite förhöjd temp, 38,1 och 38,2 nu i två dagar, så det var därför jag började leta efter pulsen (och kände den). Men o andra sidan kanske temphöjningen beror på att vi haft väldigt varmt? Hon ligger normalt omkring 37,5-37,8 ungefär. Pratade med vetten som sa att det var lugnt så länge som hon går normalt och inte stappligt eller så. Men man blir ju så nervös ändå...
Har inte tidigare tänkt på att känna om hon haft någon puls där, har inte haft "behovet" så att säga, men nu inser man ju att jag borde kollat det nogrannt innan för att veta!
Nej Arabia!
Du är inte den enda. Min fick förvisso i mars men det var bl.a. på grund av hösilaget.
Bortsett från två toppar vår och höst verkar en hel del hästar få fång på vintern så misströsta inte...
Hästhantering
I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Foder & Strö Nu vet jag inte exakt, men jag skulle uppskatta deras behov till ca 60 Mj och 360 g smrp vardera, utifrån tabeller. Den ena ponnyn är ny...
Ekonomi & Juridik Varför inte bara skriva gåva?
Att börja mickla med fejkade försäljningar är bokföringsbrott, och det är väl onödigt när det inte finns...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.