J

Joli

Hur får man hästen att arbeta med bakbenen och söka sig neråt?

Vad ska man tänka på när man provrider en medryttarhäst?
Några bra frågor att fråga personen som behöver medryttare?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Provrida.

Den första frågan tänker jag inte svara på, den överlämnar jag till någon som kan förklara bättre, då jag själv mest går på känsla och en bra tränare ;)

Det spelar egentligen inte så stor roll, du ska mest känna att ni passar tillsammans eller "Jo, men det här kan absolut funka". Kräv inte för mycket, rid i alla gångarter, be gärna ägaren rida innan och visa hästen.

Hur ofta h*n vill ha hjälp, vad det blir för slags ridning (skogspromenader, dressyrpass osv), vad du ska göra för sysslor, om du ska betala, fråga lite om hästen, vad hon har för krav på dig som medryttare osv osv. Kan gå på hur länge som helst :angel:

Be att få göra iordning hästen själv, har flera gånger varit med om att man inte får göra iordning hästen utan bara ska sitta upp och rida. Tänk på att du även ska hantera och pyssla med hästen, inte bara rida. Känn efter om du trivs med hästen, om du klarar av den osv. Ställ frågor om hästen och om hur den är i olika situationer så att du vet hur du ska agera om det är något speciellt med den.
Fråga vad ägaren vill ha för typ av hjälp och vilka krav hon har, vilken typ av ridning, betalning, om det är något hon brukar göra på nått speciellt sätt (du kan även fråga detta under tiden du gör iordning hästen, det gör alltid jag). Be att hon visar alla redskap, utrustning osv. Fråga om täckning nu när det börjar bli täckessäsong, om det är några speciella täcken vid olika temperaturer osv. Om du även ska fodra, be henne skriva en lapp om vad hästen ska ha om det inte redan finns en sån (har varit med om ägare som fodrar på känsla eller kan alla mått utantill och därför inte skrivit upp).
Kom noga överens om betalning och dagar så att det inte blir missförstånd. Och se till att trivas med hästen! Ställ inte för höga krav första gången, men känner du tvivel på hästen tycker jag inte att du ska åta dig den.

När du provrider, rid hellre som du brukar rida och att det går lite halvt om halvt än att du försöker dra ihop hästen eller något annat dumt bara för att du blir nervös eller "vill visa att du kan".

Jag är inte helt för att ägaren ska rida först. Då får du ingen bra "bild" av hästen, det är lätt att lura sig och tro att den är enklare eller mindre pigg än vad den egentligen är, du ska ju kunna rida den i alla tillfällen... Visst, känner du inte ägaren alls och aldrig har ens sett hästen i paddocken förut så kanske man ska passa sig så man inte åker i backen om hästen sägs vara pigg el liknande, men i övrigt ser jag ingen som helst vits med att låta ägaren rida först.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
885
Senast: Squie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama