_FiA_

Trådstartare
Man hör ju att det är hälsosamt att ha en längre puls, men var går gränsen för när det blir ohälsosamt? Jag funderar på om jag har för låg puls, är dessutom inte tränad utan rätt inaktiv på dagarna. Tränar någon dag i veckan lätt styrketräning.

Gränsen går nog när man börjar få problem med syresättningen av kroppen. Det vill säga att hjärtat inte pumpar fram tillräckligt med syresattblod.
Har man inga problem eller symptom på dålig syresättning bör det inte heller vara några problem med låg puls.
Sedan beror det nog också på vilken puls det är. Om det är vilopuls, vanlig puls o s v.
Jag har själv en vilopuls som ligger mellan 39 och 41. Kan ju lugnt säga att sjukvårdspersonalen fick spel under en enkel operation i handen när jag låg lugnt avslappnad på operationsbordet och hjärtmonitorn började larma när pulsen gick under 50 :)

Gränsen går nog när man börjar få problem med syresättningen av kroppen. Det vill säga att hjärtat inte pumpar fram tillräckligt med syresattblod.
Har man inga problem eller symptom på dålig syresättning bör det inte heller vara några problem med låg puls.
Sedan beror det nog också på vilken puls det är. Om det är vilopuls, vanlig puls o s v.
Jag har själv en vilopuls som ligger mellan 39 och 41. Kan ju lugnt säga att sjukvårdspersonalen fick spel under en enkel operation i handen när jag låg lugnt avslappnad på operationsbordet och hjärtmonitorn började larma när pulsen gick under 50 :)
Oj det var lågt! Jag har dessvärre hög vilopuls runt 90. Har nu börjat med medicin för att få ner pulsen. Jag är ganska vältränad också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 111
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
694
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama