Provtagning av hösilage - vid inplastningen?

godishanna

Trådstartare
Spekulerar över när man kan ta sin analys på hösilage. Det är ju lite knepigt att få ett representativt prov eftersom man inte bör öppna mer än max 2 balar år gången. Kan man ta provet vid inplastningen, eller förädras värdena under "konserveringsprocessen" tex ts osv? Nån som har koll på detta...
Logiskt sett borde man isåfall kunna provta gräset precis före slåtter och sen bara räkna om ts...:devil:
 
Sv: Provtagning av hösilage - vid inplastningen?

Jag sulle oxså vilja veta det för vi ska oxså ha hösilage i höst/vinter. Logiskt så borde värdena ändras när det har konserverats. Men går det inte att öppna en bal o skicka det på analys?? Det kan väl inte vara så stor skillnad på balarna om det är taget på samma stället???

Hoppas någon vet!!
 
Sv: Provtagning av hösilage - vid inplastningen?

Jag har alltid tagit prov kors o tvärs från fältet innan pressning och inplastning. Ts blir inte rätt men det är enkelt att räkna ut senare när man börja använda balarna.
// Linda
 
Sv: Provtagning av hösilage - vid inplastningen?

Putt putt!!

är det fler som vet vilket som är bäst?? Min häst står inackorderad i ett stall. Ägaren vet inte när hon ska ta höslilaget. Vad gör man om jag kommer dit en dag så är det redan försent?? Kan man ta på balar sen när man öppnat dom??
 
Sv: Provtagning av hösilage - vid inplastningen?

Jo det har jag gjort innan men en bal är väl bara från en del av fältet... har man vanligt hö kan man ju norpa lite från ett antal balar och få ett mer "utspritt" prov.
 
Sv: Provtagning av hösilage - vid inplastningen?

*KL*

Min bonde tar prov från fältet i samband med skörd. Sen har jag vissa år tagit egen analys, och de har stämt överens så det 'händer' inget iom inplastningen som påverkar värdena.

För att ta prov från redan balat hösilage gör man som så att när man öppnar en ny bal tar men ett prov, lägger i plastpåse och läggeri FRYSEN. Nästa bal man öppnar gör man likadant. När man sedan har tagit från tillräckligt många balar så skickar man in hela provet. Färdigt =)

Det kan dock ta en månad innan man fått ihop sitt prov då, men man få från tillräckligt antal balar utan problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
949
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp