Provridning!!Allt blir jämt fel!!

F

frust_frust

Jag vet inte om det går att få tips men kan behöva skriva det iallafall.

Jag har provridigt lite olika hästar, jag har hållt på med hästar länge och har de senare åren ängnat mig åt en medryttarhäst.
När jag ska prov rida en häst så blir jag jätte nervös, lite skakis och i mitt huvud säger det bara: det går åt skogen, jag rider jättedåligt, ägaren kommer tycka att jag är rena nybörjaren och inte kan mkt. Och ja, vad händer då. Jo jag är darrig och min sits är totalväck, balansen är som om den aldrig funnits och jag kan inte rida normalt, det blir naturligtvis ännu värre, jag blir den bilden i huvudet och ridningen går inte som jag tänkt, det blir ännu stötigare då hästen bli spänd pga mig, och jag är nästan gråt färdig och tänker bara på vad ägaren måste tänka om mig nu....

Normalt utanför mitt hästliv så är jag absolut inte en person som hackar ned på mig själv och är negativ, utan rena motsattsen och självsäker, jag tror på mig själv och försöker.
Men när jag är i hästvärlden är jag ytterst självkritisk och min värsta mobbare och nedklankare är min egen hjärna som skriker förnedrande saker inom mitt skallben, konstigt nog har jag ALDRIG fått någon kommentar angående mitt ridsätt och hanteringssätt, utom lite bra saker då coh då.

Så om någon vill och tror sig kunna komma med tips vore jag jätte tacksam.

Kan lägga till att det inte är varje gång som jag mår dåligt i stallet utan ibland går det bra och det överröstar rösten inuti mitt huvud ( fast de bra gångerna är bara då jag är ensam med hästen...)Hoppas någon årkade läsa.

Forst ska du analysera varfor du blir nervos? Ar det for att det ar nagon som tittar pa dej? Ar det for att den personen som tittar pa dej kanske kanner hasten du rider lite battre an vad du gor?
Nar man provrider ska man verkligen PROVRIDA!

Att sitta och gora sitt ytterst basta ar lonlost nar du koper hast. Da vet du hur hasten beteer sej med en duktig ryttare i en ordnad miljo. Nar du provrider ska du rida sa daligt som mojligt. Rid med langa tyglar, rid med extra korta tyglar. Ha inga ben pa hasten, ha massor med ben pa hasten. Allt for att se vad hasten gor.
Du ar dar for att provrida hasten, inte for att den nuvarande agaren ska inspektera dej som person. Man kommer fram till om man gillar en person redan pa telefon. Nar du kommer och provrider hasten, sa rid den sa bra du kan, for att kanna pa hasten, sedan kan du borja testa hasten riktigt.

Tycker inte att du ska tanka sa mycket pa dej, for det ar inte du som testas, daremot ska du tanka pa hasten sa mycket som mojligt. Ha ett kritiskt tankande och se bade hastens bra och daliga sidor - det ar hasten som testas!

Kan trösta dig med att många hästägare som har ngn där för provridning själva är så pass skickliga att de kan "se igenom" nervositet!

Jag är bättre på att undervisa än att rida själv, och provrider man hos mig, så kan jag genomskåda både nervositet och de som utger sig för att kunna mer än de i själva verket kan!
Dessutom så är jag knappast ensam om att ha förmågan att få den mest skitnervöse ryttaren lugn! ;)

Med det vill jag säga att jag tror inte alls att alla de hästägare du provrider hos tycker du är ngn sopa!

Personligen så har jag inget emot ngn som är nervös, det visar ju bara att personen är så mån om att "göra rätt". Det jag däremot har mkt svårare för är alla "självutnämnda experter" man stöter på titt som tätt!

Jag har haft turen att slippa flacka omkring och provrida en massa olika hästar och utstå en massa, helt klart inbillade, kritiska blickar. Men det man måste komma ihåg är att man provrider för sin egen skull, och inte för hästägarens. Om det inte känns rätt av någon anledning och provridningen inte går bra så behöver du ju aldrig mer träffa just den hästägaren ifall du inte vill. Och det är svårt att provrida! Att sitta upp första gången på en helt ny häst är aldrig lätt. Själv har jag en tendens att bli sittande och åka runt på volter utan att egentligen testa någonting. Att man dör och är rädd för att verkligen prova hästens kunskaper och reaktioner i tron om att det ska bli väldigt fel och att ägaren står där och dömer en. Men man tjänar ju egentligen inte någonting på att inte prova. Det ända jag får ut av det är ånger och en massa "jag borde ha-tankar" efteråt. Så försök komma till rätta med din inställning. Det sitter ju helt klar ti huvudet på dej själv! Kom ihåg att det är för din skull du provrider och försöka att inte bry dig om ev. åskådares blickar. Mer konkreta råd kan jag tyvärr inte ge... :) Lycka till!

Tack för era svar, det känns faktiskt lite bättre när jag läst dem, och som ramonarunds skrev så känns det faktiskt ganska bra.
:)
Jag läser gärna fler svar :)

Har samma problem själv, men tack vare ditt svar ramonarunds så vet jag hur jag ska provrida en häst nästa gång! :-)

Nu har jag i princip aldrig provridit en häst, utan de hästar jag ridit har liksom smugit sig på mig... Däremot har andra ridit min häst och vissa har talat om att de blir nervösa av att rida en ny häst/av att ägaren tittar på eller vad det nu är. Jag tycker det är jättebra att få veta för då kan man ju som ägare försöka hjälpa till så att ryttaren får känna så mycket som möjligt på hästen, om det nu är genom att gå därifrån en stund, genom att ge instruktioner eller vad det nu är.

Precis! :bow: Ett jättebra svar!

Oftast fungerar ingenting på en ny häst om man försöker göra "allt" eller börja snurra runt på volter. Det bästa är som sagt att känna efter hur hästen reagerar på ryttarens hjälper. Det bästa är att rida innanför fyrkanten och kontrollera att hästen svarar för framåtdrivande och förhållande hjälper och sedan trava och kontrollera takt pch tempo. Därefter hur hästen svarar för olika typer av drivning osv.

Krumelurer behöver man ju heller inte ägna sig åt när man provrider. Om hästen kan det som utlovats ser man ju när den som visar hästen rider :idea:.

Jag vet usch dte är hemskt. jag rider dåligt i allmänhet men..Inte som när jag provred min blivande pålla. Jag trodde jag skulle dö. Jag hade nog inte sålt min häst till nån som red som jag gjorde då.. :(

Fast man vet ju inte om dte gick så dåligt som dte kändes. såg kanske bättre ur vet i fan. och jag brukar helelr inte ha nåt dåli´gt självförtroende så. Bara en jävla självdiciplin och jag sätter hög press på mej själv och blir förbannad om jag inte klarar det. men jag brukar inte tvivla på att jag kan utan försöker hellre.

Precis som någon skrev så tycker inte jag att det är konstigt ocg dåligt om någon är nervös! Det visar ju bara att människan bryr sig och är ödmjuk. Fy för folk som tror att de är bäst i världen och inte bryr sig ett dugg om vad nån annan säger. Oftast kan de ingenting. Och det genomskådar man illa kvickt!

Bara tala om att du är nervös. De har de säkert förståelse för. Ingen kommer tycka att du är sämre för det.

När jag har provridit så har jag faktiskt aldrig tänkt tanken att ägaren skulle tänka nåt negativt om mig, jag är för upptagen med att undersöka om jag godkänner hästen :p

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 202
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur