puls och värme

S

susse1

kan en häst ha värme och puls i en hov utan att det behöver vara en inflammation? typ av " felbelastning" hittar inte rätt ord.. sätter ner trakterna och försöker avlasta tån? tacksam för svar

Sv: puls och värme

Det är ett tecken på att nåt är fel och att det behövs veterinära insatser.

jo har varit på klinik, men det konstiga i allt detta är att jag kom in för ett problem i hoven, han hade en hovklyfta på nästan en decimeter jätte varm sula, kronrand och ballar och rätt kraftig puls, hovsl skär upp runt klyftan, visiterar hoven och hittar ingen "hovböld" som han trodde att det kanske kunde vara. bedövar kotan och hovben, böjer, ingen skillnad tar sen plåtar bara på kotan och hittar lite pålagringar, behandlas och sen skickas hem. och han är ju fortfarande precis likadan.

Pratat med veterinären? Skulle tro att det vore bäst med ett återbesök för att följa upp behandlingen. Kan inte ge dig svar på vad som är fel och varför hästen inte blivit bra/bättre utan det får din behandlande veterinär sköta. Är du inte nöjd med den veterinären kan man anlita en annan klinik. Lyckat till!

jo det hände en olycka med en annan häst när vi skulle lasta från kliniken så min som redan innan va rädd nu totalvägrar bli lastad. har efter den diagnosen haft ute två olika hovsl som visiterat hoven och inte hittat något mer än riktigt sulöm och min ordinarie veterinär ja vet inte vad jag ska göra längre, känns ju inte bra att hästen har puls i över en månad

Det är viktigt att en veterinär får kolla upp det på klinik. Jag vet ju inte vad din veterinär sagt och vad behandlingen bestått av men att hästen haft puls så länge är inte bra. Du säger att den vill avlasta tån och går på trakten. Uppenbart föreligger fortfarande problemet. Transportproblem eller inte...du bör få hästen kollad! Prata med veterinären...

jo men alla kliar sig i huvudet.. den första veterinären ringde ett par dagar efter kortison behandlingen och sa att hon blev lite förvånad att hon hittade ngt i kotan? den andra vet tror till 99% att ngt sitter i hoven, kanse en hovböld långt in för hästen har knappt varit halt och ej reagerar för visitering, han har nu gått på finadyne i fem dagar, och fått på en sko igen, och jag själv har gipsat hovklyftan tycker att han blivit liiiiite bättre med värmen runt hoven och inte fullt så mkt puls

Värme och puls innebär problem, så veterinär behövs. Finns ju några som åker ut i Göteborgstrakten med portabel röntgen, men det bästa är ju att åka in på klinik. Jag kan skicka PM med de jag känner till.

Sedan kan man ju tänka sig att om hästen har en stor hovklyfta så kan det uppstå belastnings/tryck problem i sig som kanske inte behöver innebära andra skador, men det kan ju också vara problem i mjukdelarna, och det syns inte på röntgen... Ligament och senor som fäster i hoven, bursor osv kan vara skadade, och det krävs magnetröntgen för att säkert se, ultraljud kan räcka för vissa skador, men då får man nog åka in på klinik.

Om hästen inte går att lasta i transport finns ju alltid möjligheten att hyra antingen B-kortsbil och köra själv, eller låta någon transportör köra hästen, det blir ju dyrare men kan vara enda alterantivet?

jo det finns nog inte ngt ja inte sulle göra för min häst, just därför känns ju hela situationen hopplös, ja vill absolut inte säga emot vet men kan pålagringar i kotan orsaka varm sula och ovannämnda problem med hoven? klyftan sitter hela framsidan av hoven bak nästan till trakten och ca 1 cm djup, ska oxå sägas att problemen började efter två tappskor på h f under en vecka, hästen är normalt riktigt sulöm utan sko på men som sagt inte halt i skritt men uppmot en grads hälta i trav enligt vet nummer två.

Mitt fullblod stod hade liknande symtom i januari förra året. På Ultuna trodde de på hovböld, men kunde inte hitta någon. Han stod där i en dryg vecka med "hovböld", ända tills den dag vi skulle hämta hem honom - då upptäcktes en ligamentskada på det sista ultraljudet. Han blev kvar några dagar till...

Ni rötgade inte hoven/hovbenet?
Eftersom hästen är sulöm men ni inte hittar hovböld hade jag nog "chansat" på hovbensförsäkning...

All lycka till er!

okej det lät ju inte bra vad hade han för symptom? var han mkt halt?

nej bara kotan eftersom hovsl där inte kunde lokalisera hovböld, det blev så konstigt allt för jag ville ha bilder på hoven, men efter vet bedövat hovled och böjt med inget resultat,så tyckte dom han blev bättre efter dom bedövade kotan men då hade han ju också fått på sig skon igen som han inte hade när dom bedöva hovben, så jag är ju inte så nöjd med diagnosen men självklart bra att dom hittade pålagringarna

Men om hästen har en så stor klyfta i hoven så kanske det är den som ger smärta och puls? Eller har vet uteslutit det?

Han kom in från hagen på kvällen med en lätt hälta - inom 24 timmar (med boxvila) var den 5 gradig. Kotan/hoven undersöktes med både röntgen och ultraljud flera gånger utan att de kunde se något - enligt uppgift för att svullnaden gjorde det svårt att se. (Han var i mina ögon inte extremt svullen).

De trodde som sagt var på hovböld ända tills den sista undersökningen före hemgång (pga att de inte hittade något).

Är ingen expert men tror inte att ligamentskador rent generellt ger så grav hälta.

den hovsl som skärde upp runt klyftan är en välutbildad och enligt andra riktigt duktig, men min ordinarie vet och andra hovsl som också varit ute tycker inte att man lämnar det så, det är mycket av hovväggen som är borta nästan halva nerifrån sett, jag tror själv att det inte finns en människa som kan säga till hundra procent att detta inte påverkar hästen, han är ju också ett fullblod med ganska små hovar och inte med världens bästa kvalitet

är hästen halt?

puls kan dom ha länge länge efter att dom tillsynolatende är "bra". det betyder bara att något fortfarande pågår i hoven. det behöver inte innebära en ny skada eller att tillståndet förvärrats. antagligen beror den förstärkta pulsen på dom ingrepp som har gjorts och som hästens kropp försöker läka genom att öka blodgenomströmningen till hoven. fattas halva hovväggen och sulan har skurits upp så är det mkt att läka.

pålagringar ger i regel inte puls och värme, det är en kall och död process sas när artrosen väl bildats. så om inte den sitter så till att den irriterar och skapar inflammation är nog inte det orsaken.

Senast ändrad:

okej men det är ju det som är så konstigt att min inte varit särskilt halt inte heller varit svullen förutom kronrand och ballar, utan mer fullt arbetande varma ådror från knät ner till hoven, han hade förra sommaren identiska problem fast i vänster hov, men bara under två veckor tog ut hovsl som trodde på vrickning och att hästen skulle vila men två dagar senare kom en hovböld ut i kronranden, men nu har det gått över en månad och jag har försökt med våtvärmande både på skodd och oskodd, han har gått med gips och med sån "skummgummi" sula

ja det funderar jag med på vi satte på en sko igår kväll, och i morse hade han inte lika stark puls men ganska varm hov fortfarande, vet tror att han kanske har haft nån sul inflammation och att hovklyftan gör sitt lilla också, därför satte hon han på finadyne, och den stackars hoven har ju varit med om rätt mycket nu jag vet inte alls, igår när vi sulle försöka få han till klinik igen så stegra han i protest och gick runt och skrapa upp halva bakbenet så det är omöjligt att flytta han

är hästen halt?

puls kan dom ha länge länge efter att dom tillsynolatende är "bra". det betyder bara att något fortfarande pågår i hoven. det behöver inte innebära en ny skada eller att tillståndet förvärrats. antagligen beror den förstärkta pulsen på dom ingrepp som har gjorts och som hästens kropp försöker läka genom att öka blodgenomströmningen till hoven. fattas halva hovväggen och sulan har skurits upp så är det mkt att läka.

pålagringar ger i regel inte puls och värme, det är en kall och död process sas när artrosen väl bildats. så om inte den sitter så till att den irriterar och skapar inflammation är nog inte det orsaken.

nä precis min magkänsla säger att detta inte har med kotan att göra men det är svårt att veta hur man ska göra, har fått för mig att om det hade varit något allvarligt akut fel med hovben, strålben eller något liknande att han hade visat mer hälta? jag kanske har fel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 390
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat