Provrida häst, rida ut första gången?

jis

Trådstartare
Hej! Vad tycker ni om att rida ut med en gång när än provrider en häst?

Jag ska iväg och provrida en häst i eftermiddag.
Om jag köper hästen så ska jag ha den som skogsmulle.
Vi har inte ens en paddock så den kommer enbart ridas i skogen.
Därför känns det som att det är onödigt med provridning i paddock. Är det inte bättre att prova hästen i skogen så jag får se hur den beter sig där?
 
Hej! Vad tycker ni om att rida ut med en gång när än provrider en häst?

Jag ska iväg och provrida en häst i eftermiddag.
Om jag köper hästen så ska jag ha den som skogsmulle.
Vi har inte ens en paddock så den kommer enbart ridas i skogen.
Därför känns det som att det är onödigt med provridning i paddock. Är det inte bättre att prova hästen i skogen så jag får se hur den beter sig där?
Har man möjlighet är det väl bara prova så mycket så som det går! I ditt fall skulle jag rida hästen både i paddocken och i skogen!:)
 
Självklart ska du rida ut :) Jag rider nästan alltid ut första gången på provridning när jag söker medryttarhäst, då jag mest vill rida ut, då måste det ju funka.
Men däremot vill jag inte rida ut ensam på ny häst jag precis suttit upp på. Så kolla om du kan få sällskap :)
 
Hej! Vad tycker ni om att rida ut med en gång när än provrider en häst?

Jag ska iväg och provrida en häst i eftermiddag.
Om jag köper hästen så ska jag ha den som skogsmulle.
Vi har inte ens en paddock så den kommer enbart ridas i skogen.
Därför känns det som att det är onödigt med provridning i paddock. Är det inte bättre att prova hästen i skogen så jag får se hur den beter sig där?

Jag har bara provridit inför medryttarskap, men då har jag gjort de saker på provridningen som jag vet att jag kommer göra med den sen. Dvs först ridit i paddock en stund för att bekanta sig lite med hästen, och sen ridit ut en sväng. I ditt fall skulle jag absolut rida ut en sväng, ska du har hästen till skogsridning, så vill du ju veta hur den är att rida i skogen, om den klarar att gå själv, om den blir istadig eller stark, om den är säker på foten, osv.
 
Självklart ska du rida ut :) Jag rider nästan alltid ut första gången på provridning när jag söker medryttarhäst, då jag mest vill rida ut, då måste det ju funka.
Men däremot vill jag inte rida ut ensam på ny häst jag precis suttit upp på. Så kolla om du kan få sällskap :)

Jag har gjort tvärtom, vill helst rida ut ensam när jag provar, om jag tänker rida ensam sen. Många hästar är bra att rida ut i sällskap, men blir betydligt nipprigare om man tar ut dem själv. Därför skulle jag absolut vilja veta hur den beter sig när den är ensam ute. Behöver ju absolut inte vara nån särskilt lång vända, räcker att man rider en minisväng på en kvart eller nåt och testar alla gångarter, så vet man lite hur den reagerar ute.
 
jag ser inga som helst konstigheter utifrån TS undran och linje. självklart om man letar efter en häst att rida ut på och skogsmulle osv så provrider man de ut i skogen om de säljs som sådan .
tycker det är lite ledsamt öht år 2014 får man svar utifån att 2014 handlar om paddockar och ridhus och sättet man rider hästar på öht färgats så oerhört utifrån det och fffa i fråga om svar folk får på buke oavsett vem det är som svarar osv.....
TS: självklart kan du provrida din häst och bör, rakt ut i skogen om det är en sån du söker och tycker du hittat.

Blir som sagt beklämd hur hästfolk sverige förändrats så snabbt hobbymässigt i fråga om svar och hästhållning, ridning och inställning i fråga om svar öht....:(
 
Du ska ju provrida hästen på det sättet som du kommer rida den om du köper den. Om du framförallt kommer rida ut så är det ju hur den fungerar på uteritter som du ska testa. Om du kommer rida ut ensam så är det ju också självklart ensam du ska rida vid provridningen. Om du skulle köpt en hopphäst så hade ju ingen tyckt att det var konstigt att du ville hoppa vid provridningen så därför är det inget konstigt att du vill prova hur hästen är vid uteritter när det är det du ska ha den till.
 
Jag har gjort tvärtom, vill helst rida ut ensam när jag provar, om jag tänker rida ensam sen. Många hästar är bra att rida ut i sällskap, men blir betydligt nipprigare om man tar ut dem själv. Därför skulle jag absolut vilja veta hur den beter sig när den är ensam ute. Behöver ju absolut inte vara nån särskilt lång vända, räcker att man rider en minisväng på en kvart eller nåt och testar alla gångarter, så vet man lite hur den reagerar ute.

Absolut, så jag brukar provrida två gånger. Första gången med sällskap, andra gången själv.
 
När vi köpte vår häst fanns ingen paddock att tillgå så vi red ut två gånger innan vi bestämde oss :). Jag tror att det viktigaste är att hästen känns rätt, vi hade varit på flera provridningar innan och ridit i paddock och grejat men den här hästen passade oss och det kände vi från början. :love:
 
Jag håller med de som säger att du ska provrida ut i skogen utan sällskap, om det är det du tänkt använda hästen till. Sen ser jag inget fel i att du börjar i paddock, för att känna hur h*n känns innan du rider ut!
 
Jag håller med de som säger att du ska provrida ut i skogen utan sällskap, om det är det du tänkt använda hästen till. Sen ser jag inget fel i att du börjar i paddock, för att känna hur h*n känns innan du rider ut!
Jag skulle rida en liten stund i paddock först bara för att kolla att bromsar fungerar (inte så kul att märka det ute i skogen) och sedan köra terräng.
 
personligen så hade jag provridit i paddock eller hage först. dvs inhägnat område för att känna på hur gas. broms osv fungerar.
och sen gått en mindre tur i skogen, gärna med ägaren på marken eller på en annan häst för att kunna fråga om hur hästen brukar bete sig och hur den vanligtvis reagerar på saker och ting.

feg som jag är så vill jag inte gärna ge mig ut i skogen helt själv på en okänd häst, och som hästägare så hade jag heller inte velat skicka iväg hästen i skogen med en okänd ryttare. ;)
 
Självklart ska man testa så mycket som möjligt när man kikar på en häst utefter vad man är ute efter.
(som ev köpare är man dessutom skyldig till att undersöka så mycket det går och som säljare ska man låta spekulanter prova på enl önskemål)

Vill man dressyra måste man testa hästen i dressyren, ska hästen hopptävlas måste man hoppa den, vill man köra måste man se om den är körduglig, vill man kunna transportera lätt bör man testa vara med att transportera hästen etc.
ska hästen vara en trygg skogsmulle måste man mao alltså testa och se om det är en trygg skogsmulle.

Områden som jag även tycker är intressanta är: hantering och trafiksituationer. När jag letar häst vill jag därför ogärna ha en färdigsadlad häst ute på stallplan utan jag är gärna med och gör det. Finns det en bilväg i närheten vill jag att hästen visas i trafik.
Alltså att man försöker få med allt sådant som man anser är viktigt på sin egen lista.

Men håller med som övriga att man gärna ju kan börja i paddocken för att känna av hästen lite och sedan kan man ge sig ut på en tur i skogen så att man redan innan kan avgöra lite vad det är för häst å hur den reagerar på annan ryttare..En okänd häst som är spänd som en fiolsträng eller nervös/att det känns obra redan där hade jag ogärna dragit ut på ensam i alla fall.
För som sagt, säljare kan snacka mycket också så man inte ligger på akuten med brutna ben och armar i onödan.
Givetvis bör ägaren följa med på backen som känner till omgivningen, sen hade jag velat testa hästen ute både med sällskap och utan.

Vill man vara extra säker kan man ju kanske provrida en gång till.

Som mackan skrev blir jag också lite beklämd ibland, speciellt då många inte heller tycks ha tid för provridning, då menar jag främst fr säljarnas håll utan det är typ en liten kort ridtur i paddocken som är avsett..Jag vill att det ska finnas mycket tid avsatt till mig som spekulant så att jag hinner ta reda på så mycket som möjligt om hästen, ingen stress..för det är ju ändå en "investering" man ska trivas med i förhoppningsvis flera år framöver..15 min i paddocken är långt i från en bra beskrivning av en okänd häst, speciellt om man själv inte ämnar att rida i paddock öht och att det finns mer att ta reda på som kan vara viktigt då själva provridningen bara behöver säga en bråkdel.

Så mitt tips är..prata med säljaren, lägg fram dina önskemål utefter de krav du har på din drömhäst och det du tänkt använda den till
 
Senast ändrad:
Hej! Vad tycker ni om att rida ut med en gång när än provrider en häst?

Jag ska iväg och provrida en häst i eftermiddag.
Om jag köper hästen så ska jag ha den som skogsmulle.
Vi har inte ens en paddock så den kommer enbart ridas i skogen.
Därför känns det som att det är onödigt med provridning i paddock. Är det inte bättre att prova hästen i skogen så jag får se hur den beter sig där?

Om det nu är så att hästen inte är så lugn som du hoppas så kan det vara bra att rida i paddock först. Det är lite lindrigare att bli avkastad där än i skogen på en främmande plats.
 
Jag låter gärna ägaren rida först- då ser jag hur hästen beter sig- sedan absolut ut i skogen ähh stig, väg osv . Vore det jag skulle jag höra efter om hästen brukar gå hemåt när den får för jag rider jämt vilse i okänd terräng- det tar väldigt lång tid att komma hem om hästen är en sådan typ som "titta den stigen är fin" "vi måste hoppa över stammen" osv.
 
Vore det jag skulle jag höra efter om hästen brukar gå hemåt när den får för jag rider jämt vilse i okänd terräng- det tar väldigt lång tid att komma hem om hästen är en sådan typ som "titta den stigen är fin" "vi måste hoppa över stammen" osv.

Fast eh, va? :o

Alla hästar som känner igen sin omgivning drar väl hem om den får..hem till tryggheten liksom. Att hästar söker stigar i skogen självmant eller får för sig att hoppa över stammar självmant har jag nog aldrig hört talas om heller..hästar i sig är ju naturligt lata/bekväma av sig å tar inte omvägar i onödan.

Låter som en ganska konstig grej att fråga eller ha som krav vid spekulation om jag ska vara ärlig för när man flyttar en häst behöver den ju inte vara densamma i ny miljö som där den bott i flertalet år tex..
 
Absolut inget krav bara bra att veta innan man ger sig ut i okänd terräng....Hem går alla hästar förr eller senare...

Tänkte du under själva provridningen eller, för det lät inte som så utan att det skulle vara en allmän egenskap hos hästen?

Känner man inte till området då får man ju nästan förutsätta att ägaren antingen ger en lättförståelig förklaring på en kortare runda eller följer med till fots. Som säljare vet jag inte om många är helt bekväma heller med att släppa iväg helt okända ryttare ensamma, jag skulle inte göra det
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 126
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 639
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 709
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 095
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • att få vad man betalar för
  • Jourhavande präst
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp