Indyhope

Trådstartare
Hur går provloppen till på era banor?
Har hört att det tillämpas en "Master-metod" på Bergsåker. Det innebär att man inte får köra om Mastern som leder. Detta för att man inte ska frestas att "tävlingsköra" och alltså köra fortare än idealtiderna.

På min bana funkar det inte alls med idealtiderna. Anmäler man en häst till ett provlopp som ska gå i 1.25-fart så kan man ge sig sjutton på att någon kör 1.19 där framme i alla fall vilket leder till ett splittrat fält och hästar överallt. Fattar inte varför man gör så? Då kan man väl lika gärna anmäla till "fri fart"??

Det värsta är kanske provloppen för tvååringarna. Man ser varje onsdag kuskar som jagar livet ur de stackars hästarna och de kör i tredjespår och för fullt. Det är sällan det går i den angivna farten. Tappar inte tvååringarna motivationen när de sitter och kör som galningar vecka efter vecka??

Jag anser att provlopp har två funktioner:
1. lära unga, orutinerade hästar att kunna springa bland andra hästar i ett lopp - dvs förbereda dem inför tävlingssammanhangen
2. ge äldre hästar preparé inför start - det är ju trots allt i de riktiga loppen man ska köra ikapp.

Varför ödsla bort all kraft i ett provlopp och sitta och köra ikapp som tokar. En del tycks tro att det är 30.000 i förstapris i provloppen...

Sv: Provlopp

det är väl de som inte har nån chans att vinna vanliga lopp och vill känna hur det känns att vinna.. :devil:

Vi har två provloppsdagar, en som mer är för proffsen, och den andra mer använd av amatörerna. Kan bara svara för den sistnämnda (dom går i olika regi). Där gäller att allt över 2 sek för fort (detta gäller för ledaren alt. den som ligger utanpå och trycker, trycker man upp tempot och ledaren inte vill släppa, åker man dit ändå, trots att man ligger i dödens) ger böter och avstängning från provloppen minst en vecka och till betalning av böterna. Böterna går till ponnyklubben.

Bra system med att böterna går till ponnyklubben istället för nån nisse med slips..!

Jag håller med TooFatToFly. Riktigt bra system!

Vi har också två provloppsdagar - ett för proffs och ett för amatörer (fast man får vara med i båda oavsett om man är amatör eller proffs). Jag tycker nog att amatörernas provlopp sköts bättre än proffsens!

Det finns något slags system i proffsloppen också. Man ska bli avstängd om man kör för fort två gånger på en månad (eller ngt sådant). Efter första gången blir man varnad och efter den andra blir man avstängd. Men det där funkar inte i alla fall för man blir avstängd EN provloppsdag och det är inte ett så kännbart straff. Det kan ju till och med vara bra för matchningen att stå över en vecka. ;) Inte böter utdelas. Tror det skulle vara bra att införa det. Då kanske det skulle bli lite skärpning om de får betala lite för sina synder. Och så borde man bli avstängd *minst* två gånger.

Jag menar, hur glad blir man om man hästen inte är färdig för att gå fortare än 1.25 och sedan kör de 1.18 hela distansen i alla fall. Det är ju som ett vanligt lopp.

Ja, avstängd blir man också, förutom att man får betala böter, är det en mindre förseelse blir det en vecka, har man kört alldeles för fort (eller drivit hästen regelvidrigt o dyl) får man två veckor eller mer. Tidsbegränsningen gäller inte heller på hela distansen, den gäller varje 500 m. Undantaget är första 500 m, då är det tillåtet att köra 3 sek för fort, men varvtiden måste stämma, sedan är det varje 500 m. Betalar man inte böterna, fortsätter avstängningen tills man kan uppvisa kvitto på att dom är betalda.

Förut var det bara avstängning, men det var inte så kännbart, så nu är det böter också, verkar funka rätt bra.

Låter som jag varit med i provlopp på "din" bana ;) Romme va?

Förstod att du hade det eftersom du har JB som kusk :p Då har vi säkert setts, fast vi inte vet om det, jag brukar inte hålla till speciellt långt ifrån JB's stall :angel: .

Men visst funkar det rätt bra systemet, verkar ju bättre än andra banor i alla fall.

Ja alldeles säkert, det är jag som "tjatar" om frifartsloppet med dom på inskrivningen ;)
Ska dit på Måndag ska sela ut i hans stall fast det blir ju annan kusk då...

Jovisst det "pratas" mkt att på Romme där funkar det minsann, men det är nästan bara jag som bojkottat Gävle och åker till er istället..
Tänker även gå Körlicens kursen hos er i vår!

Ja, jag tänkte det, att du måste ha bojkottat Gävle, men du kan ju inte ha så blodigt långt till Romme heller där du bor.

Har missat att du ska starta på måndag, men jag har inte läst programmet så vrålnoga heller :o Hoppas det går bra!

Vad "tjatar" du om frifart, det har jag missat? Om det ska bli något övht eller? Det brukar ju sällan vara några hästar i det loppet.

lycka till i morgon jari!

Det verkar som det kryllar av rommetränare på detta forum :)
Jari du gick b-tränarkursen på romme i våras va?
Det gjorde jag med, jag har inte kommit till start med min ännu men vi är iaf inne på bannan och snabbjobbar honom nu.

Lycka till!

Jag kommer vara på plats för att beskåda din svarta springare.

//roger

Sv: lycka till i morgon jari!

Detta är ju rena Romme-ligan!

Kanske du och jag Jari ska ha ett eget frifartslopp...är så kass på att hålla tiderna så jag törs knappt köra 22-loppet längre, det är till att ha bakspår så det inte finns en chans att komma till spets, för väl där finns det inget 22-tempo på min häst iaf.
Och när det väl är hästar i fri fart så är det ju bara hästar man inte vill gå ut med, att bli ifrånsprungen med halva/hela upploppet är ju inte direkt stärkande för pållens psyke.
Nä, ett lopp med 19-20 i idealtid och fri fart sista femhundra borde det finnas.
Det har ni väl i Rättvik, Lines?

Nu blir jag sådär nyfiken på villka ni är, de enda här som jag vet att jag träffat är Martha, Lines, Chica Sweep och Loy.
Kan tyvärr inte åka ner imorgon men jag önska dig lycka till Jari!

Kanske dax för en Buke-trav-träff...Dalarna verkar ju vara platsen isf!?

En buke trav träff vore kanske ngt

Ja Dalarna verkar vara platsen.

Ditt förslag på provlopp med idealtid 19-20 med fri fart sista 500 låter som ett bra förslag tycker jag.

Min springare är dock fortfarande långt ifrån dessa tider men då har jag inte sett botten i honom än. Gick ett jobb i 35 tempo senast, men svarade ut sin sparring kompis över upploppet i 20 fart iaf.

Jag tänkte pressa ner honom i 30 tempo nästa jobb, men behöver sparring kompis, ngn som ska in till romme på tisdag?

//Roger

Sv: En buke trav träff vore kanske ngt

Jag ska nog ner på Tisdag, men jag ska ha CL att kolla honom först. Han kändes inte riktigt helt OK i Fredags, men jag vet inte om det beror på benlindorna fram eller om han har "tappat" höften" igen. Troligtvis är det benlindorna som ställde till det för jag såg då inge snedhet, men CL får ta en titt för säkerhets skull. Om han är fit for fight så kan ju jag rida ett jobb i det tempot, när ska du dit då?

Är det du som brukar förstöra 22-tempot :p

Nej, men håller med, frifartsloppen är inte riktigt bra, framförallt är det för lite hästar, en del av dom som går i 22 borde lika gärna kunna gå frifart. 22-tempot har ju inte heller varit bra, eftersom det förut körts så :devil: fort i det, det är ju inte en gång det gått fortare än frifart. Är det bättre nu iom böterna? Jag har ju ingen bloding i det tempot så jag vet inte, dom är bara bebisar än så länge.

Men problemet med frifartsloppen finns ju även för kallbloden. Det är svårt att göra ett vettigt provlopp i tävlingstempo med ett kallblod på Romme.

Många försök har gjorts att försöka ändra på provloppen, men konservatismen är för stor, eller så är de konservativa rösterna för starka, jag vet inte?

anhe skrev:
Är det du som brukar förstöra 22-tempot :p

Nej, men håller med, frifartsloppen är inte riktigt bra, framförallt är det för lite hästar, en del av dom som går i 22 borde lika gärna kunna gå frifart. 22-tempot har ju inte heller varit bra, eftersom det förut körts så :devil: fort i det, det är ju inte en gång det gått fortare än frifart. Är det bättre nu iom böterna? Jag har ju ingen bloding i det tempot så jag vet inte, dom är bara bebisar än så länge.

Men problemet med frifartsloppen finns ju även för kallbloden. Det är svårt att göra ett vettigt provlopp i tävlingstempo med ett kallblod på Romme.

Många försök har gjorts att försöka ändra på provloppen, men konservatismen är för stor, eller så är de konservativa rösterna för starka, jag vet inte?

Jepp, alltid ;) ...nä, faktiskt aldrig, jag ser som sagt till att inte hamna där framme, del för att jag vet att jag har svårt att hålla tempot men främst för att jag är rädd om mig och min häst. Måste faktiskt säga att det är många amatörer, i dess bemärkelse som kör provlopp. Visst man måste börja någonstans, jag är heller inget proffs men jag har iaf. både kör och monte'licens. Det är nog lite mom.22 över det...alltså man måste kunna köra för att ta licens men jag tycker faktiskt inte att provlopen är platsen för att lära sig det. Som trådskaparen sa så är provloppen till stor del för unghästar och att få benen klippta på en rookie när någon "lallare" i stridens hetta(?) ser sin chans att kasta ut sin häst för att ev. förbättra sin placering....nä, det rimmar illa. Jag tycker att det borde finnas en "lär dig köra lopp"-kurs (ikluderande stc's "skrämmselfilm!) som skulle vara obligatorisk att gå innan man får köra provlopp eller ta licens.

22-loppet går väl ofta på just 22 tills sista fem, iaf. nuförtiden så böterna har nog gjort sitt till. Det du säger om att många i 22-loppet skulle kunna gå i fri fart stämmer ju, men när man ser de få anmälda i fri så inte anmäler jag dit heller, men faktiskt så skulle man ju kunna tala med andra och köra sina egna lopp i frifart, och låta kanonerna vara där framme.

Jag mnenade att jag ofta frågat om det blir ngt frifartslopp + att jag försökt övertala ngn som anmält till 22 att vara med i frifart istället.. men det behövs inte längre nu vet jag vad han kan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka