"Provköra" en häst

hermulen

Trådstartare
Hej!
Jag ska titta på en ponny åt en vän som ska köpa sig en körponny. Jag inser att jag inte är helt 100% haj på körningsdelen i hästköpet, men hade en ponny en gång i tiden som vi körde in och körde i skogen. Men det var några år sedan och kanske inte helt enligt skolboken...

Frågan är vad för frågor jag ska ställa som jag kan tänkas missa, som hör körningen till?

Vad under själva provkörningen bör man kolla särskilt? Utrustning, start, broms, svänga?

Vännen är nybörjare, men har hästvana och viss ridvana, och vill ha en lugn ponny som hon kan köra skogsturer med. Jag kommer vara med som stöd under hela hästköpet.

Snabba tips uppskattas, då det redan är ikväll vi ska och kolla. :) Bättre sent än aldrig!
Tack på förhand!

Sv: "Provköra" en häst

Start, broms, svänga alltså basic saker som man även kollar när man rider.
Och kolla så den inte är bakskygg i med att hon inte har kört så mycket och det tar tid och erfarenhet att jobba bort det.

Okej, ponnyn är väldigt erfaren (använd till ponnytrav, turkörning, sladdning av paddock, skogskörning, marathonkörning, precisionskörning osv.) och beskrivs som bra läromästare. Det känns väldigt bra så långt.
Men jag ska definitivt kolla upp så att han verkar bekväm med vagn, skrammel och oväntad beröring. Tack!

Senast ändrad:

Oh, kom på en fråga till!
Ska man testa att galoppera? När jag körde min ponny så galopperade vi en hel del, men var noga med att han bytte galopp och så. Men man kanske inte ska galoppera hästar framför vagn...egentligen? :angel:

Frågar ju såklart ägaren, men vill inte känna mig helt lost och komma med helt knäppa förfrågningar. :)

En fråga till!

På bilderna man ser på ponnyn så har han en bröstsele inkl. bakläder. Skaklarna är dock fästa direkt i både däckeln och bröstan och har inga draglinor. Är det värt att köpa till en sån sele och sen kunna fixa så att den funkar med draglinor, eller är det bättre att köpa en sele som har brösta och däckel separat, så att man kan fästa draglinor i bröstan och skaklarna i däckeln?

Ang galoppen så fråga ägaren, har den gått på ponnytrav är det risk att hästen blir förvirrad när man ber om galopp ;) Men visst galopperar många med vagn, speciellt om man kör maraton.

Testa gas och broms, stå stilla, vända snävt, köra på volt åt båda varv, ryggning. Hur den känns i munnen och om den är någorlunda liksidig.

Jag skulle inte köpa den selen, det finns billiga nya som är kompletta med draglinor och allting.

Allt som ovanstående sagt håller jag med om.
Jag testade att spänna för utomhus, ensam. Eftersom jag oftast är själv. Ponny är jätteduktig, det är aldrig problem.

Galoppen kan det vara svårt med om den gått på trav, särskilt om den har travutrustning när ni kör. Min ponny fattade kommando "galopp" efter två gånger med rätt utrustning på. Nu tar han galopp från skritt ... fråga vad den är van vid!

Håller också med Anna ang, sele!! Jag trodde inte sånt var så viktigt, det är SKiT viktigt med bra sele så hästen kan jobba ordentligt!!

Hade jag kollat på en sån häst hade jag bett att få köra ut en sväng för att se hur pass tittig den är, hur den reagerar på traktorer, bilar, stenar och annat läskigt. Om den är intressant kan man ju komma tillbaka och provköra den ute om man inte vill köra ut första gången.

Tack för alla svar!
Provkörningen gick väldigt bra. Enda nackdelen var att ponnyn var himla het till att börja med, och vägrade stå still när man satt sig i rockarden. Men det lugnade sig efter ett tag och han hade inte blivit körd på ett tag.
Vi körde ut i skogen efter att han hade fått springa av sig i paddocken och vi hade kört volter, runt koner, mellan bommar och så. Himla fin ponny! Så idag har vi lite att fundera på. :)
Tack igen!

Åk och prova igen!

Min ponny ville iväg när jag satte första foten i vagnen men han har lärt sig vad matte vill nu :love: och står still.

Ja, jag sa också det att det måste gå att träna bort på något sätt. Han är 10 år, ponnyn. Hur gjorde du för att din ponny skulle ta det lugnt och inte vilja dra iväg?
Ett måste är att det ska gå att sela på och köra iväg själv, och allt funkade utmärkt förutom det där att han ville iväg så fort man var klar och skulle hoppa i vagnen.

Jag har dels övat "stå still" utan vagn, (samma princip som för hund)- och sen har jag selat på inne flera ggr, sen också sagt ifrån och berömt när ha. gjort rätt.

Han är 12 år och har lärt nytt jätttefort. :)

att han är lite stressad kan bero på selen, det låter ju konstigt att en häst som gått maraton inte har en riktig sele...

Den har inte gått riktig maraton, bara på skoj hemma antar jag. Men selen kan ju såklart vara anledningen! Tänkte inte på det.
Verkar som att min vän kommit över en loksele för shettis. Så vi får se om det funkar, annars så ska jag tvinga henne att satsa på en bröstsele med separat brösta, draglinor och hela kittet.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 389
Senast: Mustang
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama