Puls fråga

giffan

Trådstartare
Är det skillnad på varm resp kallblod i tränings puls?
har börjat att köra m pulsmätare och hittat ett sätt jag ska försöka köra efter. Men jag måste köra så mycket snabbare med kallblodet för att uppnå den puls som programmet föreskriver.. ( i förhållande till hästarnas kapacitet)
Då började jag fundera på om det kan vara skillnad på varmblod och kallblod. kallblodet är inte startad eller kvalad för den delen heller.. Men det är varmblodet... Ändå skiljer det massor i puls på dem.

kanske en korkad fråga, men jag e värdelös på det här med puls, och vill gärna lära mig.

Sv: Puls fråga

Tycker det där med träningspulsen är väldigt individuellt.
Mina kallblod kör jag hellre i ett tempo som KÄNNS bra än att titta för mycket på pulsen. Ta till exempel min förra starthäst, hade jag bara kollat på pulsklockan hade det inte blivit mkt till träning. Hon var en stressad häst och pulsen visade därefter. Hon gjorde det ganska bra på tävlingsbanan.

En av dom kallblod som jag har nu ligger ganska lågt i pulsen (28 när han är selad och vi ska ut ur stallet) eftersom han lugn och avslappnad när man kör honom i skogen, en sån häst är det lättare att hålla koll på med pulsen. Samtidigt är han lite lat så det kan vara intressant och se när han börjar ta i eller om han bara maskar.

Har en regel att jag aldrig kör fortare än 2 min tempo i backar.

Jo jag vet att det är mycket individuellt hur de är i puls.
Jag tänkte mera om man inte kan likna kallbloden med varmbloden

Har du kollat på ponnytravsajterna eller distanssajterna om de upplever skillnad rasvis?

När jag masserar vet jag ju att det finns skillnader rasvis, men puls vet jag inte.

Jag jobbade i ett galoppstall som hade både engelska och arabiska fullblod, där var det ingen skillnad rent träningsmässigt, däremot gick ju araberna i lägre tempo eftersom de är långsammare, däremot var det rejäl skillnad på återhämtningspulsen, araberna återhämtade sig betydligt snabbare.

Jag har faktiskt inte kollat med distansen, men på ponny så är det ju så svårt att få en vettig puls under träning. Finns inte många pulsmätare som sitte rbra på ponnysarna. Men annars ligger de lite i likhet med kallbloden. Och sen måste man köra så jätte fort för att komma upp i någon form av puls.
Jag ska spåna vidare.

Intressant...
Kallbloden är ju lite långsammare... undrar om det är lika..

Funderar vidare, utan att ha någon erfarenhet alls av kallblod...

Skulle man köra ett varmblod så som man kör en ponny "typ allt vad det går hela vägen" skulle ju de flesta trilla ihp i en hög halvvägs, visst är kallbloden lite mittimellan? Åtminstone ser det ju så ut när man tittar på loppen. Att de antingen håller rätt jämnt tempo eller successivt ökar hela vägen?

Rent anatomiskt skiljer det ju inte, men eftersom den exteriöra skillnden finns så funderar jag. Sen upplever jag att de kallblod som exteriört liknar varmbloden lite mer även verkar likna dem i lopp-upplägg? Men det är mina högst ovetenskapliga funderingar. ;)

Är det skillnad på varm resp kallblod i tränings puls?
har börjat att köra m pulsmätare och hittat ett sätt jag ska försöka köra efter. Men jag måste köra så mycket snabbare med kallblodet för att uppnå den puls som programmet föreskriver.. ( i förhållande till hästarnas kapacitet)
Då började jag fundera på om det kan vara skillnad på varmblod och kallblod. kallblodet är inte startad eller kvalad för den delen heller.. Men det är varmblodet... Ändå skiljer det massor i puls på dem.

kanske en korkad fråga, men jag e värdelös på det här med puls, och vill gärna lära mig.
Lars Öström har börjat skriva en blogg om två kallblodiga hästar som tränas med pulsmätare. Finns här!

Tipsar även om introduktionen till bloggen. Finns här!

Jag frågade Lars, som har erfarenhet av både varmt och kallt, om han upplevt någon generell skillnad mellan raserna.
"Skillnaden ligger på individnivå och inte på vilken ras det är", fick jag till svar.

På samma sida finns även en hel del artiklar om att träna med pulsmätare.
Finns här!

Lycka till!

Jag var med om nåt riktigt skumt igår...var inne o körde fort ( första gången på "sommarbana" )..körde Zandokan utvändigt 25,5 2140 i speedcart...kommer in o pulsar när jag selat av...då har han 156 !!!!!!!! i puls..tar om flera ggr och han ligger mellan 150-156 hela tiden...tar då på den andra hästen som ligger på 87, lånar en annan pulsmätare och det är samma 156 på den ??!!!! Men hästen ser ju helpigg ut :confused:
Går o duschar och tar ny puls, då ligger den på 53 !!!!!!!

Alltså...vore hästen sjuk borde den ju ligga på 100-120 efter duschen.

Min teori är att Z....han svettas inte så mycket och att han hade "torkat" för mycket när pulsen skulle tas..nån som kan ha en annan teori ? För jag tror inte det är nåt fel på honom...

Jag var med om nåt riktigt skumt igår...var inne o körde fort ( första gången på "sommarbana" )..körde Zandokan utvändigt 25,5 2140 i speedcart...kommer in o pulsar när jag selat av...då har han 156 !!!!!!!! i puls..tar om flera ggr och han ligger mellan 150-156 hela tiden...tar då på den andra hästen som ligger på 87, lånar en annan pulsmätare och det är samma 156 på den ??!!!! Men hästen ser ju helpigg ut :confused:

Min teori är att Z....han svettas inte så mycket och att han hade "torkat" för mycket när pulsen skulle tas..nån som kan ha en annan teori ? För jag tror inte det är nåt fel på honom...

Jag får relativt ofta "dubbelslag" då jag mäter pulsen efter jobb. Kan prova flera gånger men man brukar se på pulsmätaren om man tittar noga, iaf om den har ett hjärta, att den slår dubbelt vid varje hjärtslag. Inget fel på hästen alltså:) Jag brukar försöka flytta pulsmätaren tills jag hittar en plats som inte ger dubbelslag. Vad det beror på vet jag inte men händer mig ungefär varannan gång, med olika hästar och olika pulsmätare:)

det är nog dålig kontakt/dubbelslag, för stressad är han verkligen inte :D ....skumt var det iallafall.

Mina pulsband brukar leva ca 1 år trots exemplarisk skötsel så bli inte förvånad om ditt är på upphällningen - i bland kan åtminstone mitt handtag visa dubbla pulsslag också så jag brukar inte bli så oroad om det är så.

Om det är bältet kommer du snart att bli på det klara med det - jag är på gång att skicka ett av mina nu igen...

Nä detta var handtag....men jag är inte orolig nu för hästen eftersom hans puls var bra efter duschen, bara så konstigt att det visade 156 på honom och 87 på den andra

Nä detta var handtag....men jag är inte orolig nu för hästen eftersom hans puls var bra efter duschen, bara så konstigt att det visade 156 på honom och 87 på den andra

156/2 = 78, låter det också konstigt? Eller mer normalt? Och att han var torrare kan mycket väl ge den effekten.

Min valack får pulsmätaren att ge dubbelslag ofta när jag använder handtag, men däremot inte med bältet.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 472
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 348
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka