Provtid vid hästköp

Rufss

Trådstartare
När ni köpt häst har ni tagit hästen på prov? I så fall hur länge? Vi går i hästköptankar och funderar på en provtid på en månad. Lägger man en liten del av köpesumman direkt när man hämtar hem hästen eller betalar man hela summan när provtiden gått ut och man bestämt sig för att köpa?
Novis på detta med hästköp, har "bara" haft fodervärdshästar fram till nu....
 
Sv: Provtid vid hästköp

Det är ovanligt att man har prövotid på häst innan man köper. Jag fick ha min en månad först och säljarna kom med honom till stallet och hade med en kopia på försäkringsbrevet. Efter ca 4 veckor så bokade jag en tid hos veterinären för jag ville ha besiktning med röntgen och allt. Ägaren kom och vi åkte med hästen till vet och han gick igenom, så betalade jag hästen via telefonbanken, fick pass och alla papper och ett kvitto. Så åkte vi hem till stallet med hästen igen som nu var min och säljaren åkte med tom transport hem till sig. Otroligt bra säljare/uppfödare och alla vart glada och nöjda. :)
Jag var efter andra provridningen osäker på om det var "min" nya häst och drog mig ur och då sa säljaren att jag fick ha honom på prov en månad, det var inte jag som frågade....
 
Sv: Provtid vid hästköp

Det är, som Lizzi säger, ovanligt med hästköp. Särskilt mellan privatpersoner.

Jag hade varit YTTERST tveksam till någon slags prövotid om jag skulle sälja häst - på en månad hinner en dålig ryttare förstöra en bra häst, och då är det inte roligt att få tillbaks den.
En hästhandlare kan erbjuda öppet köp eller bytesrätt, där du betalar hela priset hästen men har några veckor på dig att byta till en annan häst om det visar sig att den inte passar eller har några dolda fel.
 
Sv: Provtid vid hästköp

Min första häst hade jag prövotid på. Men det var inte mitt förslag (jag var inte så gammal och hade inte hästvana föräldrar så jag hade inte en tanke på tex veterinärbesiktning heller. Men säljarna gjorde en vet.besiktning och tyckte att jag skulle ha honom på prov en månad först för att känna efter att det funkade. Det var en lite speciell häst, men mitt livs stora kärlek) utan säljarnas.
Men jag betalade hela summan direkt så allt var 'klart', men jag hade fått lämna tillbaka honom inom en månad.

Mina andra hästar har jag inte haft prövotid på. Skulle känna mig ytterst tveksam till det om jag någon gång skulle sälja en häst själv.

Kanske skulle tillägga att det är över 20 år sen jag köpte gammelman så det kanske var vanligare 'förr'. :) Och sen hade jag ju honom tills han dog, köpte ny häst för 4 år sen så det har gått rätt lång tid mellan mina hästköp om man säger ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Provtid vid hästköp

Det finns säljare dock inte så många som skulle lämna ut hästen på prov, själv skulle jag se det som en stor risk och inte acceptera det.

Hur hanterar du te x som köpare en situation där hästen blivit halt under din provperiod, besiktad UA innan men blir alltså halt?
 
Sv: Provtid vid hästköp

Jag som är uppfödare och också då ju säljare av hästar, lämnar normalt inte ut någon häst på prov. Det har hänt att jag låtit köparen få öppetköp i X antal månader men då har det varit saker som t ex att hästen haft en gammal skada och det funnits oklarheter i om skulle hålla eller att det varit en väldigt speciell och egensinnig häst. Men inte när det gäller "vanliga" friska och hela hästar.

Så det bästa ni kan göra om ni inte kan hitta en häst på foder för ev senare köp (vilket kan vara ganska vanligt när säljaren är osäker på om den egentligen vill sälja eller inte) så gör ordentliga underökningar, helst på klinik. Be att få träffa/prova hästen i olika miljöer och situationer gärna sådan som ni själv tänker använda den i. Vilka blir helt och hållet beroende på hästen och vad ni tänker använda den till. Det går t ex inte så bra att testa en oriden tvååring på en ridlektion.
Om ni vill testa mycket på olika ställen kanske ni får ersätta säljaren för t ex transport och liknade. Men jag tror att göra så här är enklare än att hitta en häst på prov. Dessutom får man fördelen av att ha med ägaren som är van vid hästen och kan visa hur de har gjort m m
 
Sv: Provtid vid hästköp

Det är inte så vanligt med prövotid men om man skall ha det tycker jag att man ska köpa hästen med öppet köp under valfri tid.
Alltså att man köper hästen och besiktar den och skulle det sen vara så att hästen inte passar får man göra en till besiktning som visar att den fortfarande är hel och sen återlämna och då få köpesumman tillbaka.
Eventuellt något reducerad köpesumma om säljaren tex måste betala för en boxplats OM hästen skulle komma tillbaka det tycker jag att köparen faktiskt får stå för då om nu säljaren är så snäll att gå med på öppetköp.

Men visst förstår jag din tanke att vilja ha öppetköp.
Jag själv är i hästköpartagen och det är både roligt och skrämmande.
Tänk om det inte fungerar? Tänk om vi stöter på problem jag inte kan hantera och lösa?
Å då har jag ändå haft egna hästar i över 20 år :grin:
Men allt brukar ändå lösa sig så jag tror att man allt som oftast oroar sig alldeles i onödan :)
 
Sv: Provtid vid hästköp

Det finns säljare dock inte så många som skulle lämna ut hästen på prov, själv skulle jag se det som en stor risk och inte acceptera det.

Hur hanterar du te x som köpare en situation där hästen blivit halt under din provperiod, besiktad UA innan men blir alltså halt?
Som du skriver är ju vet. bes. både före o efter ev tillbakalämnande viktigt.

Jag skulle begära ngn form av intyg från ngn som känner köparen- en trovärdig sdn.
 
Sv: Provtid vid hästköp

När vi köpte min första ponny var en månads prövotid i princip standard, men det var drygt 12 år sen o på den tiden man fortfarande kunde lita på folk.. Min andra ponny hade vi på "öppet köp" i tre veckor, hon var alltså fullt betald o vi hade förlorat handpenningen om vi lämnat tillbaka. Nästa häst hade jag på foder i ca ett halvår innan köp, och de sista hästarna har det inte funnits någon prövotid på och det har också gått bra. Nu var jag vuxen när jag köpte mina tre senaste hästar och det tror jag är stor skillnad mot ponnyerna när jag var "liten", det är jättesvårt för ett barn att på några provridningar känna om det är en häst som kan fungera, men oavsett vilken lösning man väljer så är ett välformulerat kontrakt superviktigt.
 
Sv: Provtid vid hästköp

kl
Egentligen tror jag inte det finns några problem alls med denna häst. Äldre pålitiglig, läromästare, passar oss som hand i handske. Är nog mest att jag trodde att det var vanligt, trodde nämligen naiv som jag är att säljare generellt också tycker det är bra, för att se att det verkligen funkar.
Men prövotid är inte ett måste för oss. Anses man som suspekt om man frågar om det?
 
Sv: Provtid vid hästköp

Det gör man nog inte men som ovanstående har skrivit så tror jag inte många är villiga att lämna prövotid. En prövotid på en månad är kanske inte rättvisande för hästen heller då det tar ett halvår innan han "bott in sig" i sitt nya hem. De kanske aldrig har haft problem med en skygg häst men så skyggar han för allt när han kommer till er bara för att allt är nytt. Se istället till att köpa en färdigt kontrakt där alla eventualiteter tas upp så ni är överens om vad som gäller. det är viktigt att ange vad du ska ha hästen till i kontraktet så du har det med om den inte skulle klara det du avsett ha den till. Då kan man i så fall reklamera. Köplagen gäller mellan privatpersoner och det är du som har undersökningsskyldighet. Är det en äldre häst så be dem släppa journalerna så du får med sjukdomshistorik och lägg lite pengar på en vettig veterinärundersökning. Lycka till!
 
Sv: Provtid vid hästköp

Fast det där med undersökningsplikt är ju omöjligt när klinikerna har sekretess samt att man kanske inte vet var den ev. har behandlats.

Säljaren har ju upplysningsplikt, men där verkar de flesta vara väldigt tystlåtna med sådant som kan vara negativt för försäljningen.

Det man ska göra är att provrida flera ggr o även ensam i skogen. att en häst som flyttats blir osäker i ny omgivning måste man vara förberedd på.

Fråga om allt!
Hur den har hanterats. Vilka ord, ljud o tecken ägaren har använt Dvs alla små små detaljer som gör hästens flytt till ngt mindre jobbigt.
Är den van att transporteras, vara ensam osv osv.....
 
Sv: Provtid vid hästköp

När vi köpte min första ponny var en månads prövotid i princip standard, men det var drygt 12 år sen o på den tiden man fortfarande kunde lita på folk.

Och jag har hållit på med hästar i drygt 20 år och större delen nere i skåne, och inte i någon av de kretsar som av hästfolk har det någonsin varit standard eller ens vanligt att man fick låna hästar/ponnyer på prov, så frågan är om det inte var specifikt för de kretsarna du rörde dig i i så fall.

/Camilla
 
Sv: Provtid vid hästköp

Nej det har nog aldrig varit vanligt förekommande, tvärtom då man starkt avråder från att lägga upp ett köp på det viset både från försäkringsbolagen men även jurister sida.
 
Sv: Provtid vid hästköp

Jag som aldrig ens skulle sälja en häst, skulle endast kunna tänka mig att ev. köpare skulle få komma o testa den på plats- under min övervakan:devil:

Det skulle även vara jag som bestämde om köpet skulle gå igenom.

Så nej det skulle inte bli ngt köp.

Den bästa i S. ville köpa min häst men inte ens då såldes den pga att den skulle få ett helt annat liv, men visst övervägde jag då det handlade om en hel del pengar.
Den blev senare inbjuden till Globen, men inte ens de få dagarna ville jag ha den instängd. De erbjöd t o m att min andra häst skulle få vara med som sällskap.
Jag är helt omöjlig:o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 791
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 603
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan (Jag hoppas att vi kan ha den här diskussionen utan att bli arga på varandra. Snälla ta ett djupt andetag innan du skriver något i...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 390
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp