Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Antiqua skrev:Över 1:40 är positivt, så ja - du har ett positivt provsvar men ett ganska lågt värde.
Antiqua skrev:Oj, nu blev jag osäker förresten, tror att lägsta värdet för positiv BORRELIA är 1:80, och för ERLICHIAS 1:40. Kan någon rätta mig?
Hursom, så ligger hon på gränsen till positivt, tycker du ska diskutera detta med behandling med din vet.Har din häst klara symptom(som hältor som du skriver) skulle jag nog vilja ha hästen behandlad. Borrelia vet jag inte så mycket om, men jag vet vad obehandlad erlichia kan ställa till med (min var dålig i 2 år).
lizzie skrev:Provsvaret visar att min häst blivit utsatt för borreliasmitta och bildat antikroppar. Enligt analyssvaret, som är hyfsat lågt tydligen, så hon ha blivit utsatt för smittan för cirka 3-4 år sedan. Ska alltså inte ha någon borreliainfektion nu då med andra ord.
Silver Girl skrev:Börjar undra... Andra tråden jag svarat på med liknande fråga.
På människor kan man kolla två olika antikroppar mot borrelia om totaltitern är hög (IgG och IgM). Om båda är positiva så är infektionen akut, men om bara IgG är positivt är det en utläkt infektion.
Kan man inte göra detta på hästar??? Man vill ju inte behandla i onödan, men inte heller vänta med nödvändig behandling.
Någon som vet?