_Runaway_

Trådstartare
Vad är normala pulsvärden vid vila och efter ridning? Bör hästen ha samma puls efter som innan ridpasset om man skrittat av tillräckligt? Vad menas med återhämtningspuls?

Sv: Puls

Normal vilopuls är ca 28-40 slag i minuten. Låg puls = bra kondition.

Har man ingen pulsmätare får man kolla återhämtningspuls då man kommer tillbaka till stallet eller hoppa av hästen efter arbete och pulsa. Som riktmärke är att pulsen ska vara nere i runt 60 slag/minut 10 minuter efter arbete. Är den det kan man öka på träningen.
Behöver hästen däremot mer än 20 minuter efter avslutat arbete för att komma ner i 60 i puls så har man tränat för hårt.
Förutsatt att inget händer runt omkring som får pulsen att skena iväg, tex om hästen stressar upps ig el dyl.

Med pulsmätare kan man kolla pulsen under arbete, 2 minuter efter avslutat arbete(intervall jobb, fartlek el dyl) bör pulsen vara runt 120 slag/minut och efter 5 minuter runt 80 slag/minut. Detta kan du även kolla utan pulsmätare om du som sagt hoppar av och pulsar med hand/stetoskop.

Vid intervallträning bör pulsen ligga runt 200 för att träningen ska vara effektiv. Sedan nedvarvning till pulsen är nere i runt 100 innan man tar en intervall till. Tre/Fyra intervaller är lagomt och hästen ska orka gå lika fort varje gång, annars har det gått för fort i början.

// Saxat ur "Naturen som ridhus"

NI som kan detta om pulsmätare och så....
Har testat pulsmätaren på min pålle idag, ett sto på fem år, grov i typen som inte har nån särskilt kondis ( men vi håller på)
Hon hade 83 vid vanlig skritt, ökad skritt ca 90 och vi trav 110...men hon kom snabbt ner till vanlig ( sin normal puls 83) efter traven på ca 100 m....
Vid vila så ligger på ca 56.

Är detta ok?

Jag tänkte börja träna lite intervall träning för just konditionen så ni som håller på kom med massor av tips! :)
Hur ofta, hur länge, när vet jag att jag kan öka på m.m.

Jag tycker att det låter som fullt normala pulsvärden.

Efter avslutad intervall träning, samt ca 10 minuters skritt bör inte pulsen ligga över 60-70 slag/minut. Ligger den runt där kan du öka på intervallerna, antingen snabbare eller längre.
Men öka aldrig fart och längd samtidigt, man får ta det succesivt.

Du kan tex börja med normal trav 500 meter, skritt 3-4 minuter, trav 500 meter och skritt 10 minuter och kolla vad pulsen ligger på då och utgå från det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 455
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar