Psylliumfrö / Linfrö

NoExit

Trådstartare
Är det någon som vet hur mkt man ska ge hästen, jag har hört allt från 1 matsked till 1 dl ??
Mvh i

Sv: Psylliumfrö / Linfrö

Det beror ju på vad du ska ha det till. Linfrö ger jag uppblött med hett vatten från dagen innan 1 dl per dag. Bara för magens skull. Loppfrön är ju för andra saker. Om du ska försöka rensa ut tarmarna från grus osv. Kommer inte ihåg hur mycket man skulle ge. Var inte det mer än 1 dl per dag?

Ja det är både och, han ska rensa ur tarmarna samt håla dem i trim liksom .

Linfrön ges i varmt vatten/uppkokt.Sen är det bara att ge det när det har svalnat 1-2 nävar per dag.

Sök efter trådar om loppfrön så ser du nog svaren. Konstigt att ingen svarat på det än.

Linfrö ger jag 1 dl per dag efter att ha hällt kokande vatten över dem, blandas i betforen.
Loppfrö ger jag 1 dl per dag utrört i betforen, ingen skållning. Har även hört att man vid hög sandexponering (dvs de betar i sig massor av sand eftersom gräset är kort t ex) så kan man ge en sk "utdrivningsbehandling" med loppfrön 1-2 dl 2 gr per dag under en period. Mängden baserat på halvblod i 500-600 kg klassen.

ger 100 gram linfrö per häst o dag. Det man ska komma ihåg med linfrön är att det är slemmet, mäsken som man i första hand vill åt, och det är mäsken som är bra för oroliga hästmagar och för fin hårrem. så man ska inte försöka få bort slemmet genom att sila fröna eller liknande....

Tack för era svar, men mängden ni sagt är det då de är torra eller när de är uppsvällda ?
Mvh Ida

Kan man ge linfrö dagligen året om?

Mvh

Men det behövs ju inte om hästen går på bete. Om du har foderstat så räkna med det också då.

Gott Nytt år!!

En kompis ger sin nordis 2 dl linfrö per dag och det på inrådan av veterinär från Strömsholm.

Jag tänkte bara att önska:
Gott nytt År era häst älskare...:banana: :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
473
Senast: Anonym456
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama