Provrida på Täby för ridhäst material?

mackan

Trådstartare
japp. till veckan ska vi till Täby och titta på ngra salu hästar för ridhäst bruk till kompisen.
som ridhäst ryttare - vad ska vi tänka på när vi tittar på hästarna - frågor vi ska ställa som vi inte tänkt på?

har ju fullblod själv men han kom inte direkt från banan utan hade ridits utanför den ett år innan jag köpte. så kanske lite annorlunda?

de "vanliga" frågorna har jag koll på - vill bara checka med proffsen här så vi inte missar ngt...... :D :bow:

Sv: Provrida på Täby för ridhäst material?

se till att få hästen röntgad i benen om ni hittar någon ni blir intresserad av

Risken är ju att man kommer hem med ngt. som är söndersprunget trots att den går igenom en vanlig besiktning.
Säger som de andra, röntga även om de handlar om lite pengar.

Eg. så ska man väl ha kontkter när man köper från banan så man vet lite vad man kommer hem med.

Finns flera äldre trådar om detta ämne där mycket bra svar har kommit fram, så leta reda på dem!

Vilka ska ni titta på, lite små nyfiken,hehe.

Vilka var ni och titta på då?

Ah men det kan jag göra, är ju en sån där supernyfiken typ hehe.:bump:

Det är snarare så att de flesta galoppörer inte går igenom en vanlig klinikbesiktning men håller utmärkt som ridhästar ändå. Det finns många exempl på tex galoppörer med kraftiga senskador som efter lite vila och annan ridning har gått höga klasser i fälttävlan under många år.

Åja, åja. Jag röntgade en 7-åring som hade ben som en tvååring, inte ett märke.

Sen kom han till mig och fick hage och kompisar och då kan vi ju säga att det gick utför.

Martina. Jag betalade runt 3000 för besiktning och röntgen runtom, inklusive rygg och haser för 3 år sen.

Det är snarare så att de flesta galoppörer inte går igenom en vanlig klinikbesiktning men håller utmärkt som ridhästar ändå. Det finns många exempl på tex galoppörer med kraftiga senskador som efter lite vila och annan ridning har gått höga klasser i fälttävlan under många år.

Och en del går igenom fast ingen trodde det, har jag varit med om.
Både vet och tränare gapade:eek:

Man hade varit helt ärliga ang detta och det var lite kul att hästen inte hade minsta problem nånstans (och inte efteråt heller för den delen)

Tack för svaret!
3000, det var inte så farligt. Borde ju inte vara så mkt dyrare nu ;)

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att leta reda på mina föräldrars gamla ridbana som ingen ridit på eller skött på minst 10 år... Den är igenväxt med gräs...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: tgd
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 329
Senast: shia
·
Ridning Vi har nyligen tagit över en tidigare framgångsrik tävlingstravare, monté och körtrav. En varmblodsvallak som är hög i rang och slutade...
2
Svar
33
· Visningar
3 730
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 976
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka