Provrida häst, rida ut första gången?

Fast eh, va? :o

Alla hästar som känner igen sin omgivning drar väl hem om den får..hem till tryggheten liksom. Att hästar söker stigar i skogen självmant eller får för sig att hoppa över stammar självmant har jag nog aldrig hört talas om heller..hästar i sig är ju naturligt lata/bekväma av sig å tar inte omvägar i onödan.

Låter som en ganska konstig grej att fråga eller ha som krav vid spekulation om jag ska vara ärlig för när man flyttar en häst behöver den ju inte vara densamma i ny miljö som där den bott i flertalet år tex..

Min ponny gör så. Minns speciellt en gång när jag red iväg barbacka och efter ett tag ville jag vända hem men ponnyn vände om och fortsätte. Kommer ihåg det speciellt eftersom det kom ett monsunregn och vi fick ta skydd under ett träd. Och hon är ingen vane häst utan vi rider olika rundor hela tiden.
 
Min ponny gör så. Minns speciellt en gång när jag red iväg barbacka och efter ett tag ville jag vända hem men ponnyn vände om och fortsätte. Kommer ihåg det speciellt eftersom det kom ett monsunregn och vi fick ta skydd under ett träd. Och hon är ingen vane häst utan vi rider olika rundor hela tiden.

Jo, men fortfarande så har väl hästen bott på samma ställe en längre tid?

De har ju ofta bra orienteringsförmåga ..men man kan ju inte förvänta sig att den ska hitta "hem" plätt lätt om den flyttat från ett ställe där omgivningen är känd sedan länge, med kända lukter, ljud, hur det ser ut etc till ett helt nytt ställe där den inte känner igen nånting som är bortanför den närmsta omgivningen, inte de första dagarna eller veckan i alla fall.
Alla hästar hittar hem om närområdet är känt (och då pratar vi ju inte ett par hundra meter eller någon km bort utan kan va betydligt längre), genom lukt och hörsel framförallt till det som är tryggheten/de andra hästarna.
Likaså att en häst kan vara personlighetsförändrad vid flytt den närmsta tiden å inte alls så harmonisk å trygg som den var när man hälsade på den hos säljaren, utan ofta är de precis som vi lite otrygga i det nya hemmet till en början.
 
Fast eh, va? :o

Alla hästar som känner igen sin omgivning drar väl hem om den får..hem till tryggheten liksom. Att hästar söker stigar i skogen självmant eller får för sig att hoppa över stammar självmant har jag nog aldrig hört talas om heller..hästar i sig är ju naturligt lata/bekväma av sig å tar inte omvägar i onödan.

Låter som en ganska konstig grej att fråga eller ha som krav vid spekulation om jag ska vara ärlig för när man flyttar en häst behöver den ju inte vara densamma i ny miljö som där den bott i flertalet år tex..

Det här förstår jag öht inte. Jag har haft häst i 35 år och tillhör gamla generationen som ridit alla mina hästar primärt i skog och mark inkl redan från början mina unghästar osv. Jag har haft många hästar genom åren och det finns inget öht som stämmer med din åsikt att de är lata, vill hem, eller inte älskar att söka sig till stigar i skogen självmant och vilja utforska nya vägar osv? Tillochmed de ponnyer jag hade som ung, har gjort det.

Knapplån i övrigt håller jag med Dandylinn att det knappast ju är så att ngn säljare bara släpper iväg ngn okänd spekulant vind för våg bara sådär osv. men det kan väl knappast ens vara en punkt öht i sammanhanget?

Jag blir trött som jag skrev tidigare i tråden, hur sorgligt 2014 det blivit ang. sånt här allmänt.......
 
Det här förstår jag öht inte. Jag har haft häst i 35 år och tillhör gamla generationen som ridit alla mina hästar primärt i skog och mark inkl redan från början mina unghästar osv. Jag har haft många hästar genom åren och det finns inget öht som stämmer med din åsikt att de är lata, vill hem, eller inte älskar att söka sig till stigar i skogen självmant och vilja utforska nya vägar osv? Tillochmed de ponnyer jag hade som ung, har gjort det.

Knapplån i övrigt håller jag med Dandylinn att det knappast ju är så att ngn säljare bara släpper iväg ngn okänd spekulant vind för våg bara sådär osv. men det kan väl knappast ens vara en punkt öht i sammanhanget?

Jag blir trött som jag skrev tidigare i tråden, hur sorgligt 2014 det blivit ang. sånt här allmänt.......

Att hästar skulle trots fritt val, söka stigar i skogen och tänka "jaa en stig guud så kul den tar vi" på måfå bara för nöjets skull och helt på eget intiativ samt helt självmant söka upp stammar/träd att hoppa..nej den instinkten anser jag inte finnas..att hästen i grund och botten gärna spar på energi eller gör det som ger dem fördelar är min uppfattning om hästen får välja själv vad den vill göra..på så vis anser jag att en häst är "lat" i just det sammanhanget.
För mig är det att förmänskliga hästens egenskaper något.
Och att den inte skulle hitta hem i ett känt närområde utan kuta runt i skogen för skojs skull låter bara för mig helt knäppt (undantaget är om den blir rejält skrämd och panikar)

Själv gissar jag att de flesta skulle lunka lite smått hemåt, en del kanske har bråttom hem och möjligen stanna och käka lite på vägen.

Sen att de älskar att vara ute är en sak, men inte om de själva får helt fria tyglar bokstavligt talat det tror jag inte utan då är det mat eller trygghet/kompisar prio ett.
 
Senast ändrad:
Vad du tror är ju din ensak eller hur ? Det är skillnad mellan det och påståenden du gör som om de var allsanning .
 
Vad du tror är ju din ensak eller hur ? Det är skillnad mellan det och påståenden du gör som om de var allsanning .

Antar de var riktat till mitt inlägg.

Ni får gärna visa mig motsatsen på era hästar som tycks springa runt hoppandes i skogen helt för egen maskin, helt utan minsta kommando och helt fria valmöjligheter.. :)

Lämnar de stallplan också själva på eget initiativ, för en självmotionsrunda i skogen?

Jag tror på väldigt många saker, men inte att djur har många av våra mänskliga sätt att tänka och se på saker.
 
Senast ändrad:
@Dandylinn jag har inte skrivit ett ord om hästar som själva söker upp hinder, så det kan du lägga ner att skriva förlöjligande om.
Jag har däremot svarat på ditt påstående att hästar omedelbart vill gå hem om de får i skogen, för de är lata och bekväma av sig av naturen.
 
Det här är ju egentligen en avvikning från tråden, men häst tog gärna extra rundor i skogen, men han frågadade på ett väldigt trevligt sätt om han ville utforska någon ny stig eller bara ta en omväg! Visst ville även han hem till slut, men vid ett tillfälle (när vi flyttat och jag tappat bort mig totalt) tog det ca 2 1/2timme innan han tagit mig hem, och då hindrade jag någon extra utvikning när vi var tillbaka där jag kände igen mej. Jag gissar att det tagit halva tiden om han velat gå hem direkt.

Ett annat exempel är väl att hästar som gått ut ur en hage även utan att vara skrämda kan dra iväg både långt och länge!
 
Ett annat exempel är väl att hästar som gått ut ur en hage även utan att vara skrämda kan dra iväg både långt och länge!
det där är sant, mina ponnyer rymde ifrån stallet första hösten (gått på bete hos oss hela sommaren, så detta var första veckan i stallet typ. dvs inte helt obekanta med omgivningen, men inte åt det hållet dit de rymde). boxdörren var då dåligt stängd och ponnyerna gick ut på upptäcktsfärd under natten, hittade dem 4km bort på morgonen och då hade de blivit infångade av en boende.
känner jag dem rätt så hade det nog bara drivit runt och betat sig fram längst vägen :).
men de gånger en ensam häst från stallet kommit löst så har de stannat utanför hagen (eller gått in i grannens hage (sällskaplig shettis)). undantagen jag varit med om har varit nyinkomna hästar som inte hunnit komma in i flocken överhuvudtaget och som blivit ordentligt uppstressade vid tiden för rymningen.
 
Jag har varit med om hästar som försökt sticka in på stigar av ren upptäckaranda. Min fjord ville alltid gå in på viltstigar - inte kul när det var genom sly eller under grenar.
En häst som skulle släppas lös i ett ridhus för att röra lite på sig inför en fölning då hon gått lite över tiden och det var svinhalt överallt ute satte igång och hoppade hinder som var uppställda. Mycket stressad matte som fick tag på henne efter 3-4 språng. Fölet lät vänta på sig någon vecka ytterligare...
 
Fast eh, va? :o

Alla hästar som känner igen sin omgivning drar väl hem om den får..hem till tryggheten liksom. Att hästar söker stigar i skogen självmant eller får för sig att hoppa över stammar självmant har jag nog aldrig hört talas om heller..hästar i sig är ju naturligt lata/bekväma av sig å tar inte omvägar i onödan.

Låter som en ganska konstig grej att fråga eller ha som krav vid spekulation om jag ska vara ärlig för när man flyttar en häst behöver den ju inte vara densamma i ny miljö som där den bott i flertalet år tex..

Nej, alla hästar gör inte så. En del hästar är som levande kompasser, så fort man släpper dem på lång tygel och låter dem välja väg själva, så hittar de rakaste vägen hem. Det är väldigt praktiskt om man som jag har dåligt lokalsinne och tycker det är kul att prova nya ridvägar som man inte riktigt vet vart de leder. Andra hästar gör inte så, de tycker det är kul att vara ute och väljer väg lite slumpartat när man låter dem välja själva, och man får själv hålla koll om man vill komma raka vägen hem. Jag skulle inte se det som ett måste, men visst har det sina fördelar med en "kompasshäst" - man kan rida vartsomhelst i skogen tills man inte har en aning om vart man är, när det är dags att gå hem så är det bara att låta hästen välja, så kommer man raka vägen hem.
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Hej! Vad tycker ni om att rida ut med en gång när än provrider en häst?

Jag ska iväg och provrida en häst i eftermiddag.
Om jag köper hästen så ska jag ha den som skogsmulle.
Vi har inte ens en paddock så den kommer enbart ridas i skogen.
Därför känns det som att det är onödigt med provridning i paddock. Är det inte bättre att prova hästen i skogen så jag får se hur den beter sig där?

När jag letade häst ville jag helst rida "inhängat" den första gången, men det var faktiskt flera hästägare som propsade på att vi skulle rida ut först, så det gjorde jag med 2-3 hästar. Det är bara att fråga! Om ägaren känner sig tveksam kan han/hon ju gå med?
 
Nej, alla hästar gör inte så. En del hästar är som levande kompasser, så fort man släpper dem på lång tygel och låter dem välja väg själva, så hittar de rakaste vägen hem. Det är väldigt praktiskt om man som jag har dåligt lokalsinne och tycker det är kul att prova nya ridvägar som man inte riktigt vet vart de leder. Andra hästar gör inte så, de tycker det är kul att vara ute och väljer väg lite slumpartat när man låter dem välja själva, och man får själv hålla koll om man vill komma raka vägen hem. Jag skulle inte se det som ett måste, men visst har det sina fördelar med en "kompasshäst" - man kan rida vartsomhelst i skogen tills man inte har en aning om vart man är, när det är dags att gå hem så är det bara att låta hästen välja, så kommer man raka vägen hem.

Jag är väldigt tacksam att min första häst var en "kompasshäst" då jag och en kompis red vilse i en tät, stor skog en Novemberkväll (kolsvart!!) utan att ha med någon typ av belysning. När vi kom fram till ett stup och inte hade en aning om vart vi var så släppte vi tyglarna. En timme senare kom vi ut på stallplanen (och då hade vi virrat runt i skogen i 3 tim).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 126
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 639
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 709
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 095
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp