prövotid 1 mån

B

BlackLady

jag har köpt en häst med prövotid 1 månad.

I hagen går det redan en valack på 2 år och en liten tjej på 1,5 år, nu har jag fått hem en vuxen tjej som är 9år.
nu har jag fått bekymmer. Min lilla tjej är totalt undergiven och kastar sig undan nästan i panik så fort den stora lägger öronen bakåt och svänger lite med huvudet.
hon vågar knappt gå fram till vattenkaret och dricka.

nu har det varit så här i lite över en vecka och det blir inte bättre.

lilltjejen har fått päls avbiten (inge blodvite) och fått en spräckt näsvinge.

den vuxna hästen kan trycka upp den lilla i ett hörn i hagen och bara stå så.... den lilla börjar darra i kroppen för hon vet inte hur hon ska ta sig undan och när det roliga är slut så gör den stora ett utfall och biter mot den lilla så hon antingen kastar sig mot tråden och får stötar eller så blir hon panikslagen och kastar sig åt sidan,,, sen om det står ett träd där eller något annat spelar ingen roll.

hästarna går på lösdrift och jag oroar mig för framtiden när det blir kallt och nederbörd,,,, kommer hon att få vara inne i vindskyddet eller blir hon bort jagad?

hon är ju genomsnäll och gör inte en fluga för när. ändå är det henne den stora ger sig på.

vad hade ni gjort? ska jag lämna tillbaka den vuxna hästen och fortsätta leta efter en som det funkar med eller ska jag stå ut?

till saken hör att min lilla tjej är genomsnäll i all hantering.
barnen kan hämta henne själva i hagen och hon älskar att stå i hagen och bli borstad,,, har aldrig behövt binda henne för hon står still när jag ber henne om det.

lite orolig för att detta ska ändras pga trakasserierna.

Finns det något jag kan göra?

nu har jag delat vinterhagen så småttingarna går för sig och den vuxna för sig, men hagen är egentligen inte så stor så det går att dela av. det är ingen långsiktig lösning.

:(

Sv: prövotid 1 mån

Mitt råd till dig är att du fortsätter att ha dom skilda åt, men så att dom kan se varandra.

Mitt äldre sto var också råelak mot min lilla ettåring i våras, men nu går dom i samma hage utan problem.

Men det har tagit lång tid och en stor hage innan det fungerar bra.

Jag personligen skulle bli dyngsur om någon lämnade tillbaka en häst pga det skälet....

Men åter till frågan.....

Jag tycker att du ska sära på dem.Se till att den nya hästen får en egen hage.

Tanken med lösdriftstall är väl dessutom att ha tillräckligt stort samt med så många in/utgångar att en ranghög inte ska kunna vakta?

Senast ändrad av en moderator:

ha dem åtskilda ett tag så att de kan se varandra.
och sen när du haft dem så ett tag släpper du ihop med igen och ser hur det går.

Mitt sto var super elak :devil: mot hästen vi lånade i somras, hon jagade henne mot eltrådar, tryckte upp henne i hörn och stod och sparkade på henne, osv osv, hon var hemsk mot lånehästen.
men vi särade på dem så att stoet fick gå själv med fölet och lånehästen själv, så hade vi dem i nån vecka och sen provade vi igen, och då gick det faktiskt bättre.
Lånehästen accepterade sin plats med en gång (fast hon var jätte ranglåg från början) och hade väl på nått sätt fått studera mitt sto på håll under denna veckan, så sen när vi släppte ihop dem igen, så visste lånehästen direkt när mitt sto var på tråkbråk humör och hon gick undan direkt och höll sig på avstånd. och sen i slutet på sommaren så kunde båda damerna stå och äta på samma grästuss brevid varandra utan att mitt sto försökte "döda" den andra.

prova att ha dem isär och sen släpp ihop dem igen... det är värt ett försök. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama