Psst, hjälp mig

martha

Trådstartare
:D
Jag skall ju ställa ut min valp nu till helgen :angel: , och eftersom jag aldrig gjort detta så undrar jag en sak...( jag har fått lite hjälp av en fd granne som är uppfödare av annan ras sen 70 talet hur man ska gå o så...) men nu läser jag på nätet och undrar...hur ser man hur många valpar det är??
På min ras (dansk/svensk) så står det ju inte valpklass?? det gör det ju på dom andra??





[PM]

RINGFÖRDELNING

Värmlands Kennelklubbs Internationella utställning i Ransäter

Lördag 2005-07-30

Start av bedömning: se respektive ring.

Veterinärbesiktningen är öppen kl. 07:00 - 11:00. ID-kontroll av hundar kommer stickprovsvis att ske fortlöpande under dagen, över hela utställningsområdet.

Domaren dömer c:a 20-25 hundar per timme. Detta kan användas som en riktlinje när du beräknar din egen hunds bedömningstid med hjälp av hundantalet i din ring.

Valpar bedöms alltid först i respektive ras.

Vi ber alla lydnadsprovshundar observera att senast en halvtimme innan bedömningen i lydnadsringen börjar skall man anmäla sig där.

Detta gäller samtliga deltagare oavsett klass eller startordning

OBS!!! Var ute i god tid - tänk på eventuella köer vid veterinärbesiktning och parkering.

* Framför rasen betyder att det är en domarändring.

+ Vid en domare betyder att raser har flyttats från denna domare, se angiven ring.



Ring 1 Börjar kl. 09:00

Margareta Sundqvist



*DALMATINER (Valpklass) 3

*LANDSEER (Valpklass) 3

*NEWFOUNDLANDSHUND (Valpklass) 2

*LEONBERGER (Valpklass) 7

*ROTTWEILER (Valpklass) 3

*GRAND DANOIS (Valpklass) 3

*POMERANIAN (Valpklass) 3

*TYSK SPETS/ KLEINSPITZ (Valpklass) 1

*KEESHOND (Valpklass) 3

*CHOW-CHOW (Valpklass) 2

DANSK/SVENSK GÅRDSHUND 5

KAVKAZSKAJA OVTJARKA 2

SHAR PEI 7 (+1)

FILA BRASILEIRO 2

DOGUE DE BORDEAUX 4

MASTINO NAPOLETANO 2

TIBETANSK MASTIFF 2
 
Sv: Psst, hjälp mig

Det står ju:

Valpar bedöms alltid först i respektive ras.

:D

Lycka till!!
 
Sv: Psst, hjälp mig

:o så det kan vara 2 valpar o 3 vuxna eller om jag är ensam valp?? (eller inte jag :D utan min vovve :D )
jaja...jag får väl se när jag kommer fram...lite sniket att man inte får program hemskickat.....
 
Sv: Psst, hjälp mig

Där det står valpklass, så är det nog bara valp och inga vuxna av den rasen. Verkar som det är domarändring så andra domare fått ta dessa raser(men endast valpar). Men det gäller inte dig. Utan där är både valpar och vuxna i samma ring. Så valparna ska in först i din ras som det står.
 
Sv: Psst, hjälp mig

..en fråga till...Min fd granne som även är utställningsdomare tyckte min hund var jättefin och blev förvånad över hur fin hunden var, MEN han är troligtvis "för stor" ..Vi kunde inte mäta ordentligt men han är nog precis på gränsen..dessutom är han någor överbyggd bak för dagen...fast han tyckte att jag skulle ställa honom ändå ( jag deppade ju ihop direkt jag :rofl: )
är det inte så noga då?? eftersom han tyckte att jag skulle ställa trots detta??
(dom får vara 34-37 +/- 2 cm och min är nog 39-40......) enl honom skulle jag inte skämma ut mig men jag undrar jag :D
 
Sv: Psst, hjälp mig

Är du ensam valp så går det inte räkna ut. Men är det nån valp före dig så går det kolla om du tittar hur många hundar det är före dig (ska stå i ett litet blad du fått)
Så står det tex att du är som hund nr 50 i ringen och du ser att det är 49 hundar i annan ras tex före dig, då är du den första valpen i din ras som går in, men du vet ju inte om det är tikvalpar med också.
Står det tex att du är som nr 50 och det är 47 hundar i annan ras före dig, då vet du att det även är 2 hanvalpar i din klass med också, men kan ju också vara mera eftersom de går efter namnet (bokstavsordning) på hundarna.

Fattar du :-) Lite svårt att förklara.
 
Sv: Psst, hjälp mig

Skämma ut dig gör du definitivt inte. Men du kanske kommer få i kritiken att han är stor. Kanske domaren inte ger dig HP om h*n tycker det är lite väl stort.
Skulle det visa sig att han är för mycket för stor, så kanske det kan bli nackdel om du ställer ut honom när han blir äldre.
Men självklart ska du visa honom.


Grana som var på väg för ställa i Västerås idag, men fick vända för bilen var konstig :-((((
 
Sv: Psst, hjälp mig

ja, för han lär ju inte bli mindre direkt :crazy:
ska ringa uppfödaren o höra vad hon tror...
fy va tråkigt att få vända.....jag har ju bara någa km till "min" utställning...
 
Sv: Psst, hjälp mig

Nä, det är ju sällan dom krymper.... :D Men det är ju också olika vad som är viktigt i olika raser, i vissa raser överseer man med en del saker om de viktiga är riktigt bra. Tex ett korrekt bett, om det är ett problem i rasen.

Och det kan ju vara bra att få honom mätt ordentligt (om domaren nu gör det, det är inte alltid). Han kanske är 39 cm, och då slipper du gå omkring och grunna på det.

Klart du ska åka!
 
Sv: Psst, hjälp mig

Åh, jag skulle vilja vart med och se!!!!!!

martha i hunduställningsringen!!!

(Själv visade jag min fox när han var unghund, DET var en upplevelse!)
 
Sv: Psst, hjälp mig

Jamen Martha ta till lite hästhandlarknep - inget vatten på några dar och tunga klöjvepåsar. Då blir nog vovven lite lägre.

Skämt åsido - även om hunden visar sig vara lite för hög är det alltid kul att få en exteriörbedömning. Jag gick konstant sist trots scysst exteriör i utställningsringen under min schäfertiks valptid - anledning långhår, men det var kul att vara med och bra träning för hunden.
 
Sv: Psst, hjälp mig

ja just det...det var du som hade slätfox...synd att jag inte kom på det förrän nu för min "hjälpare" som var här igår har 8 veckors slätvalpar nu....han är även domare och har nästan alla sina som Svensk/Norsk/Finska champions, VärldsVinnare i Finland för några år sen...men valparna är sööööta för det :D
 
Sv: Psst, hjälp mig

Jag kommer att chict röra mig i ringen..som ett riktigt proffs må ni tro :rofl:
 
Sv: Psst, hjälp mig

Ja det var ju fördelen m schäfer - ingen chic förning inte, bara springa utav bara tusan.
För hade det gått på förarens chichet i mitt fall så hade jag hamnat utanför bedömning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 019
S
Övr. Hund Hej Jag är nybörjare vad gäller utställningar men jag försöker läsa mig till hur det går till på utställningar som ett komplement...
Svar
16
· Visningar
1 274
Senast: Smulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp